P
Då hade man BE.... :)
Visst är det jobbigt med teorin att läsa in den igen efter 25 år men det är faktiskt mest den vanliga B teorin och den ska vi ju alla kunna... eller hur?

Bilskolan och jag har haft svårt att få tag i en uppkörningstid men efter lite samtal till trafikverket så löste det sig..
Hörde av uppkörningsförrättaren men även bilskoleläraren att många privatister bokar B96 uppkörningar och kommer dit med div ekipage som inte blir godkända. Antingen är dom för lätta, för lite last, dåligt surrade, ej täckta men var visst någon som hade kommit dit med ett ekipage men kunde inte berätta trovärdigt hur ekipaget kommit dit.. (Kört själv kanske?). Sen var det folk kom dit med ett "pappersfoto" fast det står uttryckligen att man måste fotografera sig innan på ett av trafikverket kontor. Dvs dom sparar bilden elektroniskt...
För BE så gör man teorin innan och då måste man fota sig i deras apparat innan det provet men vid B96 så missar visst några detta.

Så många uppkörningstider går åt till formalia fel.. Tänk på det ni som tänker ta B96. + det är dumt att förlora 1650 spänn på sådana saker.

Uppkörningen sen var som nino's B96.
Jag och min arbetskamrat gjorde detta tillsammans. Jag fick även lite muntliga frågor om hur en släpvagnsbroms funkar, kamraten fick lite frågor om hur man räknar på surrning.
Sen gjorde vi en riktig långtur på småvägar tillsammans alla fyra inkl bilskoleläraren och bytte förare mitt på. Hade faktiskt riktigt roligt med lite småprat hela tiden vilket gjorde att jag vid ett tillfälle inne i ett litet samhälle körde vänster när han ville till höger men det gjorde ingenting utan jag fick bara ta och backa 90grader runt ett hörn till...

Vi båda blev godkända. Fast det blev lite nervöst när han sitter och pratar om privatist B-kort kuggningar tidigare i veckan.... Vilka storys men man började fundera om han var hård eller inte. Jag nämnde detta efter han sa grattis och då sa han jag men det skiljer ju om man kan köra bil eller inte och skakade bara på huvudet åt dom andra.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Jag är inte inne i matchen känner jag. Funderar på att ta utökad B-behörighet och köpa ett släp som tar så mycket som möjligt.

Men vad kan jag dra med bilen? Max släpvagnsvikt 1320kg eller Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2070.

Känns som motstridiga uppgifter. Som jag tolkar detta får jag bara dra 1320kg vilken behörighet jag än har? Så utökad B-behörighet verkar inte löna sig?

"[TABLE="width: 100%"]
[TR]
[TD="colspan: 2"]Max vikt för släpkärra, kg: 1320 [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="colspan: 2"]Max släpvagnsvikt, kg: 1320 [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="colspan: 2"]Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750 [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="colspan: 2"]Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1320 [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="colspan: 2"]Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2070 [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="colspan: 2"]Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3500 [/TD]
[/TR]
[/TABLE]
"

Totalvikt avser tjänstevikt (vad släpet väger) + maximalt tillåten nyttolast.
Max släpvagnsvikt visar vad maxvikten är för det du får hänga på kroken på bilen, allt inkluderad och räknat i faktiskt vikt (som om du ställde släpet på badrumsvågen).

Dvs, du får dra ett släp på utökad B med totalvikt 2070kg men du får bara lasta det så att tjänstevikt + last =1320kg.

Ett vanligt 2tons släp har en tjänstevikt på 4-500kg vilket betyder att utökad B kommer ge en rejäl begränsning i vad du får lasta.

Redigerat:
Ok en högre grad av förvirring börjar infinna sig :).
Så för denna bil får man inte hänga på tyngre sak på dragkroken om man har utökad B-behörighet då 1320kg sätter gränsen hur som helst.

Däremot skulle jag få köra ett släp godkänt för 2070kg med utökad B-behörighet så länge man inte lastar det till totalvikten släp+last>1320kg. Med vanlig B-behörighet hade jag inte fått köra detta släp ens om det ar tomt

Så om jag tar utökad B-behörighet kan jag köpa ett rejälare släp som jag rent lagligt inte tjänar något på men däremot är lite säkrare om man råkar lasta för mycket?

Känns som om jag kanske hoppar över utökade B-behörigheten.

Men med BE: sätter inte "Max släpvagnsvikt, kg: 1320" käppar i hjulen där också? det känns som en gräns kopplad till bilens förmåga (bromsar, koppling, drakgrok...) mer än förarens utbildningsnivå.

Ja, förlåt, fel av mig. Max släpvagnsvikt är kopplat till bilens förmåga och begränsar oavsett behörighet, så det blir maximal bruttovikt i alla lägen.

Men, vad är detta för bil egentligen? Om maximala totalvikten är 2070 vid B+ så borde bilen väga 4250-2070kg. Bilar i den storleken brukar få dra mer än 1320kg. Kan det vara så att det sitter en ovanligt klen dragkrok på din bil och att ett byte skulle få upp dragvikterna en aning?

Min gamla passat -03 manuell med fast krok fick dra 1300kg tex, fanns bara med den kroken på den årsmodellen med manuell låda.
Nuvarande är passat -04, med löstagbar och får dra 1500kg på kroken. Skiljer bara en årsmodell plus automatlåda.

Ja, bra fråga. Hade inte regnumret så jag sökte på en random nästan ny V70 på blocket.

Nu när jag söker på en annan V70 verkar den kunna ta 1600kg istället för 1320kg. Lite bättre men det verkar som att man ska kika efter något annat än Volvo framöver om jag vill ha nytta av en utökad B-Behörighet

Annan V70 "Skattevikt, kg: 1810
Tjänstevikt, kg: 1812
Totalvikt, kg: 2310
Ursprunglig totalvikt, kg: 2310
Max vikt för släpkärra, kg: 1600
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1190
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 1940"

Dom utrycker sig lite lurigt..

Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 1940

Det är ju max 1600 som gäller. Bruttovikt, alltså.

Redigerat:
mycke_nu skrev:
Dom utrycker sig lite lurigt..

Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 1940

Det är ju max 1600 som gäller. Bruttovikt, alltså.

Något för dom att jobba på. Jag hade gladeligen kunnat köra runt med 1940kg efter att ha sett dessa siffror.

P
Detta med 'Släpvagnens maximala totalvikt vid ....' är ganska dumma siffror att ens visa. Dessa gör att man tror att man kan dra mer än bilen klarar. Dessa siffror är helt enkelt bara differensen mellan 3500/4250 och totalvikten på bilen och har inget med vad bilen klarar.. Tyvärr...

Sen detta med låg dragvikt på vissa bilar
Jag håller på att leta bra dragbil. Letar mellan-SUVs och har sett att vissa asiatiska märken har otroligt dålig dragförmåga på deras automatlådor.
Tex Nissan Qashqai 4x4 har med manuelllåda 2000kg dragvikt men med automat så sjunker det till 1350kg..
Tror det var Audi som hade det bakvända.

Den bästa "normala" bilen jag har hittat är en VW Tiguan Diesel Field&Track 177hk med 4x4. Ca 2200kg totalvikt, 2500kr dragvikt. Dock att notera är att Sport&Style versionen klarar bara 2200kg. Så vill du har mer dragvikt så måste du leta efter en bil med större motor + ofta även 4x4.
En "vanlig" bil klarar sällan mer än 1600kg och då med utökat B då dom väger mer än 1900kg som skulle vara max totalvikt på bilen om du ska klara dig under 3500.

Men skulle kanske skulle skriva listan här om någon önskar...

P
Barnrikehuset skrev:
Något för dom att jobba på. Jag hade gladeligen kunnat köra runt med 1940kg efter att ha sett dessa siffror.
Vilket hade gett olovligkörning och eventuellt indraget körkort om farbror blå tar dig.
Skulle du däremot haft B96 och haft bruttovikt 1700 så blir det bara övervikt och böter men visserligen inte bra då bilen kanske inte orkar bromsa ekipaget vi något tillfälle + motor/växellåda/bromsar tar stryk.

En jeep GC är nog en av de mindre bilarna som drar 3500kg....och tillgänglig för överkomliga pengar......

P
Nja men då får man hoppa rätt mycket bak i ålder eller upp i mil antal för att det inte ska rasa upp i kostnad.
Dom kostar ju från 500' nya... Sen är dom inte så speciellt snygga. (tycker jag)

Ja så är det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.