34 507 läst ·
151 svar
35k läst
151 svar
Nya körkortsregler för släp 2013
Maive: tänkte ta min caravell, då behövs ingen kåpvagn? är iof lättare att backa om man har nått stort bakom
lBC? är det en vattentank? med ställning runt? helt fylld? lastpall mot framstammen och band sida till sida? rätt uppfattat?
lBC? är det en vattentank? med ställning runt? helt fylld? lastpall mot framstammen och band sida till sida? rätt uppfattat?
Redigerat:
Caravell funkar nog inte, den har väl rutor bak? Annars var det rätt uppfattat, tänk dock på att räkna på totalvikten, jag hade fått fel info och trodde det var bruttoviktsberäkning men fick köra upp med ekipaget i alla fall trots 4800kg totalvikt. Han ansåg att klarar jag uppkörningen med den så lär jag nog klara ett lättare med.
Gilbert, kolla med transportstyrelsen om de har några publika webservicar du kan köra fordonsfrågor emot. Isåfall kan du kanske få reda på en bils tjänstevikt utan att behöva kolla i regbeviset. De har ju denna webbsida, så de sitter absolut på infon.
Jo, och appen mina fordon, som det hänvisas till i appen, tar ju fram samma info och där behöver man inte verifiera sig som människa med siffrorna som på hemsidan, men appsnickaren ska ju ha nåt att bygga vidare på och kunna utveckla till en ev betalversion så den blir nog släppt i nåt nära nuvarande utförande.pelpet skrev:
Lite småbuggar hittade och lite småjusteringar gjorda på appen så den kommer på Google Play inom en snar framtid. Om det finns nån bildbehandlingsexpert som läser här och vill tillverka en enkel ikon så skrik till så kan jag skicka över iden om ikonen och lite annat. Jag säger till här när den finns ute på Google Play.
Självbyggare
· SE4
· 3 255 inlägg
Najs!
Lite synpunkter. Vore bra om den inte nollställde värdena när man trycker "Räkna igen". Hellre en nollställ-knapp då. Sen är det inte självklart vad ett "B96"-kort är, där kunde man ha en förklarande text vad det avser. Jag trodde det var körkort taget före 1996, där nånstans fanns en gräns för hur tunga fordon man fick köra. Men googlade lite och det var visst den nya behörigheten för 4250-klassen.
Lite synpunkter. Vore bra om den inte nollställde värdena när man trycker "Räkna igen". Hellre en nollställ-knapp då. Sen är det inte självklart vad ett "B96"-kort är, där kunde man ha en förklarande text vad det avser. Jag trodde det var körkort taget före 1996, där nånstans fanns en gräns för hur tunga fordon man fick köra. Men googlade lite och det var visst den nya behörigheten för 4250-klassen.
Funktionen att börja om finns redan, tryck på den generiska "bakåt"-knappen så kommer du tillbaka till en färdigifylld startsida, kanske inte självförklarande, men ändå ;-) Jag noterar och tar med mig att det ev finns behov av en förklaring om behörigheterna.tompaah7503 skrev:Najs!
Nu har transportstyrelsen släppt sin "släpvagnskalkylator" som i stort sett gjort appen onödig, den plockar data från bilregistret via regnumret och den hanterar dessutom obromsade släp vilket inte appen gör än. Den ser även helt ok ut i smartphonen, har kollat med både iphone och android så det är bara att spara den som favorit i telefonens webbläsare:
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
Jo, om audin har en totalvikt understigande 2250kg och tjänstevikten på släpen är 366kg så låter det väl helt lagligt.Marive skrev:
Tack.
Ja det var ungefär så här:
Först en liten genomgång om vad vi skulle göra.
sen hopkoppling av bil och släp
sen fick jag göra en säkerhetskoll av lampor, däck och bromsar.
Bromsarna kollas genom att man drar i bromsen och provar att åka fram lite, backa lite, sen ner med bromsen och fullfart och tvärnit för att säkerställa att färdbromsen på vagnen fungerar.
Sen åkte vi 1-1,5 mil i lite varierande miljö, vände i en T-korsning ute i skogen, rondellkörning, landsvägskörning, stadskörning.
Det var allt
Ja det var ungefär så här:
Först en liten genomgång om vad vi skulle göra.
sen hopkoppling av bil och släp
sen fick jag göra en säkerhetskoll av lampor, däck och bromsar.
Bromsarna kollas genom att man drar i bromsen och provar att åka fram lite, backa lite, sen ner med bromsen och fullfart och tvärnit för att säkerställa att färdbromsen på vagnen fungerar.
Sen åkte vi 1-1,5 mil i lite varierande miljö, vände i en T-korsning ute i skogen, rondellkörning, landsvägskörning, stadskörning.
Det var allt