politby skrev:
Vad säger dig detta i relation till bilden i inlägg 327?
Jag har själv gjort inte badrum men väl hallar med spårad golvspån med slang och limmad gips över, jag skulle tro (hoppas) att monteringsramen ligger under skivorna vi ser på bild.

Blir också lite fundersam på bilden med brunnen, det borde vara en 25mm förhöjningsring i brunnen om man monterat allt rätt iom att man inte ser plattan

Se min skiss så hade jag gjort om jag skulle haft spårade skivor i ett badrum

Skiss av badrumsgolvs uppbyggnad med spårad golvspån, limmad gips, och golvbrunnens placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är också lite osäker ang färgen på skivan på golvet, ser inte riktigt ut som gips....

AG A skrev:
Jo, det fattar jag med. Men i princip stämmer det du skrev längst ner. Man renoverade badrummet, efter fuktskada. Helt utan att ha handikappanpassning i baktanke. Just för att något sådant försäkringsärende ännu inte godkänts. Badrummet var inte handikappsanpassat, och det blev det absolut inte heller efter renovering. Jag förstår ditt problem, men det jag försöker säga är att badrummet trots allt skulle ha "handikappsanpassats" när det ändå byggdes om. Anpassats efter dina behov. Som du själv märker har man ju nu inte anpassat badrummet efter dina behov.
Jag förstår att det inte behövde anpassas tidigare. Men renoveringen hade ju krävt att man anpassat det till dig.
Det blev olyckligt för att du inte tänkte på att be om det, och att försäkringsbolaget inte tänkte på att fråga dig.
Vems är felet???
Jag kan inte föreställa mig att ett så urbota korkat resonemang skulle kunna förekomma någon annan stans än i byggbranschen. Låt oss låtsas att ditt hus brinner upp. Försäkringsbolaget ersätter. Under återuppbyggnaden befinner du dig utomlands men tillgänglig via telefon och mail. Ingen ringer.
När du kommer hem upptäcker du att huset saknar fönster eftersom du inte hade sagt till om det. Vems är felet???

• Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
politby skrev:
Jag kan inte föreställa mig att ett så urbota korkat resonemang skulle kunna förekomma någon annan stans än i byggbranschen. Låt oss låtsas att ditt hus brinner upp. Försäkringsbolaget ersätter. Under återuppbyggnaden befinner du dig utomlands men tillgänglig via telefon och mail. Ingen ringer.
När du kommer hem upptäcker du att huset saknar fönster eftersom du inte hade sagt till om det. Vems är felet???
Gör istället en mer trolig jämförelse. Låt säga att mitt 1800-tals hus brinner ner. Jag befinner mig utomlands under uppbyggnaden. När jag kommer hem upptäcker jag till min fasa, att man satt moderna 3-glasfönster på kåken, istället för handgjorde spröjsade fönster.
Nybyggda hus kräver bättre fönster, säger reglerna.
Men om jag informerat om att gården och huset varit K-märkt, skulle ett undantag kunnat gjorts.
Vems var felet, om jag inte sagt något om K-märkning?

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Jörgen Ö skrev:
Är ganska säker på att det är spånskivor vi ser på bild, dessutom är jag säker på att brunnen inte är monterad med erf brunnsram, det ser enl bild ut som att dom skruvat brunnen i spångolvet (som man gjorde förr) sen ser det ut som det sitter en förhöjningsring på brunnen. Och lägg inte vikt på att armeringen inte ligger najad eller omlott, har ingen betydelse alls!
Om det är spånskiva - varför? Finns det nya branschkrav på att det måste ligga extra spånskiva ovanpå de spårade golvvärmeskivorna? :x Och var ligger då lagret med golvgips? Ovanpå armerat flytspackel? Är det vi ser det enda skiktet med armerat flytspackel eller finns det fler?

Undra på att golvvärmen är ojämnt fördelad...

AG A skrev:
Gör istället en mer trolig jämförelse. Låt säga att mitt 1800-tals hus brinner ner. Jag befinner mig utomlands under uppbyggnaden. När jag kommer hem upptäcker jag till min fasa, att man satt moderna 3-glasfönster på kåken, istället för handgjorde spröjsade fönster.
Men om jag informerat om att gården och huset varit K-märkt, skulle ett undantag kunnat gjorts.
Jag ger upp...

• Gilla
Lars48 och 3 till
  • Laddar…
politby skrev:
Om det är spånskiva - varför? Finns det nya branschkrav på att det måste ligga extra spånskiva ovanpå de spårade golvvärmeskivorna? :x Och var ligger då lagret med golvgips? Ovanpå armerat flytspackel? Är det vi ser det enda skiktet med armerat flytspackel eller finns det fler?

Man kan inte (finns undantag) spackla direkt på spårade golvspånskivor med plåtar utan man måste lägga ett lager över, om man limmar så använder man oftast golvgips men man kan också skruva ett lager 22mm spånskiva ovanpå.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Varför ha plåtar överhuvudtaget om man ska flyta/gjuta över golvvärmen? Måste ju bli dyrare att ha spårade skivor och plåt om man ska ändå gjuta? Kan inte rikigt se funktionen med plåtar.

TotalControl skrev:
Varför ha plåtar överhuvudtaget om man ska flyta/gjuta över golvvärmen? Måste ju bli dyrare att ha spårade skivor och plåt om man ska ändå gjuta? Kan inte rikigt se funktionen med plåtar.
Nej inte jag heller men rörmokarna brukar vara sugna på att sälja grejerna.
Jag brukar fästa 12mm slang direkt i spåret och spackla över allt men det blir samma höjd i stort sett

Fast om man skippar plåtar så sparar man ju 13-22mm beroende på val av skiva dvs ca 46 mm eller 68 mm tröskelhöjd

politby skrev:

I min värld ser det där ut som att man inte ens har lagt värmegolvet, sådär såg mina jobb ut INNAN jag lagt värmegolvet, dock med brunnsramen synlig innan spackling, och ingen förhöjningsring till brunnen.Den förhöjningen gör man just i avsedd ram!
Om det ligger värmegolv under det vi ser på bild......ja då ifrågasätter iaf jag kraftigt tillvägagångsättet!
Dessutom la jag sällan vattenburet, just på grund av att det bygger för mycket.
Ett elektriskt värmegolv hade varit att föredra i ditt fall.
Det ligger en hund begraven i ditt fall tycker jag......men det behöver jag knappast berätta för dig!;)

Redigerat:
  • Gilla
politby och 2 till
  • Laddar…
Jörgen Ö skrev:
Ett elektriskt värmegolv hade varit att föredra i ditt fall.
Det ligger en hund begraven i ditt fall tycker jag......men det behöver jag knappast berätta för dig!;)
Nu har jag ett vattenburet system med sofistikerad automatisering i hela huset så byte är inte aktuellt.

Någonstans i detta har man tagit en genväg eller gjort ett misstag som man har räknat med inte skulle uppdagas. Men så snubblade man på tröskeln :x

Eftersom Wasastaden Bygg inte tagit någon som helst hänsyn till kraven på tillgänglighet kom det som en total överraskning för dem när jag ifrågasatte slutresultatet.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag har räknat lite i verkligheten. Hjälp mig att kolla om jag tänker rätt...

Avståndet mellan golvbrunnens centrum och duschutrymmets yttre gräns är 450 mm. GVKs rekommendation är en lutning på 7-20 mm/m med ett medelvärde på 13. Det ger en nivåskillnad på 5,85 mm från brunn till duschutrymmets yttre gräns.

Avståndet mellan duschutrymmets yttre gräns och vägg 1 är 2480 mm. Motsvarande rekommenderade lutningsmedelvärde är 6 mm/m vilket ger en nivåskillnad mellan duschutrymmets yttre gräns och vägg 1 på 14,88 mm och totalt från brunn till vägg 1 på 20,73 mm vilket uppfyller kravet på att golvet och dess ytskikt vid dörröppningen ligger minst 20 mm över golvbrunnens brunnssil i duschplatsen eller motsvarande.

Vari bestod behovet av 40-45 mm extra spackel plus 25 mm övre tröskelribba?

Redigerat:
Hinner inte läsa hela tråden igen...
Har byggfirman gett någon förklaring?

AG A skrev:
Renoveras eller bygger nytt (troligen riva allt o bygga nytt) då får man ett nytt bygglov enl dagens regler men man kan bygga i äldre stil men energikrav, tillgänglighet osv gäller ändå.

Renovering efter mindre brand ska det ersättas med likvärdig, där är det en annan fråga, de flesta hade valt moderna fönster men i äldre stil.

Sir Duke skrev:
Hinner inte läsa hela tråden igen...
Har byggfirman gett någon förklaring?
Bara detta språkliga mästerverk där han avslöjar att han inte ens vet hur det såg ut innan...

Vilket jag har redovisat tidigare så har vi lagt in spårad spånskiva för den vattenburna värmen likt tidigare därefter har vi lagt en 9 mm gips som distans mot slingorna vilket det troligtvis även låg tidigare om man tittar noga på bild bef badrum där på är det sedan fallspackel för att uppnå de branschkrav som finns på ett våtrum, inte som tidigare 2 lager klinker men ingen synlig fallspackling med hänvisning till samma bild igen.
Med samtliga moment på golvet är höjden inte onaturligt hög vid en återställning med hänsyn tagen till branschregler.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.