Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Klassikern där är ju hushållspapper. Om det ska i restavfallet eller i matavfallet? Jag bor i två kommuner med olika policy.

Var nog inte så smart att göra detta till en kommunal fråga när vi har 290 kommuner men bara en förpackningsindustri. Hade varit bättre om staten pekade med hela handen åt kommunerna och sen fick de anpassa sig. Hade sparat många lokala sopbyråkrater på kommunal nivå.
Det finns en del saker där man inte har tänkt hela vägen, så är det. Kaffesump och äggskal är en likadan fråga.

När jag får frågan gällande de produkterna så brukar jag svara att inget är egentligen fel. Anledningen att man först ville ha in kaffesump var att det är bra för jordförbättring, när man senare började göra biogas av matavfallet så hette det att kaffesumpen kan förstöra processen. Men i verkligheten så kommer några filter med kaffesump i inte göra någon skillnad. Om du kommer med en sopbil enbart bestående av kaffesump så kan det bli problem. Men från några hushåll spelar ingen roll.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
R Rubb skrev:
Sen har kommunerna för något år sedan tagit över insamlingen från FTI så nu kan det säkerligen finnas olikheter från kommun till kommun om vad som ska slängas var.
Nja, kommunerna har fått insamlingsansvaret, men de lämnar fortfarande ifrån sig det insamlade till producenterna på samma sätt som de som samlade in åt FTI gjorde. Så vad som ska slängas vart vad gäller förpackningar har inte ändrats.

R RetepG skrev:
Kaffesump och äggskal är en likadan fråga.
Äggskal måste vara en typisk förpackning. 😂

• Haha
  • Gilla
hjalmar17 och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Äggskal måste vara en typisk förpackning. 😂
Haha, ja helt klart... :D

Olika återvinningsbolag hanterar äggskal olika. En del vill ha dem i komposten, andra inte.

R Rubb skrev:
"plastfolie och -film (om du har köpt plastfolie för hemmabruk så räknas det inte som en förpackning och ska därför sorteras som restavfall.)"
Och kollar man på VIVAB, Avfall Hälsingland och Avfall Sverige så ska det sorteras som mjuk plastförpackning.
Fryspåsar tas också upp av ViVAB och ska sorteras som plastförpackning.

• IMG_7362.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
T Television_Set skrev:
Och kollar man på VIVAB, Avfall Hälsingland och Avfall Sverige så ska det sorteras som mjuk plastförpackning.
Det gäller inte alla plastpåsar utan bara de som är förpackningar, alltså de som kom med en vara i som du köpte.

Men i slutändan spelar det ingen som helst roll.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Det gäller inte alla plastpåsar utan bara de som är förpackningar, alltså de som kom med en vara i som du köpte.

Men i slutändan spelar det ingen som helst roll.
Kan man själv som privatperson betala in en avgift till Ftiab så att plastpåsarna förvandlas från restavfall till en återvinningsbar viktig resurs? 🤔

• Gilla
  • Älska
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
L LarsDaniel skrev:
Varför inte återanvända kantstenarna i trädgården t ex för att gränsa av trädgårdsland/rabatt från grusplan eller gräsmatta.
Det var en väldigt liten volym sten, och flera gick i tu när de togs loss.

Vi (Villa, 2 vuxna, 2 barn) har den minsta soptunnan kommunen kan tillhandahålla, tömning varannan vecka. Vi fyller soptunnan inte på 6 veckor.

Vi kan byta till tömning var fjärde vecka, men det känns lätt att missa när vi skall drar fram tunnan till gatan. Nu gör vi bara som grannen gör.

Min mors och min brors hushåll delar på en soptunnan, men vi får inte vara med, då kommunen bara tillåter 2 hushåll tillsammans.

Sen är tömning var fjärde vecka, eller att delar soptunna i praktiken nästintill ingen finansiell fördel, då grundavgiften är samma.

Skulle nog säga, att 80-90% av all vår avfall kommer från inköp av matvaror. Hemskt hur mycket plast och papersförpackningar det blir.

Som samhälle skulle vi verkligen prata mer om hur vi kan reducera avfall.

MultiMan
H he-peter skrev:
Skulle nog säga, att 80-90% av all vår avfall kommer från inköp av matvaror. Hemskt hur mycket plast och papersförpackningar det blir.

Som samhälle skulle vi verkligen prata mer om hur vi kan reducera avfall.
De metoder vi har idag minskar matsvinnet avsevärt då maten hålls skyddad från bakterier under hela hanteringskedjan. De har utvecklats under lång tid av en anledning.
Skulle vi t ex börja sälja kött som man gjorde för, i vaxat papper, så måste man dels åka och handla hela tiden pga kort hållbarhet (miljöpåverkan pga transporter) och minsta misstag eller fördröjd tillagning så måste köttet eller fisken slängas.

Mjölk hade gått bra i glasflaska men där har vi på bred front gått ifrån tunga glasflaskor pga miljöpåverkan från tunga transporter. Det finns många andra exempel på att det inte är svart eller vitt även om det känns så.

Müsli/flingor hade utan vidare klarat sig utan yttre pappersförpackningen som bara är reklam i princip. Lidl var tidiga ute med sina egna märken som bara kom i en tryckt påse. Fungerade utmärkt. Hur det är idag vet jag inte, äter inte flingor eller müsli längre.

Där jag bor har många hemtjänst, är sjuka och får behandling i hemmet. Det generar stora mängder plast och papper som inte ryms i vanliga tunnan trots tömning varannan vecka. Kommunen har tvingats ställa dit extra tunnor för restavfall.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Som sagt lite otydligt, dina exempel kan mycket väl bara vara förpackningarna och inte produkterna.

Men vill du veta mer så tyckte jag att VA Syd har en rätt ok beskrivning till vad som är tanken:
https://www.vasyd.se/artiklar/sortera-och-atervinn/vad-räknas-som-förpackning

De skriver även ut vissa undantag från kraven på att vara förpackning.
Sen kollar man på en annan kommun så skriver de raka motsatsen :)

Men i slutändan spelar det ingen roll :)
Jag själv slänger t ex alla fryspåsar, plastfolie osv i plastförpackningar även fast jag egentligen vet att det inte är "rätt".

• Gilla
Television_Set och 1 till
  • Laddar…
Men de här påsarna är ingen förpackning och ska slängas i restavfallet.

[bild]

Den där avfallskategorin "förpackningar" var inte lagstiftarens (EUs) ljusaste.
Dessa går - väl - som plast(förpackning) eller har jag missat detta fullständigt????

yonna yonna skrev:
Dessa går - väl - som plast(förpackning) eller har jag missat detta fullständigt????
Fast inget levereras förpackat i dessa påsar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan
Alfredo Alfredo skrev:
Fast inget levereras förpackat i dessa påsar.
Jag köper regelbundet mat levererat i sådana påsar. Lokala bageriet t ex (skulle säga att det är exakt samma). Även ett större bageri som levererar över hela regionen har nästan samma typ.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.