N
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns flytspackel anpassade för att användas som slitlager och som fungerar utomhus. Därmed inte sagt att det är en bra lösning för TS.
Länk till det flytspacklet/produktblad? Mig veterligen finns det inget sådant.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
R Robbban77 skrev:
Hur tänker ni omkring detta? Känns som en bättre lösning för firman än att de ska behöva bila upp allt eller försöka få ner högpunkter genom slipa ner kanske 30mm på ca 40kvm av ytan.
Det absolut enda du kan göra i ett fall som detta, är att dom diamantslipar bort "den största delen av alla höjder utåt sett (ifrån huset)

Sedan lägga klinkers/kalksten över hela ytan, så att regnvatten rinner av allt hyffsat.
Jag har jobbat med detta massor av år & en flytspacklig GÅR INTE att utföra på ett tillfredsställande sätt (vad andra än säger)

Klinkers eller ett tjockare lager Epoxi är ända vägen framåt här, OM man inte ska kapa upp allt i bitar & göra om hela jobbet.

Slipa max sedan vacker Kalksten i fix är mitt råd Robban.
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns flytspackel anpassade för att användas som slitlager och som fungerar utomhus.
Nej, det finns inte & kommer aldrig finnas en flytspackel-produkt som kompenserar för detta problem.
Vi pratar Epoxi i så fall & det är ett helt annat kapitel.

Tyvärr !
 
J jawen skrev:
Det absolut enda du kan göra i ett fall som detta, är att dom diamantslipar bort "den största delen av alla höjder utåt sett (ifrån huset)

Sedan lägga klinkers/kalksten över hela ytan, så att regnvatten rinner av allt hyffsat.
Jag har jobbat med detta massor av år & en flytspacklig GÅR INTE att utföra på ett tillfredsställande sätt (vad andra än säger)

Klinkers eller ett tjockare lager Epoxi är ända vägen framåt här, OM man inte ska kapa upp allt i bitar & göra om hela jobbet.

Slipa max sedan vacker Kalksten i fix är mitt råd Robban.
Tack för ditt svar!

Du nämner epoxi? Går detta att använda som ett Top/slit lager?
 
N
Alfredo Alfredo skrev:
Jag är absolut ingen expert på området men här har du en för utomhusbruk. Vet inte om just denna passar som slitlager men det finns även sådana.

[länk]
Som du säger kan det funka ett tag, men inte att rekommendera.
2 MPa i hållfasthet. Vanlig grovbetong har 40 MPa i hållfasthet.
Så skulle tro att livslängden blir kort med flyt, i förhållande till betong som håller minst 100 år.
 
J jawen skrev:
Nej, det finns inte & kommer aldrig finnas en flytspackel-produkt som kompenserar för detta problem.
Det har jag heller inte sagt. Jag har sagt att "Det finns flytspackel anpassade för att användas som slitlager och som fungerar utomhus.". Håller du inte med om det?
 
Norrlandet
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns flytspackel anpassade för att användas som slitlager och som fungerar utomhus. Därmed inte sagt att det är en bra lösning för TS.
Snälla, ge inte råd när du inte är insatt. Blir bara fel.
 
  • Gilla
Kramla och 1 till
  • Laddar…
U
Asså alfredo sa ju att ”det finns flytspackel, men vet inte om det är rätt lösning för TS”
Vad bråkar ni om??

Alfredo Alfredo skrev:
Det finns flytspackel anpassade för att användas som slitlager och som fungerar utomhus. Därmed inte sagt att det är en bra lösning för TS.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Norrlandet Norrlandet skrev:
Snälla, ge inte råd när du inte är insatt. Blir bara fel.
Vad är fel med "Det finns flytspackel anpassade för att användas som slitlager och som fungerar utomhus."?
 
Norrlandet
Alfredo Alfredo skrev:
Vad är fel med "Det finns flytspackel anpassade för att användas som slitlager och som fungerar utomhus."?
Jag har inte sagt att påståendet i sig är fel men att du skall ge det som ett råd här blir bara fel, som jag skrev.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
R Robbban77 skrev:
Har en kommit fram till en lösning som gör att det inte behövs får ner nivån som är, utan har räknat ut att jag har möjlighet att lägga på upp mot 20mm ute på den högsta punkten (tar bort nedersta raden av tegel då panelen ändå skall göras om om 1 eller 2 år). Det innebär lite jobb för mig innan men det som Krävs av kommande firma då är att:
- Kapa plattan rätt.(ramen höll ju inte så det är
4 cm för stor i ena ändan och 14 i andra)
- Bygga en ram runt detta för inte flytspacklingen skall rinna iväg
- Förbereda plattan med ev lättare slipning och primer för bra bett.
- flytspackla (med rätt flytspackel och ev färg) och göra den plan och med rätt fall.
- sen göra någon slipning för få den samma betong släta
- på med behandling.
Klart.

Hur tänker ni omkring detta? Känns som en bättre lösning för firman än att de ska behöva bila upp allt eller försöka få ner högpunkter genom slipa ner kanske 30mm på ca 40kvm av ytan.
Och jag vill absolut inte ha ett lapptäcke

Detta tycker jag är snällt av mig som kund att erbjuda.
Tycker att Du borde göra hela jobbet själv.
 
Norrlandet Norrlandet skrev:
men att du skall ge det som ett råd här blir bara fel, som jag skrev.
Jag gav det inte som ett råd till TS, vilket borde framgå av "Därmed inte sagt att det är en bra lösning för TS". Jag skrev det som en kommentar till:
N neo11 skrev:
Flytspackel kommer inte hålla, det är ett mjukt material som används invändigt i badrum och liknande.
 
Nu är det ju faktiskt så att det finns flytspackel för utomhusbruk, weberfloor outdoor SL är ett exempel på produkt.

Precis som @atomlab redan påpekat.

För övrigt så förstår jag inte riktigt varför TS inte gaskar upp sig lite mot entreprenören. De har skitit rejält i det blå skåpet och det vet de om - men försöker så klart komma så lindrigt undan som möjligt.

Boka in en besittningsman med rejält skinn på näsan och se till att entreprenören närvarar vid besiktningen.

Jag har varit med om tillfällen när annars tuffa hantverkaren får sig en uppläxning om tingens ordning av besiktningsman så de ringer med gråten i halsen efteråt.

Eventuella skador på gräsmattan när plattan görs om ska entreprenören stå för, dessutom så är det optimalt att göra detta nu då gräsmattan har lång tid på sig att repa sig om något ändå skulle ske.

Men som sagt: såga och bila upp plattan i lagom bitar och transportera bort med rullband eller så lägger man plywood och kör minidumper - det blir inga som helst skador på gräsmattan av det. Det handlar högst om några dagars stök och du får den uteplats du tänkt dig
 
Redigerat:
  • Gilla
Beemer1981
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.