13 320 läst ·
64 svar
13k läst
64 svar
Nygjuten altan. Ej nöjd
var planen att lägga klinker från början eller? man får ju känslan av du inte vill ta fajten med företaget "entreprenadfirma" får ju ta sit ansvar nu och göra det rättR Robbban77 skrev:Ingen terasso
Så det finns möjlighet att slipa det värsta, fylla upp och sen lägga en finish som är minst lika snygg som färdig betong?
Som inte ger den där brun/gråa flytspackelkänslan?
Tänkte på ett annat alt.
Fylla svackorna och slipa de värsta topparna och sen lägga uteklinker?
Uppskattning pris på lägga uteklinker på 100kvm? Om man inte väljer det absolut dyraste
Från början så vart planen ha en fin betongplatta bara.M maria01 skrev:
Efter mötet igår fick jag känslan att det kommer bli svårt att få denna firman att lösa detta smidigt.
Bila bort plattan är såklart ett alternativ men inget jag vill ta för gräsmattan som precis är nylagd och i ordning kommer förstöras och lyssna på det där knackandet, grävmaskiner och få forslat bort 50 ton betong kommer inte vara smidigt..
Därav försöker jag hitta en lösning som inte kommer förstöra allt runt om altanerna och inte ta flera veckor eller få ett tveksamt resultat.
Så därav så frågar jag för ha lite mer kunskap när firman återkommer med förslag. Så inte jag godtar första bästa förslag från dom som kanske med lite kunskap från någon annan skulle säga "det där blir aldrig snyggt eller bra".
Ja det är klart.lunnabo skrev:
Därför jag tänkte att om man slipar betongen (ta bort högpunkterna) samt fyller ut svackorna för få den så jämn och fin som det går.
När detta är gjort så kommer ju ytan vara förstörd och ful. Så därför vart min försa fråga om det går lägga något lager av snyggt flytspackel på detta för ge samma känsla eller om det aldrig gå få bra så kanske man lika gärna få lägga klinker på.
50 ton ser det inte ut vara på bilderna åch bila up det där tar en nån dag behövs inga grävmaskiner det går att göra med en gubbe och cobraR Robbban77 skrev:Från början så vart planen ha en fin betongplatta bara.
Efter mötet igår fick jag känslan att det kommer bli svårt att få denna firman att lösa detta smidigt.
Bila bort plattan är såklart ett alternativ men inget jag vill ta för gräsmattan som precis är nylagd och i ordning kommer förstöras och lyssna på det där knackandet, grävmaskiner och få forslat bort 50 ton betong kommer inte vara smidigt..
Därav försöker jag hitta en lösning som inte kommer förstöra allt runt om altanerna och inte ta flera veckor eller få ett tveksamt resultat.
Så därav så frågar jag för ha lite mer kunskap när firman återkommer med förslag. Så inte jag godtar första bästa förslag från dom som kanske med lite kunskap från någon annan skulle säga "det där blir aldrig snyggt eller bra".
Pumpbilen pumpade ut 21 kubik betongM maria01 skrev:
Den stora plattan är 12 - 28cm och dubbelarmerad
Den lilla ca 12 - 16cm.
Att knacka upp den och så är en grej men sen behöver jag forsla bort allt material, tror inte de vill göra de för hand så en stor maskin kommer de garanterat vilja ha och container på utsidan tomten så blir mycket åkande fram och tillbaka
Det går att lösa med transportband - så mycket betong är det inte.
I det här läget så är det väl egentligen inte du som ska komma med lösningarna, det får entreprenören göra - eller den denne anlitar.
Jag tror det är livsfarligt att förra firman "släpper" det på dig, det kan sluta med att du får betala mångfalt mer i slutänden och massor av andra problem. De har ställt till det hos dig och nu får de helt enkelt rätta till sitt misstag.
I det här läget så är det väl egentligen inte du som ska komma med lösningarna, det får entreprenören göra - eller den denne anlitar.
Jag tror det är livsfarligt att förra firman "släpper" det på dig, det kan sluta med att du får betala mångfalt mer i slutänden och massor av andra problem. De har ställt till det hos dig och nu får de helt enkelt rätta till sitt misstag.
Du har rätt tack.mexitegel skrev:
Det går att lösa med transportband - så mycket betong är det inte.
I det här läget så är det väl egentligen inte du som ska komma med lösningarna, det får entreprenören göra - eller den denne anlitar.
Jag tror det är livsfarligt att förra firman "släpper" det på dig, det kan sluta med att du får betala mångfalt mer i slutänden och massor av andra problem. De har ställt till det hos dig och nu får de helt enkelt rätta till sitt misstag.
Man vill bara se och vara redo för alternativ.
Skulle de komma med ett alternativ som de tycker ska lösa problemet som jag nu då
Har tittat lite, de flesta verkar vara 20mm tjocka. Finns det tunnare men bra?A atomlab skrev:
De kommer säkert få räkna på detta alternativet för få en godkänd yta. Om det går få till snyggt och bra med ”flytspackla” hela eller lägga klinker
Tror det blir svårt att hitta riktigt sten som är tunnare än så. Det är rätt så svårt att såga och samtidigt behålla stenarna hela under hanteringen.
Såfall är det något som ”ser” ut som sten. Det är sällan snyggt. Speciellt om du lag så mycket tid och pengar på att vilja ha en betongyta
Såfall är det något som ”ser” ut som sten. Det är sällan snyggt. Speciellt om du lag så mycket tid och pengar på att vilja ha en betongyta
Då låter det som att OM det skulle bli aktuellt med klinker så kommer man behöva mäta ut så vi får plats med 20mm plus fix. Antagligen dubbellimmad och då lär de iaf bygga 5 - 7mm till?A atomlab skrev:
Ja precis, slipning och fylla svackor / gropar sker såklart innan isåfall. Anledningen till att tanken om klinker ens kom till vart för att finns det inte någon anna lösning än ”punkt laga” eller bila bort den så vill jag isåfall få den plan och klinkersFarstatjej90 skrev:
Jo det är ju bra men att lägga klinkers på en betongplatta utomhus och få det snyggt och hållbart är nog mycket svårare än att hälla ut och jämna av betong i en form och det senare har dom redan misslyckats med...
Har läst på forumet att detta med klinkers på betong är svårt just för att vatten kan lägga sig under, frysa och trycka upp klinkersen...🤔
Har läst på forumet att detta med klinkers på betong är svårt just för att vatten kan lägga sig under, frysa och trycka upp klinkersen...🤔
travatin går att få tunA atomlab skrev: