Hejsan,

Är rätt ohändig själv, men hittade en gubbe på Blocket som annonserade att han bygger redskapsbodar, och kan göra det på plats för en rimlig peng.

Sagt och gjort så byggde han upp denna på tomten. Men märker nu när det regnar att det läcker in från taket, antagligen där skruvarna sitter. Inte alla dock, men så pass att det blir blött inne i själva boden och alla grejer där inne lika så.

Han trodde det var kondens och menar att skruvarna är rätt osv. Men idag har det varit kyligt med regn och det är vid just vissa skruvar som det droppar rejält.

Vad kan man som verklig amatör göra för att täta detta?

Tack!

IMG_7477.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_7474.jpeg
Skapa konto

IMG_7473.jpeg
Skapa konto

IMG_7472.jpeg
Skapa konto

Han har ju inte skruvat i dalen som man brukar göra utan säkert dragit för hårt så det blivit sprickor där vid skruvarna

Ser ut på bilden som att skruven sitter på åsen.
När jag skruvat sån takplast har jag satt skruv i dalen. Packningen under skruvskallen gör att det håller tätt.
Osäker om det där är korrekt monterat. Har gubben följt monteringsanvisningarna?

• Gilla
tergo
  • Laddar…
M MasMats skrev:
Ser ut på bilden som att skruven sitter på åsen.
När jag skruvat sån takplast har jag satt skruv i dalen. Packningen under skruvskallen gör att det håller tätt.
Osäker om det där är korrekt monterat. Har gubben följt monteringsanvisningarna?
Antat han följt anvisningarna då han, enligt honom själv, byggt en del av denna modell till andra kunder.

Men kan man själv slabba dit silikon eller liknande?

MultiMan
Han som har byggt får ju rätta till det. Solklart att han gjort fel.

• Gilla
Sten E62
  • Laddar…
Jo får ta den diskussionen parallellt, men känns tröstlöst.

Men inga tips på vad man kan göra själv? :)

A Arson skrev:
Jo får ta den diskussionen parallellt, men känns tröstlöst.

Men inga tips på vad man kan göra själv? :)
Jag hade bytt ut de taksegment där det läcker och då skruvat i dalen (som flera redan har sagt) med samma typ av (farmar)skruv. Om inte alla behöver bytas sparar du lite pengar, och det är inte svårt att göra ens som amatör.

MultiMan
Packningen behöver rätt högt tryck för att kunna täta. Plasten sviktar garanterat alldeles för mycket för att åstadkomma det. Felgjort helt enkelt. Om du inte vill ställa den du betalt till svars så blir det att köpa nytt tak och skriva i dalarna, men se till att till inte glappar mot underlaget och dra inte för hårt, då kommer plasten spricka ändå.

Jag vet inte om det finns speciell takskruvar med silikongummi som är mycket mjukare och följsammare. Farmarskruv har hårda packningar även som nya, avsedda för plåt. Man måste dra rätt hårt och då riskerar plasten spricka. Helt omöjligt att få det bra om man inte ens har trä som håller emot på baksidan, utan skruvat i toppen på plasten.

Läs alltid tillverkarens monteringsanvisning, särskilt med plasttak.

Vilket märke är det på plasttaket? Modell?

Tänk också på att med den öppna konstruktionen du har så blir taket ett rejält vindfång vid storm, så det måste sitta med tillräckligt många skruv och på rätt sätt. Plåten jag har till mitt tak tror jag krävde 7-8 skruv per kvadratmeter.

MultiMan MultiMan skrev:
Packningen behöver rätt högt tryck för att kunna täta. Plasten sviktar garanterat alldeles för mycket för att åstadkomma det. Felgjort helt enkelt. Om du inte vill ställa den du betalt till svars så blir det att köpa nytt tak och skriva i dalarna, men se till att till inte glappar mot underlaget och dra inte för hårt, då kommer plasten spricka ändå.

Jag vet inte om det finns speciell takskruvar med silikongummi som är mycket mjukare och följsammare. Farmarskruv har hårda packningar även som nya, avsedda för plåt. Man måste dra rätt hårt och då riskerar plasten spricka. Helt omöjligt att få det bra om man inte ens har trä som håller emot på baksidan, utan skruvat i toppen på plasten.

Läs alltid tillverkarens monteringsanvisning, särskilt med plasttak.

Vilket märke är det på plasttaket? Modell?

Tänk också på att med den öppna konstruktionen du har så blir taket ett rejält vindfång vid storm, så det måste sitta med tillräckligt många skruv och på rätt sätt. Plåten jag har till mitt tak tror jag krävde 7-8 skruv per kvadratmeter.
Tack för svaret!

Men dum fråga. Är det inte i dalarna där vattnet rinner?

Det är kanske på fem olika ställen som det läcker in och droppar. Det går inte att bara täta med silikon där? :)

Klart du kan täta med silikon, tejp eller tuggummi men det är en nödlösning med tveksam hållbarhet över tid. Det enda rätta är att montera enligt tillverkarens monteringsanvisning (som oftast brukar säga att skruvarna ska sitta i dalarna).

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
tommib
Förr satte man spik på åsarna med tanken att vattnet just hamnar i dalarna och då skulle läckagerisken vara mindre. Med farmarskruv är det precis som MultiMan skriver en rätt hård packning som tätar och den drar man i dalen.

Taket behöver göras om och det borde "gubben" stå för. Han får lära om helt enkelt.

Med tanke på taket skulle jag nog också vilja veta hur elen till lampan är gjord.

• Gilla
Arson och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Igen:

1. Vilket takmärke och modell?

2. Hur många skruv per m2?

Jo, det rinner i dalarna, det är därför man har tätade skruvar. Man skruvar i dalarna eftersom fastsättningen blir bäst. Förr när man hade 1mm tjock pannplåt eller mer, men dåliga tätningar och spikade med spiralspik så gjorde man det i topparna på plåten, för att det funkade med den tidens material. Idag skruvar man i dalarna och packningen måste tryckas ihop tillräckligt för att täta. Vilken skruv som är bäst för plasttak vet jag inte.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
MultiMan
Min lada från 1920 med pannplåt från 1960-talet:

PXL_20260719_133653977.jpg
Skapa konto

Spikat med tunna gummipackningar. Läcker som ett såll vid spikarna och har nog alltid gjort men eftersom det är spontant tak och papp under gör det inget. Plåten är så styv att man bara kunde banka på med spiken utan risk för sprickor eller annat.

Fästa ett modernt plasttak utan undertak kräver helt andra metoder.

• Gilla
Arson
  • Laddar…
Det där är svårt att "fixa", plasten är för mjuk för att åstadkomma tillräckligt tryck mot packningen om man skruvat i åsarna. Byt takplast och skruva i dalen, ett litet tak så snart gjort. Och, stå på dig att få det gjort utan någon merkostnad.

• Gilla
Arson
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Igen:

1. Vilket takmärke och modell?

2. Hur många skruv per m2?

Jo, det rinner i dalarna, det är därför man har tätade skruvar. Man skruvar i dalarna eftersom fastsättningen blir bäst. Förr när man hade 1mm tjock pannplåt eller mer, men dåliga tätningar och spikade med spiralspik så gjorde man det i topparna på plåten, för att det funkade med den tidens material. Idag skruvar man i dalarna och packningen måste tryckas ihop tillräckligt för att täta. Vilken skruv som är bäst för plasttak vet jag inte.
Tack!

Ingen aning om märket, säkerligen något billigt från Byggmax ser det ut som?

Skulle gissa 5-7 skruv per kvm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.