40 022 läst ·
907 svar
40k läst
907 svar
Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl
Javisst, likafullt tror jag det blir ett femårigt undantag för de som inte infört FNI till den förste januari.T tergo skrev:
Vad tror du @tergo? Kommer alla kommuner lyckas införa FNI till alla hushåll i år?
Nja, inte till 100%. En del förpackning typ mjölk, fil, smör samt plast går i restavfallet, dvs ordinarie soptunna. Glas, tidningar och kartong kör vi till ÅVC när man behöver kärran till något annat är "återvinningsförvaring".F fribygg skrev:
En av poängerna med gemensam sophantering är bekvämlighet, men i Sverige finns det för måna puritaner eller lutheraner som ser ner på folk som vill ha ett bekvämt liv.Frerider skrev:
Kommunalt avfall? Jag kan komma på en del passande definitioner av vad det är, men istället frågar jag. Är det avfall som producerats i aktuell kommun, eller är "kommunal" i detta sammanhang en synonym för "gemensam"?Claes Sörmland skrev:
(Frågan är öppen; andra än Claes får förstås svara).
Endast Sverige svensk byråkrati har.Claes Sörmland skrev:
Vi som är extremt duktiga på att sortera (restavfall är i princip tomt), vi får problem med att facken för sorterat avfall är fulla. De som slarvar med sorteringen får problem med att restavfall är fullt.R roli skrev:
En extra tömning kostar hos oss ungefär lika mycket som att ha dubbla kärl på tomten hela året. Det är inget alternativ i alla fall. Så för de som inte vill köra avfallet till återvinningen själv (om man har blöjbarn exempelvis) så är det extra kärl som gäller. Det är bra om man har gott om utrymme helt enkelt när det skall dit två fyrfackskärl till.