MultiMan
Apropå hållbarhet. Jag äter fortfarande Kavli-majonäs i metalltub som gick ut andra halvan 2024, förvarad i kylskåp +4C, öppnad för minst 6 månader sedan. Smakar perfekt. Eftersom inget syre kommer åt ens när man tar av produkten så blir hållbarheten riktigt bra. Troligen har jag inte gett mer än en femma på Matsmart till att börja med.

Glasburk börjar försämras så fort man öppnat locket första gången. Ju mer du tar desto fortfare går oxideringen. Plasttub som Findus bytt till i sina mindre förpackningar håller kanske, i bästa fall, 6 månader efter utgångsdatum även oöppnad. Öppnad inte mycket bättre än glasburken om man inte ser till att pressa ut all luft innan man skruvar på locket. Det behövs inte med metalltuben som håller formen när man trycker på tuben.

Metalltub är riktigt miljövänligt i mina ögon!

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag köper regelbundet mat levererat i sådana påsar. Lokala bageriet t ex (skulle säga att det är exakt samma). Även ett större bageri som levererar över hela regionen har nästan samma typ.
Det är just det som är skillnaden, hur snurrigt det än låter. Om du har köpt det som en förpackning med något förpackat i så räknas det som en förpackning och företaget som satte förpackningen på marknaden har betalat en avgift som ska täcka insamlingen av förpackningen. Om man har köpt det på ICA på rulle så är det en vara och inte en förpackning.

Med det sagt så hade jag lagt det i förpackningar ändå.

MultiMan MultiMan skrev:
skulle säga att det är exakt samma
Det är det säkert men det är inte produktens egenskaper som avgör om det är en förpackning utan hur den har använts.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast inget levereras förpackat i dessa påsar.
Spelar ingen roll, även IKEAs matlådor med lock ska sorteras som plastförpackning. Det måste inte ha varit något i förpackningen från början.

T Television_Set skrev:
Spelar ingen roll, även IKEAs matlådor med lock ska sorteras som plastförpackning. Det måste inte ha varit något i förpackningen från början.
Bärkassar, av plast eller papper går också som förpackningar. Har inte heller levererats med något i…

Alfredo Alfredo skrev:
Nu gör du misstaget att du applicerar dina egna erfarenheter som en universell sanning.

[länk]

[bild]
Verkar tyvärr bero på kommun, hittar exempel som säger både ja och nej.

T Television_Set skrev:
Blir tyvärr så när det av någon konstig anledning ansetts att våra ca. 300 kommuner ska hitta på egna sorteringsregler. Skulle spara en massa pengar och huvudvärk ifall en centralt placerad person hittade på en uppsättning sorteringsregler istället för att ha upp till 300 olika.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Japp. Det är som med de berömda fönsterkuverten…

L lbgu skrev:
Skulle spara en massa pengar och huvudvärk ifall en centralt placerad person hittade på en uppsättning sorteringsregler istället för att ha upp till 300 olika.
Håller egentligen helt med men när det exempelvis gäller fönsterkuvert påstås skillnaderna vara sakligt motiverade då olika kommuner har olika tekniska förutsättningar att ta hand om dessa.

Claes Sörmland
Nja, vi har ju ändå avfallsförordningen som regeringen har beslutat. Den anger vilka fraktioner man ska sortera ut. Så kommunerna har inte så mycket frihet. Men det vore nog vettigt med lite mer kommandostyrning av kommunerna.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
yonna yonna skrev:
Dessa går - väl - som plast(förpackning) eller har jag missat detta fullständigt????
Du ska inte slänga brännbart kommunalt avfall, restavfall, i förpackningsinsamlingen.

I teorin. I verkligheten spelar du ingen roll var du slänger den så länge det inte är i naturen eller på gatan.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Min sortering bygger på utrymme. Skräpet hamnar där det får plats.

T Television_Set skrev:
Helt offtopic, är inte IKEAs matlådor gjorda av glas?
T Television_Set skrev:
Bärkassar, av plast eller papper går också som förpackningar. Har inte heller levererats med något i…
Det beror väl på, köper jag varorna färdigplockade levereras de i papppåsar så det måste räknas som förpackning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Min sortering bygger på utrymme. Skräpet hamnar där det får plats.
Du har varken vedspis eller vedpanna antar jag? Det måste ju vara bättre att använda tex beg äggkartonger som tändmtrl än att köpa speciella tändkuddar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.