11 800 läst ·
44 svar
12k läst
44 svar
Nygjuten altan. Ej nöjd
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 636 inlägg
Om er koll av företaget inskränkte sig till att kolla deras sociala medier och hur mycket dom omsätter är jag rädd att ni inte har gjort tillräcklig bakgrundskoll. Skaffa ett gratiskonto på merkoll.se och kolla lite mer på ekonomin, kolla ev. referenser och omdömen på nätet.R Robbban77 skrev:Tack.
Vet ej om man skall nämna firmans namn men det är såklart ett AB, funnits sedan 2012. Omsättning omkring 60 de senaste åren.
Sambon kollade upp deras sociala medier där allt såg fint ut.
Men till jobbet att döma så ser det inte ut som de vet hur man gör i huvudtaget, precis som de kollat YouTube dagen innan på hur man gjuter altan och försökte sig på själva
Men till saken så är det inte alltid helt lätt att få företag att bedöma sina konkurrenters jobb. Dom vill ofta inte stöta sig med andra i branschen. Nu har du ju ännu inte kontaktat företaget och påtalat bristerna så vi vet inte hur dom ställer sig men jag tycker ändå att du ska kolla efter en vettig besiktningsman. Du kan nog få tips på en sådan här på forumet om du nämner ungefär var i landet du befinner dig.
För även om företaget inte fått chansen än att svara och reagera så tror jag vi alla misstänker vart det barkar.
EDIT: juridiskt är det fritt fram att hänga ut firman men huruvida det hjälper dig i ditt aktuella fall är en annan femma. Du bör nog kanske vänta tills dom i.a.f. fått en chans
B Bästerortarn skrev:Om er koll av företaget inskränkte sig till att kolla deras sociala medier och hur mycket dom omsätter är jag rädd att ni inte har gjort tillräcklig bakgrundskoll. Skaffa ett gratiskonto på merkoll.se och kolla lite mer på ekonomin, kolla ev. referenser och omdömen på nätet.
Men till saken så är det inte alltid helt lätt att få företag att bedöma sina konkurrenters jobb. Dom vill ofta inte stöta sig med andra i branschen. Nu har du ju ännu inte kontaktat företaget och påtalat bristerna så vi vet inte hur dom ställer sig men jag tycker ändå att du ska kolla efter en vettig besiktningsman. Du kan nog få tips på en sådan här på forumet om du nämner ungefär var i landet du befinner dig.
För även om företaget inte fått chansen än att svara och reagera så tror jag vi alla misstänker vart det barkar.
Har idag haft möte med den som tog in jobbet (och som förmedlare vidare)B Bästerortarn skrev:Om er koll av företaget inskränkte sig till att kolla deras sociala medier och hur mycket dom omsätter är jag rädd att ni inte har gjort tillräcklig bakgrundskoll. Skaffa ett gratiskonto på merkoll.se och kolla lite mer på ekonomin, kolla ev. referenser och omdömen på nätet.
Men till saken så är det inte alltid helt lätt att få företag att bedöma sina konkurrenters jobb. Dom vill ofta inte stöta sig med andra i branschen. Nu har du ju ännu inte kontaktat företaget och påtalat bristerna så vi vet inte hur dom ställer sig men jag tycker ändå att du ska kolla efter en vettig besiktningsman. Du kan nog få tips på en sådan här på forumet om du nämner ungefär var i landet du befinner dig.
För även om företaget inte fått chansen än att svara och reagera så tror jag vi alla misstänker vart det barkar.
EDIT: juridiskt är det fritt fram att hänga ut firman men huruvida det hjälper dig i ditt aktuella fall är en annan femma. Du bör nog kanske vänta tills dom i.a.f. fått en chans
Det vart inga orimliga punkter jag hade och han skulle själv inte godkänna detta.
Det största han såg är att det är fall mot hus eller obefintligt. Sen höll han med om de stora gropar och dalar inte vart bra alls.
Han skall prata med firman för se hur de vill göra men han sa att jag får nog förbereda mig på hitta en firma som kan lösa detta med flytspackla båda altanerna och få det bra då denna firman endast jobbar med betong..
Han pratade om ”kraftig kompensation” men inte fått någon summa, då jag sa att vi får avvakta då jag behöver få löst fallen på altanen och få det snyggt så innan vi kommer överens om en kompensation så måste vi se hur mycket det skulle kosta för få altanerna rätt och riktiga.
Har idag haft möte med den som tog in jobbet (och som förmedlare vidare) ???R Robbban77 skrev:Har idag haft möte med den som tog in jobbet (och som förmedlare vidare)
Det vart inga orimliga punkter jag hade och han skulle själv inte godkänna detta.
Det största han såg är att det är fall mot hus eller obefintligt. Sen höll han med om de stora gropar och dalar inte vart bra alls.
Han skall prata med firman för se hur de vill göra men han sa att jag får nog förbereda mig på hitta en firma som kan lösa detta med flytspackla båda altanerna och få det bra då denna firman endast jobbar med betong..
Han pratade om ”kraftig kompensation” men inte fått någon summa, då jag sa att vi får avvakta då jag behöver få löst fallen på altanen och få det snyggt så innan vi kommer överens om en kompensation så måste vi se hur mycket det skulle kosta för få altanerna rätt och riktiga.
En entreprenadfirma som jag använt tidigare för grävarbeten som vart mycket duktiga. Jag bad han lösa gjutna altaner till mig, då sa han att han har en firma han brukar använda som är duktiga och gör bra jobb. Jag la inte så mycket mer energi på det, tänkte att ”säger han dom är bra så litar jag på de”. Jag såg hur chockad och besviken han vart på deras arbete.M maria01 skrev:
Betala inte förrän altanen är som avtalad.R Robbban77 skrev:Har idag haft möte med den som tog in jobbet (och som förmedlare vidare)
Det vart inga orimliga punkter jag hade och han skulle själv inte godkänna detta.
Det största han såg är att det är fall mot hus eller obefintligt. Sen höll han med om de stora gropar och dalar inte vart bra alls.
Han skall prata med firman för se hur de vill göra men han sa att jag får nog förbereda mig på hitta en firma som kan lösa detta med flytspackla båda altanerna och få det bra då denna firman endast jobbar med betong..
Han pratade om ”kraftig kompensation” men inte fått någon summa, då jag sa att vi får avvakta då jag behöver få löst fallen på altanen och få det snyggt så innan vi kommer överens om en kompensation så måste vi se hur mycket det skulle kosta för få altanerna rätt och riktiga.
Själv tror jag inte att flytspackel tål att vara ytmaterial på en altan..
Flytspackla ”designgolv” utomhus är inget man bara snyter ut sig. Är det regn så blir det inget. Är det sol så blir det inget. Blåser går bra med då kommer du garanterat få märken efter löv. Och djur kommer att gå i det och ge märken.
De gånger jag gett mig på det så har det funnits väderskydd
De gånger jag gett mig på det så har det funnits väderskydd
Kompensationen ska täcka alla dina merkostnader tills du fått det resultat du förväntade dig från början. Det skulle inte förvåna mig om det kommer kostar mer ätt åtgärda än vad du ursprungligen skulle betalat.
Därför är det viktigt att du håller inne hela betalningen, och veriferar med oberoende part att en eventuellt föreslagen lösning från ursprungsfirman verkligen är korrekt.
Därför är det viktigt att du håller inne hela betalningen, och veriferar med oberoende part att en eventuellt föreslagen lösning från ursprungsfirman verkligen är korrekt.
Har du gjort liknande? Går det flytspackla ordning och få denna altan snygg?A atomlab skrev:
Om vi nu går till nästa steg.
Det som behövs göras är:
- ev slipa ner någon högre kulle eller två.
- fylla upp de ”större” svackorna och gropar
- lägga på ny utfinish som ger mig samma snygga struktur som betongen skulle ge mig. (Vill inte få den tråkiga platta flytspackel känslan/färgen) och tillsammans med detta få till fallet ordentligt ifrån huset.
De höjder jag har och jobba på är att kunna lägga på ca 15mm max. På en Top på ca 4m så är vi redan emot teglet vilket betyder man behöver slipa här.
Jag vill ha en jämn yta över hela utan spår av lagningar osv. Det ska se ut som det blev rätt från början..
Tips?
Hur bör man gå till väga?
Firmor nära Göteborg / Kungsbacka ?
Det som behövs göras är:
- ev slipa ner någon högre kulle eller två.
- fylla upp de ”större” svackorna och gropar
- lägga på ny utfinish som ger mig samma snygga struktur som betongen skulle ge mig. (Vill inte få den tråkiga platta flytspackel känslan/färgen) och tillsammans med detta få till fallet ordentligt ifrån huset.
De höjder jag har och jobba på är att kunna lägga på ca 15mm max. På en Top på ca 4m så är vi redan emot teglet vilket betyder man behöver slipa här.
Jag vill ha en jämn yta över hela utan spår av lagningar osv. Det ska se ut som det blev rätt från början..
Tips?
Hur bör man gå till väga?
Firmor nära Göteborg / Kungsbacka ?
Slipa ner allt utom lägsta punkterna kommer att ge ett resultat som du blir nöjd med.R Robbban77 skrev:Om vi nu går till nästa steg.
Det som behövs göras är:
- ev slipa ner någon högre kulle eller två.
- fylla upp de ”större” svackorna och gropar
- lägga på ny utfinish som ger mig samma snygga struktur som betongen skulle ge mig. (Vill inte få den tråkiga platta flytspackel känslan/färgen) och tillsammans med detta få till fallet ordentligt ifrån huset.
De höjder jag har och jobba på är att kunna lägga på ca 15mm max. På en Top på ca 4m så är vi redan emot teglet vilket betyder man behöver slipa här.
Jag vill ha en jämn yta över hela utan spår av lagningar osv. Det ska se ut som det blev rätt från början..
Tips?
Hur bör man gå till väga?
Firmor nära Göteborg / Kungsbacka ?
Hela utan behöver slipas eller behandlas med saltsyra för att få bort det som kallas cementhud, annars kommer inte nästa skikt att fästa - alternativt så får man slipa hela ytan, men en slipad betongyta blir hal med vatten på.
Men givet du skriver om finish så är det bara att bila bort och börja om.
Men givet du skriver om finish så är det bara att bila bort och börja om.
Absolut så går det att få bra men det är ett ordentligt jobb bakom. Finns massor utav spackel som ger fin finish men det kräver ordentligt applicering i kontrollerad miljö och det är det svåraste i utomhusmiljöR Robbban77 skrev:
Gillar du ytan om man skulle slipa ner allt? Dvs det blir som terasso?
Ingen terassoA atomlab skrev:
Så det finns möjlighet att slipa det värsta, fylla upp och sen lägga en finish som är minst lika snygg som färdig betong?
Som inte ger den där brun/gråa flytspackelkänslan?
Tänkte på ett annat alt.
Fylla svackorna och slipa de värsta topparna och sen lägga uteklinker?
Uppskattning pris på lägga uteklinker på 100kvm? Om man inte väljer det absolut dyraste
Du ska fortfarande ha rätt fall på betongen under klinkern.R Robbban77 skrev:Ingen terasso
Så det finns möjlighet att slipa det värsta, fylla upp och sen lägga en finish som är minst lika snygg som färdig betong?
Som inte ger den där brun/gråa flytspackelkänslan?
Tänkte på ett annat alt.
Fylla svackorna och slipa de värsta topparna och sen lägga uteklinker?
Uppskattning pris på lägga uteklinker på 100kvm? Om man inte väljer det absolut dyraste
Klicka här för att svara