77 017 läst ·
1 093 svar
77k läst
1,1k svar
Nya lagen om återvinning av textilier - upphör 1 oktober
Finns ju också goda möjligheter för varje forummedlem att föra in referenser som visar på eventuell motsats, de påtagliga miljövinster som har visats med materialåtervinning av blandade plastfraktioner. Och nu räknar jag inte förbränning som återvinning, vilket förvisso vanligen görs.redarn skrev:
Min förståelse är att plaståtervinning av blandade plastfraktioner är ett elände. Man kan helt enkelt inte separera plast av en kemisk sammansättning från en annan på ett enkelt och billigt sätt. Men som sagt, renare PET-fraktioner är en annan sak, där finns ju redan återvinning på en internationell skala.redarn skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Jag har raderat personligt påhopp samt svar på detta.
§ 5.4 Gott debattklimat - visa respekt och hjälp till om du kan
Diskutera sakfrågor utan att brusa upp eller gå till personangrepp. Det är naturligt att ha olika åsikter.
/Moderator
§ 5.4 Gott debattklimat - visa respekt och hjälp till om du kan
Diskutera sakfrågor utan att brusa upp eller gå till personangrepp. Det är naturligt att ha olika åsikter.
/Moderator
Det som jag läser från svensk plaståtervinning låter som att de är på rätt väg. Deras senaste hållbarhetsrapport finns här.Claes Sörmland skrev:
Min förståelse är att plaståtervinning av blandade plastfraktioner är ett elände. Man kan helt enkelt inte separera plast av en kemisk sammansättning från en annan på ett enkelt och billigt sätt. Men som sagt, renare PET-fraktioner är en annan sak, där finns ju redan återvinning på en internationell skala.
https://www.svenskplastatervinning.se/wp-content/uploads/Hallbarhetsrapport-2024.pdf.
Skulle gärna läsa all saklig kritik av den som inte går ut på att "de talar i egen sak och är därför korrupta".
Det är självklart att den risken finns till viss del men är inte särskilt intressant då det sättet att analysera väldigt sällan leder till mer än pajkastning (ja även sådan kritik av tex. petroleumbolag) om man inte har konkreta belägg för korruptionen (tex. påvisat friserade siffror).
Att blint lyda order utan att tänka själv kan väl knappast vara sunt. Sen vet jag inte om det kan kallas traditionellt i Sverige utan är väl snarare något som kommit relativt sent med SAP. Hade svenskar traditionellt lytt order så hade nog kungen styrt fortfarande för ingen hade ju gått emot överheten.BirgitS skrev:
Ja det är ju mycket pladder och ett försök att beskriva verksamheten i bästa ljus i ett sådant dokument men de skriver rakt upp och ned vad jag tidigare har uppgivit i tråden:redarn skrev:
Det som jag läser från svensk plaståtervinning låter som att de är på rätt väg. Deras senaste hållbarhetsrapport finns här.
[länk].
Skulle gärna läsa all saklig kritik av den som inte går ut på att "de talar i egen sak och är därför korrupta".
Det är självklart att den risken finns till viss del men är inte särskilt intressant då det sättet att analysera väldigt sällan leder till mer än pajkastning (ja även sådan kritik av tex. petroleumbolag) om man inte har konkreta belägg för korruptionen (tex. påvisat friserade siffror).
"Att vi inte sett en större ökning från 2023 till 2024 är framför allt kopplat till det pågående arbetet med att tillsammans med våra återvinningskunder skapa marknader för de nya fraktioner vi sorterar ut. Här är särskilt förpackningar av flera olika plaster fortsatt är en utmaning."
D v s blandade plaster är ett elände oh det saknas avsättning för de fraktioner man ändå lyckas sortera ut.
Det är dels en skillnad mellan om något är svårt men kommer att lyckas eller så svårt att det är fel att försöka.Claes Sörmland skrev:
Ja det är ju mycket pladder och ett försök att beskriva verksamheten i bästa ljus i ett sådant dokument men de skriver rakt upp och ned vad jag tidigare har uppgivit i tråden:
"Att vi inte sett en större ökning från 2023 till 2024 är framför allt kopplat till det pågående arbetet med att tillsammans med våra återvinningskunder skapa marknader för de nya fraktioner vi sorterar ut. Här är särskilt förpackningar av flera olika plaster fortsatt är en utmaning."
D v s blandade plaster är ett elände oh det saknas avsättning för de fraktioner man ändå lyckas sortera ut.
Och dels så jobbar producenterna på att förändra förpackningarna.
Över 40% av insamlat material blir alltså återanvänt och nuvarande mål är 64% 2030.
@redern
Här kan du annars läsa om de ekonomiska problemen med Svensk plaståtervinning och deras verksamhet i Motala, Site Zero:
https://www.byggahus.se/forum/threa...art-vad-tycker-ni.558147/page-23#post-6472606
Här kan du annars läsa om de ekonomiska problemen med Svensk plaståtervinning och deras verksamhet i Motala, Site Zero:
https://www.byggahus.se/forum/threa...art-vad-tycker-ni.558147/page-23#post-6472606
Men till vilken kostnad?redarn skrev:
Som sagt att tekniskt sortera kanske är möjligt till en väldigt hög kostnad. Men i slutändan ska det ju finnas ekonomi i det också.
Det är ju det här som inte tycks fungera i återvinningssektorn, man fixar inte grundläggande företagsekonomi utan det blir bara stora anläggningar för skattepengar. Som trådens anläggning för textilavfall, ja den sorterade till en stor kostnad. Men till ingen nytta för ingen ville köpa tjänsten.