Alfredo Alfredo skrev:
Tillverkade jag något av detta material skulle jag göra reklam om att produkterna är av återvunnen plast men handla äkta saudiarabisk petroleum. 😎
Jobbar du på VW eller Bosch med dieselavgasrening? 😉

• Haha
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
J
redarn redarn skrev:
(ska lägga till att jag finner det sannolikt att sortering och rening och smältning at PET nog är dyrare än att omvandla petroleum till ny PET men gäller det även när man beaktar att petroleumen ska köpas och helst även utsläppsrätter men plastskräpet torde vara mycket billigt för den fabriken?)
Är inte återvunnenplast mer miljövänligt än att producera ny?

J Jansson69 skrev:
Det påstås tidigare i tråden att det inte är så. Svagt med belägg åt båda hållen.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
J
redarn redarn skrev:
Det påstås tidigare i tråden att det inte är så. Svagt med belägg åt båda hållen.
Dom tänker nog downcycling och inte högkvalitativ materialåtervinning där varje plasttyp återvinns för sig för det är då nyttan kommer fram..

Claes Sörmland
J Jansson69 skrev:
Det återstår väl att visa. Just PET går ju i praktiken att återvinna något varv. Men så är det inte med majoriteten av plast som används för förpackningar och inte med de plastavfallsfraktioner som är blandade, d v s det vi skapar med det svenska återvinningssystemet.

Sen för PET så får man ju räkna på all energi, inklusive allt arbete, som åtgår för att återvinna den för att se om det finns en miljövinst i det. Finns säkert någon typ av projekt inom det offentliga/halvoffentliga som har räknat på det, frågan är bara om deras kalkyler är satta under lupp och verkligen har tagit med allt som belastar återvinningen. Det finns ju potentiellt en stor korrumperande välvilja hos människor som håller på med sånt här.

• Gilla
ajn82 och 4 till
  • Laddar…
RoTe
Slottsbäcksväktarn skrev:
men din inbyggda misstro (eller snarare ditt öppna förakt) mot politik och administration, gör att du blir svår att ta på allvar.
Det är ju ett sundhetstecken att inte ha den övertro på våra politiker, myndigheter och övrig stat som dom flesta infödda svenskar lider av.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
J
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det återstår väl att visa. Just PET går ju i praktiken att återvinna något varv. Men så är det inte med majoriteten av plast som används för förpackningar och inte med de plastavfallsfraktioner som är blandade, d v s det vi skapar med det svenska återvinningssystemet.

Sen för PET så får man ju räkna på all energi, inklusive allt arbete, som åtgår för att återvinna den för att se om det finns en miljövinst i det. Finns säkert någon typ av projekt inom det offentliga/halvoffentliga som har räknat på det, frågan är bara om deras kalkyler är satta under lupp och verkligen har tagit med allt som belastar återvinningen. Det finns ju potentiellt en stor korrumperande välvilja hos människor som håller på med sånt här.
Ställde en fråga! Men i och med att du påstår något annat har du något som stödjer det?

J Jansson69 skrev:
Men i och med att du påstår något annat har du något som stödjer det?
Vad menar du att @Claes Sörmland påstår som du önskar stöd för? Jag hänger inte riktigt med.

Claes Sörmland
J Jansson69 skrev:
Ställde en fråga! Men i och med att du påstår något annat har du något som stödjer det?
Jag har redogjort för den förståelse som jag har gällande din fråga, att det finns fungerande internationell återvinning av PET-fraktioner men inte av blandade plastfraktioner. Och att jag inte känner till någon övertygande data som visar att detta är mer miljövänligt än att använda jungfrulig råvara. Det är min förståelse av situationen.

I tråden har vi ju visat att textilåtervinning inte alls fungerade i Sverige trots att många inom det offentliga och politiken spred ett annat budskap och la stora skattemedel på det.

BirgitS
RoTe RoTe skrev:
Det är ju ett sundhetstecken att inte ha den övertro på våra politiker, myndigheter och övrig stat som dom flesta infödda svenskar lider av.
Varför är det osunt att ha traditionella svenska värderingar i Sverige?

P Peter321 skrev:
Jag tror tvärtom. Om vi håller på med påtvingade grejer där en del av befolkningen inser att det vi tvingas göra är kontraproduktivt / hål i huvudet så kommer det minska tilltron till systemet och därmed möjlig äkta nytta i andra sammanhang. Påtvingade aktiviteter bör vara rationella på totalen, antingen för ekonomin eller miljön.

Att vi eventuellt kan hitta andra fördelar (senare) blir ju spekulation och så kan man ju försvara nästan vilka påtvingade aktiviteter som helst.
Jag tycker man ska få prova för att se vad som fungerar. Det är ju inte säkert att man vet hur utfallet blir innan man testat. Men nu vet vi ju att textilåtervinning inte fungerar. Ibland är det billigare att genomföra en test än att hela tiden ha det som en diskussionspunkt.

Gällande plast så har jag fortfarande svårt att tro att det någonsin kommer funka. En ketchupflaska ska tydligen ha 7 lager med olika plaster. Jag har svårt att se hur man ska kunna återvinna den på ett ekonomiskt sätt.

Men jag tycker att man lyckats rigga systemet så att det finns en lokal vinst i att sortera plast. Min bostadsrättsförening blir ju av med plasten utan kostnad. Så tillverkaransvaret och värmeverken verkar kunna balansera kostnaden för att samla in den.

Om plasten hade åkt i restavfallet hade föreningen behövt fler restavfallsfraktioner.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
RoTe
BirgitS BirgitS skrev:
Därför att man aldrig ska lita blint på någon annan.

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
J
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har redogjort för den förståelse som jag har gällande din fråga, att det finns fungerande internationell återvinning av PET-fraktioner men inte av blandade plastfraktioner. Och att jag inte känner till någon övertygande data som visar att detta är mer miljövänligt än att använda jungfrulig råvara. Det är min förståelse av situationen.
Alltså ingen fakta bakom din redogörelse..

Claes Sörmland
J Jansson69 skrev:
Alltså ingen fakta bakom din redogörelse..
Jo det är fakta som jag redogjorde för:

1. Det finns PET-återvinning på en internationell skala.
2. Det finns inte fungerande återvinning av blandade plastfraktioner.
3. Miljövinster av plaståtervinning materialiserar sig därmed inte på ett tydligt sätt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur skulle det kunna vara sunt att ha en övertro?

Definitionen av ordet "övertro" säger väl rätt tydligt att den är osund?

Svensk ordbok definition av övertro: 'alltför stark tro eller tilltro' med ordklass substantiv och uttal övertro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svenska Akademiens ordbok definition av 'övertro', beskriven som 'alltför långtgående tro särskilt i frågor om övernaturliga ting'.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.