25 309 läst ·
474 svar
25k läst
474 svar
Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl
Vad är det för vantolkning du tycker att de gjort?L lbgu skrev:
Ur arbetsmiljösynpunkt är det klart att det är förarens välmående som är problemet, det är liksom den som har en arbetsmiljö, inte gamla Stina som är ute med hunden, Bosse som leker med sin nya radiostyrda bil eller Greta som spelar fotboll på gatan.L lbgu skrev:Sen hittar väl arbetsmiljöverket på en del konstiga saker också. Skulle någon räkna på det antar jag att det skulle bli ganska stora summor som deras aktivitet kostat i försämrad konkurrenskraft samt diverse fördyringar. De har lite konstig syn på saker. Här är antagligen inte problemet att någon dör utan problemet de ser är väl att föraren mår dåligt efter att ha kört ihjäl någon tack vare sin egen ouppmärksamhet.
Eftersom enbart vissa kommuner gjort denna tolkning så antar jag att det är vantolkningar. Hade det inte varit det så hade det rimligtvis inneburit att inga lastbilar fick backa på 'farliga' ställen, eller diverse större hantverkarfordon. Sen är kommuner ökända för att ha bristfällig kompetens när det gäller lagar.tveksamt skrev:
Tycker det är nästan stötande att de bara bryr sig om en förare som genom sitt misstag dödat någon. Föraren borde antagligen straffas för sitt slarv, inte gullas med.tveksamt skrev:
Du jobbar väl för fan inte med husbilen? Kan du inte skilja på arbetsmiljöregler och privat användning av eget fordon?L lbgu skrev:Det har även skett olyckor när t.ex. husbilar backat. Men det finns inga motsvarande förbud för dessa att backa i vissa situationer. Husbilar kan nog ha lika svårt att se bakåt som sopbilar. Finns till och med husbilar som är stora som sopbilar.
Så man kunde ju tycka att samma trafikregler borde gälla även andra fordon om det nu vore ett så stort problem.
Visst är det så, men ingen av dina exempel har någon som helst anledning att befinna sig på körbanan.tveksamt skrev:
Sopbilen som backar hörs lång väg och är man döv förväntas man vara extra uppmärksam...
Det är snarare som att AMV skulle förbjuda rondellkörning eftersom personalen kan bli yr.T Television_Set skrev:
Kan du förklara varför det enbart verkar vara vissa kommuner som har de här reglerna med backförbud. Eller har du hört talas om någon VVS-firma som förbjuder backning med deras spolbil t.ex. Eller budbilar. DHL och liknande bolag kör runt med lastbilar och de verkar inte ha några backrestriktioner..
En firma som sysslar med transport på vägarna måste väl kunna förutsätta att personalen är kompetent att köra.
Jag vet inte vad du jobbar som, men du underskattar gravt andra människors dumhet. Jag har backat lastbil och släp som piper och blinkar, ändå har folk cyklat mellan släp och lastkaj när det är 2 meter kvar att backa.L lbgu skrev:Det är snarare som att AMV skulle förbjuda rondellkörning eftersom personalen kan bli yr.
Kan du förklara varför det enbart verkar vara vissa kommuner som har de här reglerna med backförbud. Eller har du hört talas om någon VVS-firma som förbjuder backning med deras spolbil t.ex. Eller budbilar. DHL och liknande bolag kör runt med lastbilar och de verkar inte ha några backrestriktioner..
En firma som sysslar med transport på vägarna måste väl kunna förutsätta att personalen är kompetent att köra.
Så det handlar inte om chaufförers skicklighet.
Haha. Fast allvarligt så tror jag knappast facket har med detta att göra. Skulle jag jobbat som lastbilsförare så skulle jag nog ta det som en förolämpning om någon kom och sa att jag inte var betrodd att backa.P pmd skrev:
Men skulle du kasta ett äpple från ett äppelträd i komposten så ligger du kanske illa till. Eller var går gränsen för matavfall? Salladsblad?P pmd skrev:
Jag skulle kalla det ett oskäligt avtalsvillkor. Tänk om kommunen krävde fri tillgång till ditt hem då du ansluter till kommunalt vatten. Kanske en dublettnyckel så de kan gå in och kolla att ingen toalett läcker vatten. Det är lite på samma nivå.P pmd skrev:
Rent krasst gör det väl det. En tillräckligt skicklig chaufför uppmärksammar vad som sker. Men visst kollar man i mobilen samtidigt som man backar så blir det säkert svårt. Det är svårt att komma ifrån att man som förare har ansvar att inte köra på saker. Är du inte säker så får du stanna och gå ut och kolla, eller be en kollega gå ut och se till att det är säkert. Men att bara chansa är dumt.T Television_Set skrev:
Om det vore skälet så borde det ju vara tillåtet att backa ifall inga kolleger finns i närheten. Typ när man ska vända vid sista huset på en lång grusväg. Verkar rätt förvirrande, men det enda man kan säga är väl att det knappast finns något vettigt skäl för backförbud. Att en förare är så klantig att han backar på och dödar kollegan borde inte få sådana konsekvenser då det lär vara en rätt unik händelse.A ajn82 skrev:
Det är som om man skulle förbjuda användandet av skylift bara för att någon klantar sig och faller ned från korgen.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 642 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 642 inlägg
konstigt att budbilen och husbilen går in utan problem men sopgubbarna inte kan backa in där... nej det borde drivas till sin spets av nån som orkar och säkerhetsaspekten är mest bara en löjlig undanflykt.. utrusta sopbilarna med ordentliga backspeglar och backkameror idag finns ju tekniken att se "hela bilen omgivning" i en skärm så att skylla på att man inte ser och att det kan ske olyckor blir liksom rätt löjligt , det är en del av vardagen i all trafik..
Och om det verkligen är omöjligt att backa dit så kliv då ur och hämta den jävla soptunnan så ska vi se att yrkeskickligheten att kunna backa snabbt ökar igen..
Men det är ju inget nytt att dagens sopbilchaufförer är rätt arbetsskygga i dom flesta fall och man gärna skiter i tunnor och bara åker vidare istället för att göra sitt uppdrag och göra det som förväntas....
Och om det verkligen är omöjligt att backa dit så kliv då ur och hämta den jävla soptunnan så ska vi se att yrkeskickligheten att kunna backa snabbt ökar igen..
Men det är ju inget nytt att dagens sopbilchaufförer är rätt arbetsskygga i dom flesta fall och man gärna skiter i tunnor och bara åker vidare istället för att göra sitt uppdrag och göra det som förväntas....