30 891 läst ·
616 svar
31k läst
616 svar
Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl
Säker? Jag tror inte att en beg äggkartong där jag själv ätit upp äggen blir avfall och därmed förbjudet att tända med i pannan (eller låta små barn pyssla med bara för att äggen tagit slut)Claes Sörmland skrev:
Tror du Claes att det är förbjudet att elda upp en stump tvåtumfyra oxå om man skulle råka få nån dm över när man reglar?
En del, inte alla ex:F fribygg skrev:
https://www.ikea.com/se/sv/p/pruta-matlada-med-lock-bla-10597103/
https://www.ikea.com/se/sv/p/ikea-365-matlada-med-lock-rektangulaer-plast-s99269080/
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 963 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 963 inlägg
Totalförbjudet!F fribygg skrev:Säker? Jag tror inte att en beg äggkartong där jag själv ätit upp äggen blir avfall och därmed förbjudet att tända med i pannan (eller låta små barn pyssla med bara för att äggen tagit slut)
Tror du Claes att det är förbjudet att elda upp en stump tvåtumfyra oxå om man skulle råka få nån dm över när man reglar?
https://www.timra.se/byggabomiljo/bostader/boendemiljo/eldainteavfall.4.3806b29819be7cbbaa0427.html
Elda inte avfall
Det är förbjudet att elda avfall i Timrå kommun. Förbudet gäller både privatpersoner och verksamheter.När avfall eldas i öppen eld, tunna på gården, kamin eller panna blir förbränningen ofta ofullständig. Det kan leda till utsläpp av hälso- och miljöfarliga ämnen och orsaka olägenheter för människor och miljön. Avfall ska i stället hanteras genom kommunens avfallshämtning eller lämnas på återvinningscentral.
Vad räknas som avfall?
Avfall är sådant som du vill göra dig av med eller är skyldig att göra dig av med, oavsett om materialet upplevs som rent och ofarligt.Exempel på avfall som inte får eldas:
- hushållsavfall och grovavfall
- bygg- och rivningsavfall
- plast, gummi, textilier och förpackningar
- möbler och annat skrymmande avfall
- spånskivor samt målat, limmat eller impregnerat trä
Varför är det förbjudet?
Vid eldning av avfall i små anläggningar eller i öppen eld saknar den temperatur och rökgasrening som krävs för att begränsa utsläpp. Föroreningar sprids då via rök och aska och kan påverka både människors hälsa och miljön negativt.Avfall får endast förbrännas i anläggningar som har tillstånd och modern rökgasrening.
Men mina gamla regelstumpar är inte avfall, jag beräknade exakt mängd för bygget och passade på att köpa lite extra med syftet att eldaMultiMan skrev:
Totalförbjudet!
[länk]
Elda inte avfall
Det är förbjudet att elda avfall i Timrå kommun. Förbudet gäller både privatpersoner och verksamheter.
När avfall eldas i öppen eld, tunna på gården, kamin eller panna blir förbränningen ofta ofullständig. Det kan leda till utsläpp av hälso- och miljöfarliga ämnen och orsaka olägenheter för människor och miljön. Avfall ska i stället hanteras genom kommunens avfallshämtning eller lämnas på återvinningscentral.
Vad räknas som avfall?
Avfall är sådant som du vill göra dig av med eller är skyldig att göra dig av med, oavsett om materialet upplevs som rent och ofarligt.
Exempel på avfall som inte får eldas:
- hushållsavfall och grovavfall
- bygg- och rivningsavfall
- plast, gummi, textilier och förpackningar
- möbler och annat skrymmande avfall
- spånskivor samt målat, limmat eller impregnerat trä
Varför är det förbjudet?
Vid eldning av avfall i små anläggningar eller i öppen eld saknar den temperatur och rökgasrening som krävs för att begränsa utsläpp. Föroreningar sprids då via rök och aska och kan påverka både människors hälsa och miljön negativt.
Avfall får endast förbrännas i anläggningar som har tillstånd och modern rökgasrening.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 963 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 963 inlägg
Det är för dyrt, sannolikt ännu dyrare än hela den här cirkusen med fastighetsnära insamling.MultiMan skrev:
Regel/ bräd stumpen och äggkartongen blir ju inte avfall förän man slänger dem i avsett kärl/ container, om de vore avfall skulle man ju inte ens få transportera dem själv och verkligen inte transportera brädstumparna över en kommungräns till ett byggprojekt( fågelholk!) vid fritidshuset.
Jag tolkar det som att intentionen gör avfallet. Har man vid ett tillfälle blivit trött på regelstumpen och önskar bli av med den, då är det kört och den har blivit avfall! Man får se till att planen hålls fast hela resan från inköp till braskamin.F fribygg skrev:Det är för dyrt, sannolikt ännu dyrare än hela den här cirkusen med fastighetsnära insamling.
Regel/ bräd stumpen och äggkartongen blir ju inte avfall förän man slänger dem i avsett kärl/ container, om de vore avfall skulle man ju inte ens få transportera dem själv och verkligen inte transportera brädstumparna över en kommungräns till ett byggprojekt( fågelholk!) vid fritidshuset.
Låter ju som att det är rätt fritt fram att tolka avfall som man vill. Om jag inte vill göra mig av med något utan istället använda det som bränsle så är det ju inte avfall.MultiMan skrev:
Vad man är skyldig att göra sig av med förstår jag inte riktigt. En förpackning man köpt har man väl ingen skyldighet att göra sig av med. Eller finns det någon lag som hindrar mig från att använda den gamla skokartongen till att förvara något annat i.
Man får vara glad att både man själv och särbon bor söder om Sundsvall om tolkningen av lagen är så tokig i Timrå.MultiMan skrev:
Ägg köper man ju i 'flak' för att få ett bra tändmtrl till vedpannan, livsmedlet ägg får man ju så att säga på köpet.
Undrar om man får handla med regelstumpar, skulle jag tex få köpa de som är för långa för din eldstad eller är de avfall som kommunen har ensamrätt på?S Staffan-N skrev: