Magnus E K
F Fideliox skrev:
Silikon kommer inte hålla, talar av erfarenhet. 😅 Bytade till plåttak istället, ingen större prisskillnad och det spricker inte som plast.
Fast du måste ha extremt tunn plåt för att den ska släppa igenom ljus. Utan fönster (och som det verkar utan el) blir det mörkt och svårt att hitta något i förrådet. (Kanske funkar ändå tack vare dörren.)

F
Magnus E K Magnus E K skrev:
Fast du måste ha extremt tunn plåt för att den ska släppa igenom ljus. Utan fönster (och som det verkar utan el) blir det mörkt och svårt att hitta något i förrådet. (Kanske funkar ändå tack vare dörren.)
Ja det är sant. Jag har ett luftigt vedförråd och rätt bra med ljus ändå. Ett alternativ kan ju vara en solcellsdriven lampa med rörelsesensor, funkar nog om man inte är där så ofta.
https://www.amazon.se/Pxwaxpy-Detector-Lighting-Waterproof-Floodlight/dp/B0C6FGWWL8

Eller pannlampa.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
"Senare i veckan....." , nå, har han besökt bygget än ?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
H Hybro skrev:
OT.
Har lagt Planja Regent takplåt, liknande tegelpannor ovanpå gamla Shingeltaket, ströläkt och bärläkt.

Enligt monteringsanvisningen ska dessa hellånga plåtar skruvas i djupaste talgången på "pannorna".
Där allt regnvatten såklart forsar ned.
Minsta läck i plåtskruvarnas gummipackning med tiden, gör att vatten läcker in.

Därför har jag valt att montera typ 40 mm på sidan av djupaste dalgången.
Minimalt med vatten som strömmar där vid regn.

Bilden visar när jag testar med vatten. Hur takfotplåten ska monteras mm.
Vatten följer plåten. Sticker takplåten ut, så kastas vattnet över takrännan.

Så blir det inte med t ex tegel- eller betongpannor. Vattnet bromsas s a s av ytstrukturen.

[bild]

Och här sattes alla skruvar. Funkar perfekt efter typ dryga 6 år.
[bild]
När de lade Plannja på f.d. sommarstugan skråade de ännu längre upp från vågdalen med långa farmarskruvar. Det var 2012 om jag inte minns fel och håller bra än . Sålde stugan 2020, har inte hört nåt negativt från köparna som bodde 200m från min villa fram till 2024.
Minns plåtis nämnde att ville man undvika framtida problem skulle man undvika längst ned i vågdalen. (då jag undrade varför de inte drog skruvarna i vågdalen)

Lite sunt tänkande ibland, gör nytta.

F fusion skrev:
"Senare i veckan....." , nå, har han besökt bygget än ?
Gissa… får inte glömma vilken yrkeskategori vi har att göra med här 😂

• Haha
fusion
  • Laddar…
K
A Arson skrev:
Gissa… får inte glömma vilken yrkeskategori vi har att göra med här 😂
Bluffmakare?

Varför drar du inte en pressening över taket innan mer blir förstört?

Även om det är uselt materialval kan en bra färg rädda fasaden ett bra tag och taket är lätt fixat dvs byt ut det.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.