Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Beklagar om det är ett för partipolitiskt belastat begrepp idag för att användas brett på detta sätt. Tycker nog ändå det fångar vad du uttryckte rätt bra. Jag strök "grön" från inlägget ovan.
Det är inte partipolitiskt jag menade utan just ideologiskt. Men ja, jag kommer aldrig någonsin rösta på MP just på grund av deras gröna ideologi. 1/4 partier jag har på den listan.

Ska försöka svara utförligare senare.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Krilleman Krilleman skrev:
Idag är det mindre än 10% av all "återvinning" av plast så går på återvinning.

Är det jag som påstår det?
Nej, det är kemikalieinspektionen!
[länk]

Så det är inte bara textil som är en bluff beträffande återvinning?
NEJ!
Det är majoriteten av "återvinningen" som är humbug!
Samtidigt sker nu stora förändringar av avfallsinsamlingen ute i kommunerna så att en större andel av plastförpackningarna kan samlas in. Och om jag förstår det rätt har man kapacitet att ta emot detta flöde i Motala. Så om inget händer politiskt kommer kommer mer plast att komma till Motala där man kan sortera ut kring hälften. Det kommer med all sannolikhet att ske eftersom man bara kan flytta kostnaden till konsument för detta med lagstöd.

Krilleman
Fast det är ju en enorm förlust att man påstår att "återvinnenen" plast återvinns till 100%.
Dessutom vill dom att hushållen ska diska ur förpackningarna...
Det kräver mer energi.

Varför är man så feg i att berätta sanningar?

Idag har 99% av all plast fossilt ursprung.
Och sakfrågan om återvinning? 1%?

Vad är samma procent beträffande textil?

Redigerat:
J
Ju mer vi kan återvinna och använda istället för att bara elda upp är den enda hållbara vägen för vår jord..
Plast och petroleum är ingett som vi har evig tillgång till så ju snabbare vi får igång en hållbar hantering desto bättre..

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
J Jansson69 skrev:
Ju mer vi kan återvinna och använda istället för att bara elda upp är den enda hållbara vägen för vår jord..
Plast och petroleum är ingett som vi har evig tillgång till så ju snabbare vi får igång en hållbar hantering desto bättre..
Det du påstår är en utopi.
Vi importerar "energiåtervinning" till Swea Rike.

https://www.malarenergi.se/om-malar...ckling/ekologisk/plast-och-energiatervinning/
286,000 ton bara till Västerås enkom årligen.

Återvinning av plast är till 99% en lögn.
Den förbränns.
1% återvinns.

Finns det ens motsvarande publika siffror i procent för textil?

BirgitS
RoTe RoTe skrev:
Därför att man aldrig ska lita blint på någon annan.
Nu litar ju inte svenskar i allmänhet blint på politiker. Tvärtom så är förtroendet för politiker rätt lågt när man undersöker det. 50 - 60 % har ganska stort eller stort förtroende för politiker under det senaste årtiondet.
https://www.svt.se/datajournalistik/euvalu2024/fortroende-for-politiker/

Gäller det politiska partier så är det under 20 % som har någon sorts förtroende för dem.
För Staten så är det kring hälften.
Däremot för Polisen, Försvarsmakten och Säpo har fler förtroende för att de sköter sitt jobb.
Förtroende för Arbetsförmedlingen, Migrationsverket och Socialtjänsten är det betydligt färre som har.
https://medieakademin.se/wp-content...roendebarometern-2025-Rapport-slutversion.pdf
Det är alltså mycket mindre än den övertro du skrev om här: #906

Så om du föredrar det så kan jag säga att du har helt fel om svenskar i det inlägget. Men det jag framför allt reagerade på var att du uppenbarligen tycker att det är fel att vara som svenskar är i Sverige. Det är lite lustigt/konstigt i dagens läge när så många trycker på att invandrare ska bete sig och tycka som svenskar.
Alfredo Alfredo skrev:
Hur skulle det kunna vara sunt att ha en övertro?
Foliehatten3 Foliehatten3 skrev:
Det är ju ett av Sveriges stora problem. Att folk litar på politiker och myndigheter.
L lbgu skrev:
Att blint lyda order utan att tänka själv kan väl knappast vara sunt. Sen vet jag inte om det kan kallas traditionellt i Sverige utan är väl snarare något som kommit relativt sent med SAP. Hade svenskar traditionellt lytt order så hade nog kungen styrt fortfarande för ingen hade ju gått emot överheten.
Se ovan.

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
J
Det du påstår är en utopi.
Vi importerar "energiåtervinning" till Swea Rike.

[länk]
286,000 ton bara till Västerås enkom årligen.

Återvinning av plast är till 99% en lögn.
Den förbränns.
1% återvinns.

Finns det ens motsvarande publika siffror i procent för textil?
Ok då kanske vi ska skrota elektrifieringen av bilar med enligt din syn..
Då det enligt dig är ett evighetsmaterial så är det ju bara att tuta och köra..

Krilleman
J Jansson69 skrev:
Ok då kanske vi ska skrota elektrifieringen av bilar med enligt din syn..
Då det enligt dig är ett evighetsmaterial så är det ju bara att tuta och köra..
Det påstår jag inte.
Jag håller mig till fakta och inte gissningar likt dig.

Har du andra intressanta länkar beträffande återvinning i % så länka gärna!

Återvinning av plast är en utopi. En ren lögn.
Finns samma procentsatser beträffande textil? 🫥

Claes Sörmland
J Jansson69 skrev:
Hur vet du det?

J
Det påstår jag inte.
Jag håller mig till fakta och inte gissningar likt dig.
Men diskussionen idag var PET-flaskor och dom återvinns ganska mycket mer..

BirgitS
Fast det är ju en enorm förlust att man påstår att "återvinnenen" plast återvinns till 100%.
Dessutom vill dom att hushållen ska diska ur förpackningarna...
Det kräver mer energi.

Varför är man så feg i att berätta sanningar?

Idag har 99% av all plast fossilt ursprung.
Och sakfrågan om återvinning? 1%?

Vad är samma procent beträffande textil?
Man måste skilja på plastförpackningar, det som sorteras separat hemma eller på små återvinningsstationer, och all plast som används i Sverige. I den här tråden är det väl framför allt det förstnämnda som diskuteras.

Krilleman
J Jansson69 skrev:
Men diskussionen idag var PET-flaskor och dom återvinns ganska mycket mer..
Nej, diskussionen idag är textil.
Läs topic.
Jag efterfrågar flera gången procentsatser för textil, men hänvisar till bluffen för plast.

Skärmbild av ett forum som diskuterar ny lag om textilåtervinning och upphörande den 1 oktober, med många trådsvar och visningar.

• Gilla
  • Arg
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
BirgitS BirgitS skrev:
Man måste skilja på plastförpackningar, det som sorteras separat hemma eller på små återvinningsstationer, och all plast som används i Sverige. I den här tråden är det väl framför allt det förstnämnda som diskuteras.
Det är bara delen "återvinning" som jag påtalar.

En riktig lögn att det är återvinning.
Nästan all plast som kastas i återvinning förbränns.

https://www.kemi.se/hallbarhet/amnen-och-material/plast

Plastförpackningar och återvinningssymbol på lila bakgrund, omgiven av olika plastbehållare och förpackningar mot en vit bakgrund.

• Arg
Jansson69
  • Laddar…
J
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur vet du det?
Uppskattningarna som har gjorts av olika bolag säger att med nuvarande konsumtion så tar oljan slut om ca 50år..

Krilleman
J Jansson69 skrev:
Uppskattningarna som har gjorts av olika bolag säger att med nuvarande konsumtion så tar oljan slut om ca 50år..
Vi skulle inte heller kunna åka Vasaloppet på dess 100års-jubileum enligt MP Per Holmgren 2006.

https://www.expressen.se/nyheter/snon-pa-vag-att-forsvinna-for-alltid/

Person i kostym framför en grön bakgrund med logotyp i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Arg
Jansson69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.