Ett år gammalt hus med helklinkat/kaklat badrum på bv. Luktar surt. Rengjort på alla möjliga håll och kanter. Olika rengöringsmedel men nej, lukten kommer tillbaka ändå.
Luktar ingenting på plan 2, samma klinker och kakel där.
Vad kan det vara? Vill ha ett badrum som luktar fräscht.

Luktar surt, kan vara på ytor som får mycket vatten på sig, fogarna är inte täta och vatten kryper in bakom/under klinker/kakel och ruttnar. Framför allt är det under golvklinkern som det händer, för att få fall om flyten inte blev riktigt rätt, så blir det mycket fix under en platta för att kompensera det och det blir mer eller mindre storlek på hålen under. Där samlas vattnet och ruttnar, vid golvbrunnen så är det mera fix och då kan inte ev vatten under plattorna rinna bort. Men det ska vara helt med fix under plattorna.
Så nytt hus ska inte lukta unket, anmäl det till hustillverkaren eller den som byggt huset. Och stå på er.

PS Kommer säkert något om att ni har inte städat ordentligt eller torkat av golvet. Det går inte att städa/torka under plattor och golvet ska klara sig utan att torka av.

• Gilla
StorSegelbåt
  • Laddar…
Menar du att de isf behöver ta upp golvet och göra om det? Det känns som om det alltid blir värre när man duschat eller tvättat klinkergolvet så du kan ha rätt.

S StorSegelbåt skrev:
Menar du att de isf behöver ta upp golvet och göra om det? Det känns som om det alltid blir värre när man duschat eller tvättat klinkergolvet så du kan ha rätt.
Det kan jag inte svara på och uttalar mig inte om hur det gjort under. Men jag vet att det i bland kan bli rätt mycket fix under plattor förr att få dom rätt. Det smörjes med en större klick på mitten och sen pressas ner, det blir då ingen fix i ytterkanterna under plattorna. Då blir rätt mycket fog som ska ner och den kanske inte kan pressas ner helt den med, utan ligger liksom ett lock mellan plattorna. Hade själv lite knas på fallet, då jag satte klinker, men la på under hela plattan, så ingen luft under. Det ska alltid vara fullsmörjt under klinker. som ränder.

stora klinker som är på mode nu typ 40x60cm ska kladdas med fix både på plattan och på underlaget, sa min hantverkare. Det kan man fuska med på golv för dom glider inte av så som från vägg ... det är jag som gissar det
Eller otätt golvbrunn?

MrJay
Misstänker att man fuskat med avluftning…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.