Det är vatten runt skorstensuttaget på nya eldstaden. (Suttit ett par år men använts litet. Rost runt röret varit med från början, men fritidshus så inte sett själva vattnet innan, det har varit torrt när vi kommit)

Vad göra?

IMG_5736.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_5738.jpeg
Skapa konto
IMG_5737.jpeg
Skapa konto

Det är nog så att skorstenstoppen saknar ett regnskydd av något slag tex en kineshatt eller så är beslaget runt skorsten på taket otätt.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
N Nissegandhi skrev:
Det är nog så att skorstenstoppen saknar ett regnskydd av något slag tex en kineshatt eller så är beslaget runt skorsten på taket otätt.
Japp. Trähus som rör sig. Vad göra?

Det är inte ett problem specifikt för trähus utan någon som är kunnig måste upp på taket och se över beslagen.

N Nissegandhi skrev:
Det är inte ett problem specifikt för trähus utan någon som är kunnig måste upp på taket och se över beslagen.
Kan jag inte bara rätta till manschetten själv?

Jo visst krävs bara lite händighet och insikt om var det är otätt.

Hur gör man det?
Från bygget IMG_0887.png
Skapa konto

Runt skorstenen på ovansidan taket sitter väl någon stos eller beslag och där kan det vara otätt eller att det saknas regnskydd på skorstenstoppen.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
N Nissegandhi skrev:
Runt skorstenen på ovansidan taket sitter väl någon stos eller beslag och där kan det vara otätt eller att det saknas regnskydd på skorstenstoppen.
Jag tror manschetten på bilden rört sig med huset

Möjligt men dit ska det inte komma något vatten normalt.

• Gilla
tobsy och 1 till
  • Laddar…
N Nissegandhi skrev:
Möjligt men dit ska det inte komma något vatten normalt.
Är det en sotare man anlitat för sånt här?

Då det ser ut som att vattnet rinner inne längs själva röret och inte svarta yttermanteln så är nog toppfodret borta, fel, skadat. Du måste upp på taket och kolla där skorstenen slutar.

Såhär ser den ut på min.

• Skärmbild 2026-07-06 075330.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
P-o Assarsjö och 2 till
  • Laddar…
T tobsy skrev:
Är det en sotare man anlitat för sånt här?
Spisfirma eller plåtslagare

• Gilla
tobsy
  • Laddar…
Vi var tvugna att fixa det på vår skorsten för ett par år sen. Den skall bytas på lite sikt, men för tillfället så blev det aluminiumtejp stos - rör så att regn, vid häftiga regn, inte "hoppar" över stosen och rinner nedför skorstenen.

Jag har också dragit åt hättan runt rören så det inte rinner längsmed ytterkanten in (vi har papptak och en gammal rund skorsten).

• Gilla
tobsy
  • Laddar…
E Emil Olofsson1 skrev:
Då det ser ut som att vattnet rinner inne längs själva röret och inte svarta yttermanteln så är nog toppfodret borta, fel, skadat. Du måste upp på taket och kolla där skorstenen slutar.

Såhär ser den ut på min.
Behöver jag skruva isär för att komma åt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.