11 569 läst ·
67 svar
12k läst
67 svar
Nybyggd redskapsbod, läcker in från taket?
Prio 1 är väl att få ett nytt tak skruvat på rätt sätt.
Fick reklam på Instagram där jag kom tänkta på detta.
Är något specialmunstycke där det kommer ut massa runt om och sedan en liten "hatt" som ska täta.
Detta ska nog ses som en nödlösning.
Fick reklam på Instagram där jag kom tänkta på detta.
Är något specialmunstycke där det kommer ut massa runt om och sedan en liten "hatt" som ska täta.
Detta ska nog ses som en nödlösning.
Har haft samma problem, blåsten har gjort så vatten kommit in, plåtens undersida sedan droppat ner, såg att det saknades skiva i bilden då regn och blåst har fritt att komma in den vägenA Arson skrev:Hejsan,
Är rätt ohändig själv, men hittade en gubbe på Blocket som annonserade att han bygger redskapsbodar, och kan göra det på plats för en rimlig peng.
Sagt och gjort så byggde han upp denna på tomten. Men märker nu när det regnar att det läcker in från taket, antagligen där skruvarna sitter. Inte alla dock, men så pass att det blir blött inne i själva boden och alla grejer där inne lika så.
Han trodde det var kondens och menar att skruvarna är rätt osv. Men idag har det varit kyligt med regn och det är vid just vissa skruvar som det droppar rejält.
Vad kan man som verklig amatör göra för att täta detta?
Tack!
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Och det ser ut att komma från skruven är att vattnet fastnar samlas där sedan droppar ner, vi monterade en plåt som skulle sitta längs ner som vi missade som skulle hindra vatten att tränga in den vägen.B Berget46 skrev:
Går ju ganska snabbt att vända på plasten på den lilla boden, några timmar så är det fixat.Dan_Johansson skrev:
Och är det med UV-skydd så håller den sedan ändå ganska många år innan det behöver bytas och det är ju inte en altan där man sitter.
Allvetare
· Västra götaland
· 11 032 inlägg
Tänkte mest om byggaren vill ta en snabb och billig (för henom) utväg.. 🤷A AndersS skrev:
OT.
Har lagt Planja Regent takplåt, liknande tegelpannor ovanpå gamla Shingeltaket, ströläkt och bärläkt.
Enligt monteringsanvisningen ska dessa hellånga plåtar skruvas i djupaste talgången på "pannorna".
Där allt regnvatten såklart forsar ned.
Minsta läck i plåtskruvarnas gummipackning med tiden, gör att vatten läcker in.
Därför har jag valt att montera typ 40 mm på sidan av djupaste dalgången.
Minimalt med vatten som strömmar där vid regn.
Bilden visar när jag testar med vatten. Hur takfotplåten ska monteras mm.
Vatten följer plåten. Sticker takplåten ut, så kastas vattnet över takrännan.
Så blir det inte med t ex tegel- eller betongpannor. Vattnet bromsas s a s av ytstrukturen.
Och här sattes alla skruvar. Funkar perfekt efter typ dryga 6 år.
Har lagt Planja Regent takplåt, liknande tegelpannor ovanpå gamla Shingeltaket, ströläkt och bärläkt.
Enligt monteringsanvisningen ska dessa hellånga plåtar skruvas i djupaste talgången på "pannorna".
Där allt regnvatten såklart forsar ned.
Minsta läck i plåtskruvarnas gummipackning med tiden, gör att vatten läcker in.
Därför har jag valt att montera typ 40 mm på sidan av djupaste dalgången.
Minimalt med vatten som strömmar där vid regn.
Bilden visar när jag testar med vatten. Hur takfotplåten ska monteras mm.
Vatten följer plåten. Sticker takplåten ut, så kastas vattnet över takrännan.
Så blir det inte med t ex tegel- eller betongpannor. Vattnet bromsas s a s av ytstrukturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och här sattes alla skruvar. Funkar perfekt efter typ dryga 6 år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 732 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 732 inlägg
Jag har 20-30 år gamla såna där skruvar (i både plåt- och plasttak) korrekt monterade i lågpunkten. Har aldrig sett någon av dem läcka där. Däremot blir det kondens på undersidan (både plast och plåt) ibland under vinterhalvåret, det kan blåsa in snö från sidan och vid skyfall kan vattnet också rinna uppåt och över övre kanten (dock inget problem för ett fristående pulpettak som TS').
Tyvärr är det ju mer fel här än bara taket.
Tyvärr är det ju mer fel här än bara taket.