30 650 läst ·
616 svar
31k läst
616 svar
Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 962 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 962 inlägg
Apropå hållbarhet. Jag äter fortfarande Kavli-majonäs i metalltub som gick ut andra halvan 2024, förvarad i kylskåp +4C, öppnad för minst 6 månader sedan. Smakar perfekt. Eftersom inget syre kommer åt ens när man tar av produkten så blir hållbarheten riktigt bra. Troligen har jag inte gett mer än en femma på Matsmart till att börja med.
Glasburk börjar försämras så fort man öppnat locket första gången. Ju mer du tar desto fortfare går oxideringen. Plasttub som Findus bytt till i sina mindre förpackningar håller kanske, i bästa fall, 6 månader efter utgångsdatum även oöppnad. Öppnad inte mycket bättre än glasburken om man inte ser till att pressa ut all luft innan man skruvar på locket. Det behövs inte med metalltuben som håller formen när man trycker på tuben.
Metalltub är riktigt miljövänligt i mina ögon!
Glasburk börjar försämras så fort man öppnat locket första gången. Ju mer du tar desto fortfare går oxideringen. Plasttub som Findus bytt till i sina mindre förpackningar håller kanske, i bästa fall, 6 månader efter utgångsdatum även oöppnad. Öppnad inte mycket bättre än glasburken om man inte ser till att pressa ut all luft innan man skruvar på locket. Det behövs inte med metalltuben som håller formen när man trycker på tuben.
Metalltub är riktigt miljövänligt i mina ögon!
Det är just det som är skillnaden, hur snurrigt det än låter. Om du har köpt det som en förpackning med något förpackat i så räknas det som en förpackning och företaget som satte förpackningen på marknaden har betalat en avgift som ska täcka insamlingen av förpackningen. Om man har köpt det på ICA på rulle så är det en vara och inte en förpackning.MultiMan skrev:
Med det sagt så hade jag lagt det i förpackningar ändå.
Nu gör du misstaget att du applicerar dina egna erfarenheter som en universell sanning.T Television_Set skrev:
https://miva.se/avfall-och-atervinning/sa-sorterar-du-avfall?query=Matlåda
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir tyvärr så när det av någon konstig anledning ansetts att våra ca. 300 kommuner ska hitta på egna sorteringsregler. Skulle spara en massa pengar och huvudvärk ifall en centralt placerad person hittade på en uppsättning sorteringsregler istället för att ha upp till 300 olika.T Television_Set skrev:
Håller egentligen helt med men när det exempelvis gäller fönsterkuvert påstås skillnaderna vara sakligt motiverade då olika kommuner har olika tekniska förutsättningar att ta hand om dessa.L lbgu skrev:
Nja, vi har ju ändå avfallsförordningen som regeringen har beslutat. Den anger vilka fraktioner man ska sortera ut. Så kommunerna har inte så mycket frihet. Men det vore nog vettigt med lite mer kommandostyrning av kommunerna.
Helt offtopic, är inte IKEAs matlådor gjorda av glas?T Television_Set skrev:
Det beror väl på, köper jag varorna färdigplockade levereras de i papppåsar så det måste räknas som förpackning.T Television_Set skrev: