5 755 läst ·
45 svar
6k läst
45 svar
Nybyggd redskapsbod, läcker in från taket?
Känslan är bara att det kommer bli en ”process”… noterade även att dörrarna, efter värmen i veckan, krympt så det är 3 cm glipatommib skrev:
Förr satte man spik på åsarna med tanken att vattnet just hamnar i dalarna och då skulle läckagerisken vara mindre. Med farmarskruv är det precis som MultiMan skriver en rätt hård packning som tätar och den drar man i dalen.
Taket behöver göras om och det borde "gubben" stå för. Han får lära om helt enkelt.
Med tanke på taket skulle jag nog också vilja veta hur elen till lampan är gjord.
Lampan är i alla fall solcell som jag själv satte dit.
Hoppas du inte betalat nått.A Arson skrev:
Om "byggaren" åtgärdar problemet nu på en gång innan golvet blir förstört behöver du ju inte göra nått själv, om han visar sej ovillig att göra om och rätt föreslår jag att du lägger ett nytt tak själv, följer tillverkarens anvisning till punkt och pricka och väntar med betalning av redskapsbod en tills du vet hur mycket extrakostnader och förlorad arbetsförtjänst byggarens slarv orsakat dig så du kan dra av det från det begärda priset.
Glöm inte kostnad för mtrl, transport, sophantering, stege/ ställning när du ska beräkna dina egna kostnader.
Medlem
· Blekinge
· 12 320 inlägg
Ser ju också ut som att den står direkt på gräset. Det minsta man behöver göra är ju att iaf gräva bort översta 30cm där plattorna står och grunda med lite makadam.
Och som redan sagts, det ska vara syllpapp mellan plattorna och bjälklaget. Markarbete brukar ju iof inte ingå så du kanske har kommit överens om att det ska var så här men jag hade åtgärdat det. Boden kommer sätta sig och börja skeva inom kort och det där med glipande dörr kommer bara bli värre.
Och som redan sagts, det ska vara syllpapp mellan plattorna och bjälklaget. Markarbete brukar ju iof inte ingå så du kanske har kommit överens om att det ska var så här men jag hade åtgärdat det. Boden kommer sätta sig och börja skeva inom kort och det där med glipande dörr kommer bara bli värre.
Han fixade underlaget med makadam och så. Men lär väl varit fuskjobb det medO olofh skrev:Ser ju också ut som att den står direkt på gräset. Det minsta man behöver göra är ju att iaf gräva bort översta 30cm där plattorna står och grunda med lite makadam.
Varför skulle det vara problem att ställa plattor direkt på gräset, och 30cm makadam behovs? För en friggebod?!O olofh skrev:Ser ju också ut som att den står direkt på gräset. Det minsta man behöver göra är ju att iaf gräva bort översta 30cm där plattorna står och grunda med lite makadam.
Men korrekt, ser ut att saknas syllpapp eller annat skyddande mellan plattor och bjälklag. Dessutom är den inte åldersbeständiga plasten under boden jävligt tveksam.