Vi vet ej hur stort badrummet är så det är omöjligt och säga varför det är så högt.
Ritning av en del av en lägenhetsplan med måttangivelser, inklusive ett sovrum och en toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror du verkligen byggfirman hade gjort detta om dom nu inte behövt det.
Med mina 9 månaders erfarenhet av dem? Utan tvekan

Jag är glad att tråden lever vidare, dels för att all publicitet är av värde och dels för att det är rätt roande att se hur många som trots >20 sidor inte kan se elefanten i rummet. Så jag sammanfattar.

Det handlar inte om badrummets byggtekniska utformning utan om uppfyllandet av regler för tillgänglighet enligt PBL, Boverkets Byggregler och FN-konventionen om rättigheten för funktionshindrade. Det räcker med WBAB:s egna foto, se första inlägget, för att konstatera att kravet på max 20mm insteg inte är uppfyllt.

Alltihop kan sammanfattas i 4 enkla punkter:

1. Befintligt badrum hade 15 mm insteg
  2. Nytt badrum har 85 mm insteg
  3. Ingen har vid någon tidpunkt informerat mig eller någon i familjen om denna förändring. Byggföretagets chef ljuger för alla om detta i bred e-postkommunikatiion.
  4. Ingen tar på sig ansvaret.

• Gilla
andthe och 3 till
  • Laddar…
Modig skrev:
En fundering jag har politby, är om det kanske kan skada din sak att du är beredd att ta emot ekonomisk kompensation istället för att de åtgärdar. Det skulle kunna tolkas som att "du behöver ändå inte badrummet" eller liknande.
Nu är detta inte en amerikansk rättegång med en jury som lätt påverkas av den typen av resonemang. Det här med ersättning kontra rivning var ett informellt men väl genomtänkt förslag som Wasastaden Byggentreprenad AB omedelbart förkastade.

• Gilla
Niklas Svärd
  • Laddar…
DMOL skrev:
Har bara skummat igenom tråden, men har du läst igenom försäkringsvillkoren? Villkoren är inte alltid som genomtänkta som man vill tro. T.ex. kan det stå att man måste tillåta försäkringsbolaget att genomföra besiktning vid inträffad skada, medan det oftast inte står något om reklamation vilket möjliggör att du slipper vara i händerna på försäkringsbolaget.
Sen lär det bli grötigt med rättsskydd när man driver en process mot försäkringsbolaget.
Några 34 miljoner kan du glömma däremot i Sverige :D
Måste jag det? Jag lever ju i Sverige, där alla är ärliga och ingen har några onda avsikter...

Beltis skrev:
Det där svarade han på för 10 dagar sen, tråden är fem dagar gammal. Så du hade denna information innan du startade tråden? Eller vad hände igår som fick dig att lägga ut namnet på företaget?
Blue Jays förlorade mot Boston. Sånt där kommer bara över mig ibland :cool:

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
politby skrev:
Blue Jays förlorade mot Boston. Sånt där kommer bara över mig ibland :cool:
150 omgångar kvar, ingen fara på taket. Go Sox!

• Gilla
politby
  • Laddar…
Sir Duke skrev:
Försäkringsbolag är inte roliga att ha att göra med. De är resursstarka och uthålliga. Och tror att de är en myndighet och domstol.
Men de verkar i en värld utsatt för insyn och reglerad av lagar och juridiska regler. Den delen av det här ärendet som försiggår på den spelplanen har jag professionella personer som sköter åt mig.

Sedan finns det ett antal spelplaner med andra förutsättningar...

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Kul med fler som gillar sporten "över där" men det handlar ju om fel lag. :D CHC@CIN på mlb.tv nu
För att hålla mig till tråden så är det bedrövligt att man inte förstått problemet med hög tröskel och ingen informerat de boende om detta byggsätt.
Boende skriver jag då om jag inte läst fel så är ju faktiskt beställaren=försäkringsbolaget så de kanske utförare informerat beställaren om detta utförande.
Nu tror jag att byggfirman är en klåpare med tanke på hur lång tid allt detta har tagit och skulle då inte bli förvånad om man gjort fel på mitten och gjort en enkel lösning med nytt flytspackel eller nått.
Slutligen så tycker jag att ersättningen för att de inte gör om jobbet är samma som det kostar dem att göra det rätt då du inte kommer kunna använda badrummet som det ser ut. Och skulle det varit jag skulle ersättning inte finnas med som förslag.

Go Marlins

snuttjulle skrev:
Och skulle det varit jag skulle ersättning inte finnas med som förslag.

Go Marlins
Det finns en plan :)

Förmodligen ger detta ingenting men någon som är kunnig kanske kan läsa ut något från de här bilderna på nuläget, om inte annat så får man en uppfattning om rummets storlek.

Toalett i ett renoverat badrum med vita och gråa kakelväggar, fönster och handdukstork.
Skapa konto

Gråa klinkergolv och vita kaklade väggar i ett badrum med en svart mosaikduschhörna.
Skapa konto

Badrummet är alltså inte inrett som på skissen? Det kan jag förstå utifrån den ursprungliga situationen, men nu?? Utifrån att man sätter toaletten inklämd mellan en vägg och duschen (även om jag antar att duschväggen går att vika inåt) hade jag nog inte tänkt att det är ett badrum med behov av extra fokus på tillgänglighet.

Jag tycker mig se en duschstol, men i övrigt dristar jag mig till att gissa att TS behov av rullstolen är partiellt och att den tänkta lösningen är att han (säkerligen inte utan besvär) går över tröskeln.

Det i sig (om det är så) ändrar förstås inte grundfrågan, vad som går nu går inte nödvändigtvis i framtiden och ett återställande som kraftigt förändrar tillgängligheten borde gå att slå ner på. Men det faktum att det inte önskats några särskilda handikappanpassande åtgärder när badrummet ändå gjordes om gör ändå att man kan ha en viss förståelse för byggarens agerande. Och det "allmänna" värdet på badrummet, för en ickehandikappad, tror jag inte påverkas så särskilt mycket.

Vad det innebär i slutändan? Oklart. Säkerligen kan du få ut någon kompensation för hur det är byggt, men knappast till den grad att det skulle motsvara ett totalt omgörande.

• Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben skrev:
Badrummet är alltså inte inrett som på skissen? Det kan jag förstå utifrån den ursprungliga situationen, men nu?? Utifrån att man sätter toaletten inklämd mellan en vägg och duschen (även om jag antar att duschväggen går att vika inåt) hade jag nog inte tänkt att det är ett badrum med behov av extra fokus på tillgänglighet.

Jag tycker mig se en duschstol, men i övrigt dristar jag mig till att gissa att TS behov av rullstolen är partiellt och att den tänkta lösningen är att han (säkerligen inte utan besvär) går över tröskeln.

Det i sig (om det är så) ändrar förstås inte grundfrågan, vad som går nu går inte nödvändigtvis i framtiden och ett återställande som kraftigt förändrar tillgängligheten borde gå att slå ner på. Men det faktum att det inte önskats några särskilda handikappanpassande åtgärder när badrummet ändå gjordes om gör ändå att man kan ha en viss förståelse för byggarens agerande. Och det "allmänna" värdet på badrummet, för en ickehandikappad, tror jag inte påverkas så särskilt mycket.

Vad det innebär i slutändan? Oklart. Säkerligen kan du få ut någon kompensation för hur det är byggt, men knappast till den grad att det skulle motsvara ett totalt omgörande.
Det är långt ifrån färdiginrett - herregud det har ju bara gått 9 månader...

Det är inrett exakt som före renoveringen, med gott om plats kring WC-stolen och behovet av rullstol är inte partiellt. För övrigt ska jag inte behöva "önska särskilda handikappanpassande åtgärder" för att slippa få mitt tillgängliga, fullt fungerande badrum, förvandlat till otillgängligt. Att en andraklassens byggfirma skall göra sig till bedömare av min fysiska förmåga är befängt.

Jag kan försäkra att min förmåga att gå över den där tröskeln är NOLL.

Redigerat:
politby skrev:
Dusch och WC är placerade exakt som på skissen, det är gott om plats kring WC-stolen och behovet av rullstol är inte partiellt.
Så bilderna är från före ombyggnaden?

Kane skrev:
Så bilderna är från före ombyggnaden?
Good catch :o

Skissen stämmer inte med verkligheten m a p WC-stolen. Tänkte inte på det eftersom jag lade upp den för att visa måtten, inte inredningen. Bilderna visar givetvis nuläget...

politby skrev:
För övrigt ska jag inte behöva "önska särskilda handikappanpassande åtgärder" för att slippa få mitt tillgängliga, fullt fungerande badrum, förvandlat till otillgängligt.
Det håller jag med om. Att förstå varför någon gör på ett visst vis (vilket var vad jag skrev om) är dock inte detsamma som att tycka att detta är rätt.

politby skrev:
Att en andraklassens byggfirma skall göra sig till bedömare av min fysiska förmåga är befängt.

Jag kan försäkra att min förmåga att gå över den där tröskeln är NOLL.
Nu vet vi ju inte om de alls tänkt sådana tankar, de kan ju mycket väl bara vara allmänt dåliga – det var trots allt mina spekulationer och ingen annans.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.