16 752 läst ·
118 svar
17k läst
118 svar
Nygjuten altan. Ej nöjd
Betongfirman tycker att det är normalt ha dessa svackor osv.
De tycker jag bör nöja mig med att de flytspacklar upp de värsta delarna.
Men jag vill inte ha lagningar som syns. De påstår att lagningarna inte kommer bli så synliga som jag tror och det kommer bli bra.
Jag är skeptiskt..
Det är massor av hög och lågpunkter på stora altanen. Är det orimligt att begära att den ska vara så gott som slät med viss svacking på kanske 5mm på 2m eller något?
Betongen är som sagt slutliga finish. Bör man kanske pressa fram att jag skall ha en jämn yta över hela så det är bara till att kapa den rätt för sen lägga till ett flytspackel för rätt ändamål? Då över hela betongen! Sen uppe på detta kanske ett slipning och på med behandling för få flytspacklet må bra?
De tycker jag bör nöja mig med att de flytspacklar upp de värsta delarna.
Men jag vill inte ha lagningar som syns. De påstår att lagningarna inte kommer bli så synliga som jag tror och det kommer bli bra.
Jag är skeptiskt..
Det är massor av hög och lågpunkter på stora altanen. Är det orimligt att begära att den ska vara så gott som slät med viss svacking på kanske 5mm på 2m eller något?
Betongen är som sagt slutliga finish. Bör man kanske pressa fram att jag skall ha en jämn yta över hela så det är bara till att kapa den rätt för sen lägga till ett flytspackel för rätt ändamål? Då över hela betongen! Sen uppe på detta kanske ett slipning och på med behandling för få flytspacklet må bra?
har du betalat ?R Robbban77 skrev:Betongfirman tycker att det är normalt ha dessa svackor osv.
De tycker jag bör nöja mig med att de flytspacklar upp de värsta delarna.
Men jag vill inte ha lagningar som syns. De påstår att lagningarna inte kommer bli så synliga som jag tror och det kommer bli bra.
Jag är skeptiskt..
Det är massor av hög och lågpunkter på stora altanen. Är det orimligt att begära att den ska vara så gott som slät med viss svacking på kanske 5mm på 2m eller något?
Betongen är som sagt slutliga finish. Bör man kanske pressa fram att jag skall ha en jämn yta över hela så det är bara till att kapa den rätt för sen lägga till ett flytspackel för rätt ändamål? Då över hela betongen! Sen uppe på detta kanske ett slipning och på med behandling för få flytspacklet må bra?
Det kommer synas och det kommer inte att bli bra.
Är bara att säga att det är betong du beställt och det är betong du skall ha. Inte ett lapptäcke.
Flytspackar dom så är det enbart onödiga pengar för firman.
Är bara att säga att det är betong du beställt och det är betong du skall ha. Inte ett lapptäcke.
Flytspackar dom så är det enbart onödiga pengar för firman.
R Robbban77 skrev:Betongfirman tycker att det är normalt ha dessa svackor osv.
De tycker jag bör nöja mig med att de flytspacklar upp de värsta delarna.
Men jag vill inte ha lagningar som syns. De påstår att lagningarna inte kommer bli så synliga som jag tror och det kommer bli bra.
Jag är skeptiskt..
Det är massor av hög och lågpunkter på stora altanen. Är det orimligt att begära att den ska vara så gott som slät med viss svacking på kanske 5mm på 2m eller något?
Betongen är som sagt slutliga finish. Bör man kanske pressa fram att jag skall ha en jämn yta över hela så det är bara till att kapa den rätt för sen lägga till ett flytspackel för rätt ändamål? Då över hela betongen! Sen uppe på detta kanske ett slipning och på med behandling för få flytspacklet må b
Viktigt att flytspackel är utan alimintancement och för utomhusbruk.R Robbban77 skrev:
Det råder en viktig paradox kring hur aluminatcement reagerar på vatten: det har ett utmärkt yttre skydd mot aggressivt vatten, men en inre kemisk känslighet för fukt.
R Robbban77 skrev:Betongfirman tycker att det är normalt ha dessa svackor osv.
De tycker jag bör nöja mig med att de flytspacklar upp de värsta delarna.
Men jag vill inte ha lagningar som syns. De påstår att lagningarna inte kommer bli så synliga som jag tror och det kommer bli bra.
Jag är skeptiskt..
Det är massor av hög och lågpunkter på stora altanen. Är det orimligt att begära att den ska vara så gott som slät med viss svacking på kanske 5mm på 2m eller något?
Betongen är som sagt slutliga finish. Bör man kanske pressa fram att jag skall ha en jämn yta över hela så det är bara till att kapa den rätt för sen lägga till ett flytspackel för rätt ändamål? Då över hela betongen! Sen uppe på detta kanske ett slipning och på med behandling för få flytspacklet må bra?
Jag förstår att Betongfirman vill göra det riktigt enkelt för sig.R Robbban77 skrev:Betongfirman tycker att det är normalt ha dessa svackor osv.
De tycker jag bör nöja mig med att de flytspacklar upp de värsta delarna.
Men jag vill inte ha lagningar som syns. De påstår att lagningarna inte kommer bli så synliga som jag tror och det kommer bli bra.
Jag är skeptiskt..
Det är massor av hög och lågpunkter på stora altanen. Är det orimligt att begära att den ska vara så gott som slät med viss svacking på kanske 5mm på 2m eller något?
Betongen är som sagt slutliga finish. Bör man kanske pressa fram att jag skall ha en jämn yta över hela så det är bara till att kapa den rätt för sen lägga till ett flytspackel för rätt ändamål? Då över hela betongen! Sen uppe på detta kanske ett slipning och på med behandling för få flytspacklet må bra?
Du kommer i slutändan att tvingas ta in en annan firma som fixar till det.
Kommer säkert att kosta en hel del pengar.
Du bör gardera dig för en framtida juridisk tvist och hyra in en övernitisk besiktningsman som gör en noggrann undersökning och dokumentation.
Du ska absolut inte betala din Betongfirma något alls innan hela altanen är precis så bra som du enligt din besiktningsman har rätt att kräva.
Om jag verkligen inte vill bila bort hela plattan (pga jag orkar verkligen inte börja om med gräsmattan då det är första året då gräsmattan är perfekt efter omplaneringen..
För få en fin betongyta. Finns det en chans att lägga på en riktigt bra primer, sen på med mellan 10 - 30mm med nån form av gråfärgat flytspackel/utfyllnad eller liknande för sen lägga en behandling uppe på detta för ge den det skydd som behövs? Kanske göra nån form av polering innan för få den lagom slät?
För få en fin betongyta. Finns det en chans att lägga på en riktigt bra primer, sen på med mellan 10 - 30mm med nån form av gråfärgat flytspackel/utfyllnad eller liknande för sen lägga en behandling uppe på detta för ge den det skydd som behövs? Kanske göra nån form av polering innan för få den lagom slät?
Har en kommit fram till en lösning som gör att det inte behövs får ner nivån som är, utan har räknat ut att jag har möjlighet att lägga på upp mot 20mm ute på den högsta punkten (tar bort nedersta raden av tegel då panelen ändå skall göras om om 1 eller 2 år). Det innebär lite jobb för mig innan men det som Krävs av kommande firma då är att:A atomlab skrev:
- Kapa plattan rätt.(ramen höll ju inte så det är
4 cm för stor i ena ändan och 14 i andra)
- Bygga en ram runt detta för inte flytspacklingen skall rinna iväg
- Förbereda plattan med ev lättare slipning och primer för bra bett.
- flytspackla (med rätt flytspackel och ev färg) och göra den plan och med rätt fall.
- sen göra någon slipning för få den samma betong släta
- på med behandling.
Klart.
Hur tänker ni omkring detta? Känns som en bättre lösning för firman än att de ska behöva bila upp allt eller försöka få ner högpunkter genom slipa ner kanske 30mm på ca 40kvm av ytan.
Och jag vill absolut inte ha ett lapptäcke
Detta tycker jag är snällt av mig som kund att erbjuda.