Nya regler väntas 1 april. Man ska kunna låna upp till 90%. Alla tror att priserna kommer att dra rakt upp! Det har inte kommit ut särskilt mycket av intresse på marknaden hittills i år (i Stockholm iaf). Alla väntar och vill sälja till nya högre priser i vår. Min spaning är att det kommer att fullständigt svämma över med lägenheter när de nya reglerna kommer.
Resultat? Lägre priser, snarare än högre. Vad tror ni?

Jag bryr mig inte.

Vad priserna är saknar intresse om jag inte skall köpa eller sälja. Och när det är aktuellt kan jag ändå inget göra år prisläget utan får acceptera gällande marknadspriser.

Exakt vad marknadspriset beror på spelar då ingen roll. Så jag fokuserar på annat.

Jag har inga planer på att varken köpa eller sälja. Men det verkar vara någon konsensus att priserna kommer att öka direkt när de nya reglerna kommer.

Som sagt det tror jag inte.

Det finns ett stort uppbyggt säljbehov. Många som väntar med att sälja pga den "svaga" marknaden. Finns för få köpare pga. osäkerhet. Först inflationen med räntehöjningar, sedan den oberäknlige Trump, Krig osv.

De nya reglerna kan ev. få igång marknaden. Fler kan/vågar köpa, när efterfrågan ökar så kommer fler som väntat med att sälja att komma ut på marknaden, jag tror att vi då får i stort sett stillastående priser (stillastående = 5 - 10% ökning). men med högre fart på marknaden. Tills "säljberget" är avverkat, då kanske vi får se en ökning.

Men vi har ju hela tiden osäkerheten i världen som bara ökar. Vi har egentligen inte sett ännu vad Irankriget kommer att ställa till med på det ekonomiska planet. Går oljepriset upp 300%, vad händer då? Sedan kommer det att bli ytterligare osäkerhet när Trump skall straffa alla länder som inte går med i kriget, Och Trump sprutar ut ekonomisk osäkerhet i största allmänhet.

Så jag skulle inte räkna med vare sig högre omsättning eller priser det närmaste året, alla positiva signaler dränks av Trump's osäkerhetsspridande.

M munge skrev:
Min spaning är att det kommer att fullständigt svämma över med lägenheter när de nya reglerna kommer.
Resultat? Lägre priser, snarare än högre. Vad tror ni?
Det tror jag är ett feltänk. Om det finns ett överutbud kommer de som ännu inte lagt ut sitt objekt och tålmodigt väntat på bättre priser definitivt inte försöka sälja. De kommer fortsätta vänta att sälja..

Kanske det. Men behöver man sälja så säljer man väl till slut. Nu har ju också priserna dragit iväg ganska bra de senaste månaderna (jag pratar om Stockholms innerstad, har inte koll på något annat), så då blir väl många sugna på att sälja. Det kan mycket väl resultera i lägre priser.

M munge skrev:
Nu har ju också priserna dragit iväg ganska bra de senaste månaderna (jag pratar om Stockholms innerstad, har inte koll på något annat), så då blir väl många sugna på att sälja.
Om prisstatistiken går upp eller ner 10% spelar antagligen ingen roll för många oavsett område. Inte annat än att säljare gärna avvaktar med att sälja när priserna går upp i väntan på att de skall gå upp ännu mer.
M munge skrev:
Det kan mycket väl resultera i lägre priser.
Om man inte vill sälja för att priserna är för låga och därför väntat lär man väl definitivt inte försöka om priserna rör sig neråt. Har man kunnat vänta på bättre pris ett tag redan kan man nog fortsätta vänta.

Men det finns ju inget marknadspris för just den lägenheten någon vill sälja innan just den faktiskt är såld. Så för en enskild lägenhet spelar knappast statistiken någon avgörande roll för slutpriset. Och inte om när man faktiskt säljer.

När det gäller genomsnittliga priser kommer säkert det lägre kravet på kontantinsats kunna ge fler spekulanter. Och när fler vill köpa brukar priserna gå upp.

Att priserna inte gått ner mer än de har beror nog mest på att många säljare sitter och avvaktar snarare än att sälja till marknadspris. I mitt närområde är det samma lägenheter och hus som kommer och går på Hemnet/Booli, många har varit ute till försäjning till och från under 1-2 år.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Jag bryr mig inte.

Vad priserna är saknar intresse om jag inte skall köpa eller sälja. Och när det är aktuellt kan jag ändå inget göra år prisläget utan får acceptera gällande marknadspriser.

Exakt vad marknadspriset beror på spelar då ingen roll. Så jag fokuserar på annat.
Men alltså helt seriöst, varför svarar du ens på TS inlägg?!?
TS ställer en fråga och du tar dig tid att svara att du inte bryr dig, hur tänker man då?

Trodde du TS skrev till dig personligen?

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
U Uppner skrev:
Men alltså helt seriöst, varför svarar du ens på TS inlägg?!?
(Detta var inte riktat till mig utan till @Bönhas. Men...)

Vad menar du? När någon startar en tråd med att ställa en fråga är den självklart riktad till alla. Normalt vill man få svar på sin fråga oavsett vem som svarar. När någon svarar TS direkt är det för att hjälpa till.
U Uppner skrev:
TS ställer en fråga och du tar dig tid att svara att du inte bryr dig, hur tänker man då?
Men fortsatt helt seriöst. Varför tar du dig tid att kritisera personer som vill hjälpa TS?
Ditt inlägg tillför inget annat än dålig stämning.
U Uppner skrev:
Trodde du TS skrev till dig personligen?
Att kritisera en forummedlem som vill hjälpa till är mot forumreglerna. Speciellt illa tycker jag det är när man som du gör det utan att tillföra något eget som har minsta relevans för TS fråga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.