Har tid för utökad B behörighet i Mars.
Någon som hunnit med att ta behörigheten än och vill dela med sig?

Det där var ju BE ?
Jag menade den utökade B behörigheten för 4250kg

A
spekerök skrev:
Problemet för många är att komma till körkortsprovet utan att göra lagbrott med för tungt släp, för min del så får kompisen som har BE köra dit det tunga släpet, likaså en bekant sa att han måste ta den nya behörigheten för hans nya V70 automatare inte klarar av totalvikten på husvagnen han äger, Han pratade med vägverket och han måste göra provet med manuell bil för det skall bli godkänt.

mvh
Jag vill minnas att när jag körde upp fick jag köra dit släpet med min bil och då klassades det som lätt släp och min fru körde dit lånebilen som med släpet på blev tungt släp. Det kändes faktiskt lite fånigt då det inte skiljde många kilo i vikt mellan bilarna, men, men, "regler är regler" som de vise säger.

Det värsta för min del var att lasta släpet som var ett hästsläp eftersom det inte fanns några vettiga öglor att surra lasten i. Det gick efter mycket trixande få till det, men det var inte lätt.

Redigerat av moderator:
nino skrev:
Det där var ju BE ?
Jag menade den utökade B behörigheten för 4250kg
Uppkörningen är samma, du behöver samma säkerhetskontroll och förklaring av lastsäkring etc.

som jag har fattat det så är det istortsett bara körning i blandad trafik i ca 25min och backning runt hörn, rak backning och parkering + säk.kontroll och lite lastsäkring.
Inga garage parkeringar och backning med koner

Men jag kanske har fel?

Det som står i pdfn är BE, jag fick det från körskolan.
Så isf är det garagebackningen som skiljer. Men tyvärr tror jag att det är samma.
Om jag minns det så ska jag fråga på min uppkörning.

Får man fråga varför nu nöjder dig med utökad?
Teorin är enkel om man tar sig lite tid.
Möjligen kostnaden, jag landar på runt 3kkr för hela paket när det är klart. 1650 för uppköning hos trafikverket är rena rånet dock :(

jag är lat helt enkelt :)

Tog lastbilskort för 5-6 år sen och orkar inte med mer teori ( hade väldigt lätt för teorin)...
Jag har inget behov av biltrailer, vill ha utökad för att kunna dra mer än 750kg med min VW transporter, med utökad kan jag dra husvagnen

Har teoriboken för BE och hade tillgång till internetbaserade teoriprov men var för lat...

A
Ähh, var inte lat, se det som uppfräsching vetja. Jag har varje gång jag tagit ett nytt körkort (jag har tagit B, A,C och BE vid olika tillfällen) under teoriläsandet tyckt att det har varit nyttigt att tvingas läsa på om de senaste förändringarna i detalj och fått uppfräschat det jag lyckats förtränga sen sist. Alltid är det något nyttigt man kommer på att man borde ha koll på.

Nu kanske just du inte behöver någon uppfräschning. Men generellt tycker jag nog att alla körkortsinnehavare borde göra ett litet uppfräschande teoriprov mellan varven för det är hemskt hur illa ställt det verkar vara med kunskapen kring gällande trafikregler "därute" ibland.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
larsbj och 3 till
  • Laddar…
Är det ingen apputvecklare som kan slänga ihop en app för det här med behörighetsberäkningarna? Det är ju egentligen bara 4 variabler vi bollar med nämligen:
A: Dragfordonets totalvikt
B: Dragfordonets tillåtna släpvagnsvikt
C: Släpens totalvikt
D: Släpens tjänstevikt

A+C= 3500=B-behörighet, 3501-4250=B96 eller BE, 4251=BE
Om B>C får man lasta C-D
Om B<C får man lasta B-D
Om D>B får man inte framföra kombinationen

Borde inte vara alltför svårt att programmera ihop kan man tycka som lekman ;-)

• Gilla
Springare och 1 till
  • Laddar…
Gilbert:

Det finns fler variabler än de som du listar t.ex:

B-behörighet före eller efter 1/7-96 ger olika tillåtna vikter på personbil.
BE-behörighet före och efter 19/1-13 ger olika vikter på tillåtna släp.

Finns kanske fler också som jag inte har pejl på.....

För tung personbil och äldre B-kort (före 960701) gäller samma regler som vanlig personbil upp till 3500 kg och nyare B-kort.

Dvs, man får alltid dra ett lätt släp på max 750 kg totalvikt även om ekipagets totalvikt överskrider 3,5 ton.

Då var BE klart...

Nino; Du ska vara beredd på innehållet i dokumentet.
Dock är säkerhetskontrollen enklare, och manöverprovet sker i trafik, ej på körplan (ej hundra på detta) (vilket egentligen är svårare).
Lastsäkringen är enklare än den i pappret, men var bered på att få frågor på hur banden manövreras och vilka värden på dessa som är viktiga. Jag hade nog läst på informationen i BE boken / TYA.

Tänk på att kontrollera bromsfunktionen på släpet noga. Dels backa utan parkeringsbroms dragen, dels med den dragen. Och att genomföra kontrollen av rörelsereserv mha en inbromsning kraftig nog för att släpen ska bromsa.
Sen naturligtvis säkerhetskontroll på bilen.

roli skrev:
Gilbert:

Det finns fler variabler än de som du listar t.ex:

B-behörighet före eller efter 1/7-96 ger olika tillåtna vikter på personbil.
BE-behörighet före och efter 19/1-13 ger olika vikter på tillåtna släp.

Finns kanske fler också som jag inte har pejl på.....
Just de där faktorerna är kanske inte så allvarliga då tanken med det hela var att underlätta för de som inte har koll, tunga personbilar är rätt ovanliga för gemene man, och de som tagit BE efter 19/1 har förhoppningsvis koll på sin begränsning i tågvikt. Däremot måste man försöka få med att man alltid får dra 750kg på B, det blir en uträkning till helt enkelt. Om C=≤750= B-behörighet

mycke_nu skrev:
För tung personbil och äldre B-kort (före 960701) gäller samma regler som vanlig personbil upp till 3500 kg och nyare B-kort.

Dvs, man får alltid dra ett lätt släp på max 750 kg totalvikt även om ekipagets totalvikt överskrider 3,5 ton.
Och där måste jag rätta mej själv, det gäller inte de nya B-korten från 130119.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.