15 928 läst ·
108 svar
16k läst
108 svar
Nygjuten altan. Ej nöjd
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 470 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 470 inlägg
Det absolut enda du kan göra i ett fall som detta, är att dom diamantslipar bort "den största delen av alla höjder utåt sett (ifrån huset)R Robbban77 skrev:
Sedan lägga klinkers/kalksten över hela ytan, så att regnvatten rinner av allt hyffsat.
Jag har jobbat med detta massor av år & en flytspacklig GÅR INTE att utföra på ett tillfredsställande sätt (vad andra än säger)
Klinkers eller ett tjockare lager Epoxi är ända vägen framåt här, OM man inte ska kapa upp allt i bitar & göra om hela jobbet.
Slipa max sedan vacker Kalksten i fix är mitt råd Robban.
Jag är absolut ingen expert på området men här har du en för utomhusbruk. Vet inte om just denna passar som slitlager men det finns även sådana.N neo11 skrev:
https://www.se.weber/golvavjamning/avjamningsmassa/weberfloor-outdoor-sl
Tack för ditt svar!J jawen skrev:Det absolut enda du kan göra i ett fall som detta, är att dom diamantslipar bort "den största delen av alla höjder utåt sett (ifrån huset)
Sedan lägga klinkers/kalksten över hela ytan, så att regnvatten rinner av allt hyffsat.
Jag har jobbat med detta massor av år & en flytspacklig GÅR INTE att utföra på ett tillfredsställande sätt (vad andra än säger)
Klinkers eller ett tjockare lager Epoxi är ända vägen framåt här, OM man inte ska kapa upp allt i bitar & göra om hela jobbet.
Slipa max sedan vacker Kalksten i fix är mitt råd Robban.
Du nämner epoxi? Går detta att använda som ett Top/slit lager?
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 470 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 470 inlägg
Som du säger kan det funka ett tag, men inte att rekommendera.Alfredo skrev:
2 MPa i hållfasthet. Vanlig grovbetong har 40 MPa i hållfasthet.
Så skulle tro att livslängden blir kort med flyt, i förhållande till betong som håller minst 100 år.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 799 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 799 inlägg
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 470 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 470 inlägg
https://www.xlbygg.se/media/page_at...5oSU9MgKzXu--ZP7hz1e5YEerhhpCQICVOcNBBWLLlYqY
Detta är bättre än flyt, använde det i förra vecka, dock 12mm varianten.
Men flyter ut och 55MPa, dock är det inte i närheten av samma flyt som flytspackel.
Mer som expanderbetong.
Detta är bättre än flyt, använde det i förra vecka, dock 12mm varianten.
Men flyter ut och 55MPa, dock är det inte i närheten av samma flyt som flytspackel.
Mer som expanderbetong.
Tycker att Du borde göra hela jobbet själv.R Robbban77 skrev:Har en kommit fram till en lösning som gör att det inte behövs får ner nivån som är, utan har räknat ut att jag har möjlighet att lägga på upp mot 20mm ute på den högsta punkten (tar bort nedersta raden av tegel då panelen ändå skall göras om om 1 eller 2 år). Det innebär lite jobb för mig innan men det som Krävs av kommande firma då är att:
- Kapa plattan rätt.(ramen höll ju inte så det är
4 cm för stor i ena ändan och 14 i andra)
- Bygga en ram runt detta för inte flytspacklingen skall rinna iväg
- Förbereda plattan med ev lättare slipning och primer för bra bett.
- flytspackla (med rätt flytspackel och ev färg) och göra den plan och med rätt fall.
- sen göra någon slipning för få den samma betong släta
- på med behandling.
Klart.
Hur tänker ni omkring detta? Känns som en bättre lösning för firman än att de ska behöva bila upp allt eller försöka få ner högpunkter genom slipa ner kanske 30mm på ca 40kvm av ytan.
Och jag vill absolut inte ha ett lapptäcke
Detta tycker jag är snällt av mig som kund att erbjuda.
Jag gav det inte som ett råd till TS, vilket borde framgå av "Därmed inte sagt att det är en bra lösning för TS". Jag skrev det som en kommentar till:Norrlandet skrev:
N neo11 skrev:
Nu är det ju faktiskt så att det finns flytspackel för utomhusbruk, weberfloor outdoor SL är ett exempel på produkt.
Precis som @atomlab redan påpekat.
För övrigt så förstår jag inte riktigt varför TS inte gaskar upp sig lite mot entreprenören. De har skitit rejält i det blå skåpet och det vet de om - men försöker så klart komma så lindrigt undan som möjligt.
Boka in en besittningsman med rejält skinn på näsan och se till att entreprenören närvarar vid besiktningen.
Jag har varit med om tillfällen när annars tuffa hantverkaren får sig en uppläxning om tingens ordning av besiktningsman så de ringer med gråten i halsen efteråt.
Eventuella skador på gräsmattan när plattan görs om ska entreprenören stå för, dessutom så är det optimalt att göra detta nu då gräsmattan har lång tid på sig att repa sig om något ändå skulle ske.
Men som sagt: såga och bila upp plattan i lagom bitar och transportera bort med rullband eller så lägger man plywood och kör minidumper - det blir inga som helst skador på gräsmattan av det. Det handlar högst om några dagars stök och du får den uteplats du tänkt dig
Precis som @atomlab redan påpekat.
För övrigt så förstår jag inte riktigt varför TS inte gaskar upp sig lite mot entreprenören. De har skitit rejält i det blå skåpet och det vet de om - men försöker så klart komma så lindrigt undan som möjligt.
Boka in en besittningsman med rejält skinn på näsan och se till att entreprenören närvarar vid besiktningen.
Jag har varit med om tillfällen när annars tuffa hantverkaren får sig en uppläxning om tingens ordning av besiktningsman så de ringer med gråten i halsen efteråt.
Eventuella skador på gräsmattan när plattan görs om ska entreprenören stå för, dessutom så är det optimalt att göra detta nu då gräsmattan har lång tid på sig att repa sig om något ändå skulle ske.
Men som sagt: såga och bila upp plattan i lagom bitar och transportera bort med rullband eller så lägger man plywood och kör minidumper - det blir inga som helst skador på gräsmattan av det. Det handlar högst om några dagars stök och du får den uteplats du tänkt dig
Redigerat: