5 095 läst ·
24 svar
5k läst
24 svar
Nygjuten altan. Ej nöjd
En firma värd namnet ska klara att gjuta en platta med bara några millimeters diff. Den behöver också ha ett litet fall ut från hela huset så vatten rinner undan.
Att bara fylla i svackorna kommer antagligen inte bli bra.
Men som sagt, det viktigaste just nu är att du påtalat felet och inte betalar förrän det är bra.
Att bara fylla i svackorna kommer antagligen inte bli bra.
Men som sagt, det viktigaste just nu är att du påtalat felet och inte betalar förrän det är bra.
Husägare
· Stockholms län
· 401 inlägg
Denna gjutning är helt misslyckad och det beror på företagets/arbetarmas brist på kompetens.R Robbban77 skrev:Fick igår min altan gjuten.
Betongbilen vart först 2 timmar sen.
Gubbarna inte stämpat ordentligt så ramen rört sig. Altanen blev 5cm större i ena hörnet och 13 i andra. Det har de sagt de kommer tillbaka för kapa
Man känner när man går på den att det är svackor på några stället.
Ett ställe mot huset är det fall mot grunden och samlas som en pöl.
Hur mycket skall man kunna begära?
Jag vill inte ha lappningar överallt…
Altanen i frågan är 4,3m (lite mer nu..) x 16m
Tack på förhand!
Att betongbilen kom sent ska inte behöva vara något problem, och absolut inte ditt problem. Företaget ska ha löpande kommunikation med betongleverantören och de kan kompensera med retarder eller accelerator för att justera hur betongen brinner efter gjutningen beroende på tid, temperatur, blåst och luftfuktighet.
Varför är plattan avtäckt nu?
Har den aldrig varit täckt?
Den kommer att spricka på flera ställen om du inte vattnar nästan kontinuerligt. Firman eller du (beroende på hur ert avtal ser ut) borde genast täcka plattan med plastfolie som håller kvar fukten i ytan under 2-3 dagar. Bäst är att täcka med något som håller kvar vattnet som du har lagt på, tex. markduk (som inte är dyrt) sedan plastfilmen ovanpå och något tungt som håller den på plats.
Detta kommer att hjälpa mot uttorkning, ge mindre sprickbildning och en bättre härdad platta.
Men det löser inte bristen på planhet eller lutning bort från husväggarna.
Tala om för företaget att gjutningen är helt oacceptabel och att det inte går att gjutapå plattan för att ytterväggarnas träpanel redan ligget väl nära betongytan.
Kräv att de bryter upp plattan och fraktar bort allt material och börjar om från början och gör rätt!
Alla seriösa betonggjutare skulla skämmas ögonen ur sig om de lämnade detta jobb efter sig!
Har gått runt lite mer och tittat och har lite frågor.
Det vart prat om lägga cellplast 10mm mot husgrunden för gjuta mot denna. I sista sekund bytte de till ångspärr men som i slutändan inte blev nånting. Vad säger regler och de mer sakkunniga om detta?
Hur mycket ”får” det lov att diffa på säg 2m?
De som bilderna visar så kan jag lägga rätskivan för sen få in fingrarna under.
Jag tror det kommer vara ett jäkla jobb att slipa den plan så antar de behöver isåfall göra nån flytspackling på detta då det är såpass mycket?
Hur blir isåfall resultatet med detta samt går det göra den borstad som vi nu gjort på den lilla gjutningen (ej på bild)?
Jag är inte orimlig med kräva att de skall göra perfekt utan massa svackor och de får max vara **mm diff per m?
Sen hängde firman upp plast över panelen så har en krigszon full med stift på väggar och runt fönster samt staket. Panelen målades förra året samt staketet med..
Men trotts detta så är det skvätt och kladd överallt.
Under gjutningen så ”spottade” slangen en del vilket gjorde att det inte bara skvätte på panelen utan även på våra folierade fönster. Påpekade detta och de försökte först pilla bort de med fingrarna men jag stoppa dom och fick ställa mig och tvätta av alla rutor under tiden de glättade..
Det vart prat om lägga cellplast 10mm mot husgrunden för gjuta mot denna. I sista sekund bytte de till ångspärr men som i slutändan inte blev nånting. Vad säger regler och de mer sakkunniga om detta?
Hur mycket ”får” det lov att diffa på säg 2m?
De som bilderna visar så kan jag lägga rätskivan för sen få in fingrarna under.
Jag tror det kommer vara ett jäkla jobb att slipa den plan så antar de behöver isåfall göra nån flytspackling på detta då det är såpass mycket?
Hur blir isåfall resultatet med detta samt går det göra den borstad som vi nu gjort på den lilla gjutningen (ej på bild)?
Jag är inte orimlig med kräva att de skall göra perfekt utan massa svackor och de får max vara **mm diff per m?
Sen hängde firman upp plast över panelen så har en krigszon full med stift på väggar och runt fönster samt staket. Panelen målades förra året samt staketet med..
Men trotts detta så är det skvätt och kladd överallt.
Under gjutningen så ”spottade” slangen en del vilket gjorde att det inte bara skvätte på panelen utan även på våra folierade fönster. Påpekade detta och de försökte först pilla bort de med fingrarna men jag stoppa dom och fick ställa mig och tvätta av alla rutor under tiden de glättade..
Redigerat:
Lite fler bilder, även lilla altanen blev med rejäla stöd och bågnar, drar jag ett snöre så böjer den ut med 2cm
Klicka här för att svara