harry73
Troberg skrev:
Jag skulle köpt och låtit sätta en fullstor björk, precis på min sida om tomtgränsen, och sedan skickat en räkning på halva beloppet (eftersom halva trädet han fällde stod på min sida).
Det blir lite längre in på din tomt i alla fall eftersom du inte kan gräva planteringsgropen på grannens fastighet. Du får inte heller ta bort stubben och rötterna där, så det blir kanske inte heller på samma plats.
Sen skulle jag som grannen skicka tillbaka fakturan och skriva bestrides, med motivering att ett halvt träd bara har nytta som ved och inte är samma sak som halva priset av ett helt träd. eventuellt skulle jag betala 300 kr för en kubik ved.

Därefter får du ta det till domstolen och se var det landar.

Skylten skulle besvaras med en stämning för förtal.

I övrigt tycker jag att TS granne var en riktig jävel som tog bort trädet, och vi får hoppas att TS inte blir en
 
Troberg skrev:
Jag skulle köpt och låtit sätta en fullstor björk, precis på min sida om tomtgränsen, och sedan skickat en räkning på halva beloppet (eftersom halva trädet han fällde stod på min sida).
Även en halv fullstor björk för plantering lär kosta en del... ;)

Någon som vet om/var man kan köpa träd på "rot" för omplantering? Och vad det kostar? Jag har sett lönnar i planteringslåda i USA, stora djäklar, men aldrig hört talas om det här. På plantskolan så är träden som är ute till försäljning betydligt mindre... :)
 
harry73
lars_stefan_axelsson skrev:
Även en halv fullstor björk för plantering lär kosta en del... ;)
Och då tror jag inte ens att man får en etableringsgaranti :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
thomasx skrev:
Du hade svårt att hänga med i resonemanget att jag vinner målet för att jag redan har ersatt den skada jag orsakat. Ok. Jag tycker inte det var ett särskilt konstigt resonemang, men men. Jag är i alla fall, av din frågeställning, stärkt i min tro på mitt resonemang kring detta.
Men det är ju helt tokigt att du anser att saken är utagerad och du gjort rätt för dig för att du betalt det DU tycker den välta statyn var värd. Din modell för kostnadshantering skyddar ju dig inte i en ev stämning, precis som plåthuset påpekar. Om det är ett undantag från din modell, bara för att du anser sig ha "gjort rätt för sig", så kan man ju alltid åberopa det undantaget genom att ha som regel lämna ut tjugolappar så fort någon är missnöjd. "För mer än så tyckte jag inte det var värt, jag har gjort rätt för mig" ..
 
Någon som vet om/var man kan köpa träd på "rot" för omplantering? Och vad det kostar? Jag har sett lönnar i planteringslåda i USA, stora djäklar, men aldrig hört talas om det här. På plantskolan så är träden som är ute till försäljning betydligt mindre... :)
Jag hörde något radioprogram om ett företag i Holland som sålde fullstora träd. Kommer dock inte ihåg vad det hette.

Skylten skulle besvaras med en stämning för förtal.
Tja, är han fälld för brottet så är det sant, och då gäller inte förtal.
 
Troberg skrev:
Tja, är han fälld för brottet så är det sant, och då gäller inte förtal.
Nej, så är det inte. Om uppgiften är sann eller inte spelar bara roll om du varit skyldig att uttala dig (vilket du inte varit) eller om det med hänsyn till omständigheterna varit försvarligt att lämna uppgiften (vilket är högst osannolikt).

Brottsbalken 5 kap 1 §:
Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.
Tillägg:
Om det inte är förtal skulle det kunna vara förolämpning enligt 3 §
3 § Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom, dömes, om gärningen ej är belagd med straff enligt 1 eller 2 §, för förolämpning till böter.
Är brottet grovt, dömes till böter eller fängelse i högst sex månader.
 
Redigerat:
Troberg skrev:
Jag hörde något radioprogram om ett företag i Holland som sålde fullstora träd. Kommer dock inte ihåg vad det hette.
Riktigt stora plantor kommer ofta från Holland. Den handelsträdgård jag använder mest åker dit v7-8 och väljer. I allmänhet måste man gräva upp dem tidigt, för att de skall överleva omplantering. Vidare har jag en vän som har köpt ca 7år gamla fruktträd från en äppelodlare som lägger ner, han sprayar näring på bladen de första åren innan rotsystemet är etablerat.
 
23 sidor med inlägg bara för dessa träd som borde växa i skogen istället för på villatomter och som bara leder till skymd utsikt för grannarna. Och så blir ni sura för att träd i tomtgräns fälls. Ta ner djungeln själva och visa lite hänsyn mot grannar så undviks dålig stämning effektivt.

Gör nåt ovanligt: fråga dina grannar om du får gå in på deras gård och se därifrån på din egen gård.
Allt skrot som du lägger upp i tomtgräns för att slippa se det syns hur tydligt som helst från grannen och du ser hur dina träd och förvuxna buskar skymmer all längre utsikt för grannen.

Helt klart skapas de flesta grannkonflikter inte av grannen men av dig själv.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Undrar hur det gick för TS? Han verkar inte ha varit inloggad sen tråden var ny, så vi får hoppas han inte retade upp grannen för mycket...
 
Mikael_L
Bummse är en lite speciell medlem.
Som dessutom har en speciell plats i mitt hjärta, ty det var mycket bummses tråd om sitt egna bygge som var en stark inspirationskälla för mig, och troligen bidragande till att jag själv lite senare vågade dra igång mitt bygge.

Men kollar man bummses inläggshistorik så syns mönstret.
Nästan först var det byggtråden, den långa.
Så var det bygget klart, då var tydligen tråden klar, och bummse försvann totalt från forumet i något år.
Sen pluppade det plötsligt upp en tråd med en fråga, så när det var avhandlat så försvann bummse helt igen.

Jag har ingen kritik mot detta, det är nog bara att inse att för bummse finns forumet när det finns något att berätta, eller något att fråga om. Där mellan verkar byggahus.se inte alls finnas som det verkar.
Så räkna inte med någon direkt återkoppling, tänker jag ... ;)

Men läs gärna bummses byggtråd, den som inspirerade mig så starkt.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ja-da-var-man-igang-med-stommen.23309/
 
O Olaf3 skrev:
23 sidor med inlägg bara för dessa träd som borde växa i skogen istället för på villatomter och som bara leder till skymd utsikt för grannarna. Och så blir ni sura för att träd i tomtgräns fälls. Ta ner djungeln själva och visa lite hänsyn mot grannar så undviks dålig stämning effektivt.

Gör nåt ovanligt: fråga dina grannar om du får gå in på deras gård och se därifrån på din egen gård.
Allt skrot som du lägger upp i tomtgräns för att slippa se det syns hur tydligt som helst från grannen och du ser hur dina träd och förvuxna buskar skymmer all längre utsikt för grannen.

Helt klart skapas de flesta grannkonflikter inte av grannen men av dig själv.
Vad skriver du,får man inte ha träd på tomten?
Var ibland det mest idiotiska jag hört att man inte ska få ha något träd på en villa tomt för att man har grannar.
 
  • Gilla
possum77 och 8 till
  • Laddar…
T Polos skrev:
Vad skriver du,får man inte ha träd på tomten?
Var ibland det mest idiotiska jag hört att man inte ska få ha något träd på en villa tomt för att man har grannar.
Du bestämmer själv vilka relationer du vill ha med dina grannar. Tycker du att du med din egen ägandes tomt har rätt att dominera området utan att ta hänsyn så är det upp till dig. Tar du rätt på löven också eller är du glad när de blåser in till grannarna?

I de allra flesta villaområden med några år på nacken finns det alltid folk som släpper upp skott av gran, tall, björk eller vad det nu må vara, till höjd om omfattning som inte fanns när området byggdes. Den utsikt man själv hade kan efter ett antal år vara helt förändrad pga grannar som driver upp rena djungeln. Men vad kan man säga, de har ju rätt att göra vad de vill på sin tomt...
 
O Olaf3 skrev:
Men vad kan man säga, de har ju rätt att göra vad de vill på sin tomt...
Man har absolut inte rätt att göra vad man vill på sin tomt men träd får man normalt ha.
 
  • Gilla
Troberg
  • Laddar…
O Olaf3 skrev:
I de allra flesta villaområden med några år på nacken finns det alltid folk som släpper upp skott av gran, tall, björk eller vad det nu må vara, till höjd om omfattning som inte fanns när området byggdes. Den utsikt man själv hade kan efter ett antal år vara helt förändrad pga grannar som driver upp rena djungeln. Men vad kan man säga, de har ju rätt att göra vad de vill på sin tomt...
...Och man äger inte "sin" utsikt. Vill man ha utsikten bevarad får man helt enkelt köpa upp marken runt omkring!
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Lika självklart att man inte har rätt att gnälla på grannens träd, så kan man, tycker jag, önska att grannarna håller sina tomter i ett skick som inte förstör för de närboende.
Att låta skott växa upp till stora träd är inte okej, tycker jag.
Var drar man gränsen?
Om grannen planterar träd och buskar som skymmer sikten så, tja, är det okej, men inte om det växer upp på annat sätt?

Nu har vi lite olika boenden, själv pratar jag med grannen, han får vara med och peka vilka träd han vill ha kvar, resten tar jag ner, på hans mark, kostnadsfritt.

För mig handlar det om både estetiskt, för mycket sly förstör helhetsintrycket mot bäcken samt säkerhetsmässigt, gamla/skadade träd skall tas ner.

Om nu grannen inte vill ta ner ett större träd på sin mark som "stör" mig, så är det hans val, det är ändock inte min mark, önska kan jag men inte kräva, stor skillnad.

Nu åker blad ner från mina träd på grannarnas mark, jag har aldrig krattat bort de löven/bladen, kommer inte göra det heller, kräver inte att grannen gör det med de träd som fäller på min mark.

Men, hade det varit en liten villatomt, då hade jag kanske reagerat annorlunda.

Hur som helst så får man inte ta ner träd på annan än sin egen mark utan tillåtelse, det är straffbart att även skada rötter från grannens träd på sin mark, klippa bort kvistar är okej, inte grenar som hänger över tomtgräns.

Men självklart är detta ett svårt ämne, det beror helt på förutsättningarna.

Jag bor inte i en stad, inte ens ett samhälle, knappt en by, något större tomt än vad vi behöver, fri sikt åt de flesta håll, bra kontakt med grannarna.

Mvh P-A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.