Gilbert skrev:
Är det ingen apputvecklare som kan slänga ihop en app för det här med behörighetsberäkningarna? Det är ju egentligen bara 4 variabler vi bollar med nämligen:
A: Dragfordonets totalvikt
B: Dragfordonets tillåtna släpvagnsvikt
C: Släpens totalvikt
D: Släpens tjänstevikt

A+C= ?3500=B-behörighet, 3501-4250=B96 eller BE, ?4251=BE
Om B>C får man lasta C-D
Om B<C får man lasta B-D
Om D>B får man inte framföra kombinationen

Borde inte vara alltför svårt att programmera ihop kan man tycka som lekman ;-)
#!/bin/env python

def blicense(A,B,C,D):
lic = "BE"
if A+C <= 3500: lic = "B"
elif A+C <= 4250: lic = "B96"
print("Required license: %s" % lic)

if D>B:
print "Illegal combination"
else:
load = (C-D if B>C else B-D)
print("Max load: %u kg" % load)

• Gilla
tobben87 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
#!/bin/env python

def blicense(A,B,C,D):
lic = "BE"

if D>B:
else:
precis!
och om vi stoppar in en liten rad till så kanske vi får med att vi alltid får dra 750kg:
#!/bin/env python

def blicense(A,B,C,D):
lic = "BE"
elif C <= 750: lic = "B"

if D>B:
else:

...eller ska det se annars ut? Hur förpackar man det här så man får in det i telefonen då?​

Redigerat:
Körde upp för det förra veckan, inga större problem. Först koppla bil och släp, sen säkerhetskontroll med bromstest av släp. Sen ut och köra en vända, en backning vid ett hörn. Ganska enkelt det jag bekymrade mig mest för var säkerhetskontroll och bromstest men det gick fint och tydligen behöver man inte förklara lastning och friktionskoefficienter som jag läst på om utan det ska vara enklare än BE enligt handläggaren.

Ja nu verkar det bli nån form av verklighet med app för behörighetsberäkning, jag har provkört ett par alfaversioner, funktionen finns där redan nu men det ska väl putsas lite på design och layout. Eventuellt skriker jag till här i tråden om utvecklaren vill ha en större testgrupp.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Det finns ju VV fordonsinfo som ger samma info som i regbeviset.

För övrigt tycker jag att reglerna är absurda. Man ska inte behöva vara professor i trafiksäkerhet för att förstå. Hade jag fått bestämma hade det funnits 3,5 behörigheter där högre behöriget = högre risk att köra ihjäl folk.

1) Lätt & Långsamt - Moppe och alla former av långsamma fordon, typ traktorer, epatraktor, motorredskap. Alla terrängfordon (skoter, ATV, etc). 16 år.
2) Normaltrafik - Vanliga personbilar. Påbyggnads-körprov krävs för MC (alla former). 18 år.
3) Tung trafik - Alla tunga fordon.

Tillåten släpvagnsvikt är den som fordonet tillåter. Inga specialbehörigheter. Har man en högre behörighet inkluderas alla lägre. Alla behörigheter gäller i 10 år och måste uppdateras med ett nytt prov innan tiden går ut.

Ja nu tar vi in betatestare efter önskemål från apputvecklaren. PM:a över mailadress och telefon/platta så vidarebefordrar jag infon så får han välja testpersoner för att få med så många olika modeller som möjligt . Det gäller Android än så länge.

Ska på teori på onsdag, få se vad dom säger där, sen är det uppkörning i Mars

Marive: Hade du eget bil & släp eller lånade du?
Funderar på att ha eget ekipage för att spara lite pengar...

• Gilla
corre
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Downtown Hemse idag på fm. 60 knyck.

[bild]
Det här är en olaglig kombination. Det är en höskrinda eller "traktorvagn" vi ser på bilden. Den får inte dras av personbil eftersom den inte är registrerad.

Så kalalde "efterfordon" med LGF-skylt baktill får bara vara olika redskap som grävmaskin, cementblandare, skylift, saxlift och liknande saker. Det ska vara något släp som är till för annat än person- eller godsbefordran. Det är alltså inte tillåtet att bygga en släpvagn med flak och sätta LGF-skylt baktill. Finns det ett flak så är det ju tänkt att man ska köra gods på vagnen. Vagnen på bilden har ju flak och därmed ska den dras efter traktor.

Det enda undantaget mot dessa bestämmelser är så kallade "båtvagnar". Jag tror dock att reglerna är ändrade även där, så man numera måste ha lampor och körriktningsvisare även på dessa om de dras efter personbil. Men det gäller ju bara om båtvagnen är byggd efter ett visst datum. Gamla båtkärror som byggdes för tex 20 år sedan får man dra omkring med. Det är inte ens tillåtet att skruva av regskylten på en registrerad båtvagn och sätta LGF-skylt baktill. Den vagnen ÄR ju registrerad och då ska nummerskylten sitta på plats och vagnen skall vara besiktigad och skattad.

Jag tänkte visa lite av appen och hur den funkar:
Här har vi inmatningssidan med lite anvisningar, jag har lånat siffror från MathiasS Fabia på sidan 3 i denna tråden och min egen "stora" släpvagn.
Screenshot_2013-02-18-17-20-15.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och när vi trycker på "Räkna ut" får vi det här svaret:
Screenshot_2013-02-18-17-20-57.png
Skapa konto

Sen tar vi en B-uträkning, min Toyota och min "lilla" släp:
Screenshot_2013-02-18-17-21-55.png
Skapa konto

Och räkna ut ger det här:
Screenshot_2013-02-18-17-22-04.png
Skapa konto

Appsnickaren har i mina ögon lyckats komma hemskt nära vad jag tänkte när jag fick apptanken så nu får vi se när han är så nöjd med den att den släpps till mer allmänt bruk.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Den borde också säga:

Med B får du lasta X
Med b+ får du lasta y
med BE får du lasta Z.

Grymt!

MathiasS skrev:
Den borde också säga:

Med B får du lasta X
Med b+ får du lasta y
med BE får du lasta Z.
Det blir ju automatiskt rätt, ett ekipage som genom totalviktskombinationerna kräver B eller B96 får ju inte lastas mer bara för att man har BE. Och ett BE-ekipage kan aldrig bli ett B eller B96 ekipage genom att lasta mindre då man baserar det på totalvikterna.

Jepp. feltänk här.

Nino: Åkt med eget ekipage, VW transporter (skåpbil behövde inte täckt kärra). Kärra lastad med 1 kbm IBC fylld med vatten, lastsäkrad med förstängning framåt med lastpall och surrad med 2 st 2tons band.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.