Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Så verkar det vara!
Den lille ordningsmannen som går runt i villakvarteret och talar om för grannarna om vad som går för sig, och inte. Helt enligt sina egna normer och idéer om den idealiska idyllen där "Lex Olof" är ledstjärnan!

Staffan
Nu Staffan får du ta detta hur du vill.

Detta har inget med tråden att göra, inte med ditt inlägg enbart.

Jag har varit på en föreläsning (mer än en)
om hur man behandlar varandra i vardagen.

Den intressanta delen var hur man verkar tycka att man har rätt att behandla andra illa, speciellt på sociala medier.

Föreläsningen handlade om härskarteknik vs bekräftarteknik.

Att behandla andra nedsättande är ingen trevlig egenskap.
Jag vet, jag har den egenskapen själv, om jag skriver vad jag tänker, utan att tänka till.

Men som sagt, ibland skriver man ordbajs, inte jag, andra gör det.

Mvh "lilla jag" (avväpnande)
Javisst, glömde smiley, då kan man skriva vad man vill.
:love::mad::thinking:;)

"totalt korkad dalmas" /P-A
 
Staffans2000
Ingen fara.
När jag uppfattar ett inlägg (i detta fall, flera) som besserwisseraktigt och ovanligt korkat, då påtalar jag det.
Speciellt irriterad blir jag när självpåtagna ordningsmän talar om för alla andra vad som är god sed. Det förekommer speciellt ofta i ämnen om grannsämja, samt senast i den avsomnade #Metoo-tråden för inbördes beundran.
Sticker man ut hakan i ett anonymt diskussionsforum, då får man vara beredd att få en släng av sleven. Det gäller naturligtvis även mig själv.

Staffan
 
Ja..... fast ordningsmännen kan man i alla fall täppa till käften på så de är inte så farliga.

Det allra värsta är egocentriska människor som inte fattar att andra har andra synsätt och andra behov än de själva.
Vars och ens vardagsbehov måste alltid gå först så man kan skapa en fungerande vardag och fungerande vardagsekonomi åt sig själv och var och en måste få skapa en trivsam miljö för sig själv att leva i på sin egen mark.
Då grundbehoven är uppfyllda tycker jag att man måste vara tillräkligt klarsynt och ha tillräckligt litet ego för att kunna kompromissa om småsaker.
.
Tyvärr är det många som inte fattar det och ställer till bråk för att en som är fattig inte kan göra allt på de rikas vis, eller för att en skogsägare sätter sitt behov av ved och virke och inkomst ur sin egen skog framom grannens vision om fri utsikt, eller för att en bonde bärgar hö när vädret tillåter utan att fundera på om grannherrskapets fritid störs, eller för att en vedeldande grannes skorsten ryker, eller för att ett grishus luktar dynga.
 
H heimlaga skrev:
Ja..... fast ordningsmännen kan man i alla fall täppa till käften på så de är inte så farliga.

Det allra värsta är egocentriska människor som inte fattar att andra har andra synsätt och andra behov än de själva.
Vars och ens vardagsbehov måste alltid gå först så man kan skapa en fungerande vardag och fungerande vardagsekonomi åt sig själv och var och en måste få skapa en trivsam miljö för sig själv att leva i på sin egen mark.
Då grundbehoven är uppfyllda tycker jag att man måste vara tillräkligt klarsynt och ha tillräckligt litet ego för att kunna kompromissa om småsaker.
.
Tyvärr är det många som inte fattar det och ställer till bråk för att en som är fattig inte kan göra allt på de rikas vis, eller för att en skogsägare sätter sitt behov av ved och virke och inkomst ur sin egen skog framom grannens vision om fri utsikt, eller för att en bonde bärgar hö när vädret tillåter utan att fundera på om grannherrskapets fritid störs, eller för att en vedeldande grannes skorsten ryker, eller för att ett grishus luktar dynga.
Men nu är det väl så att du också vill se till ditt bästa, det är den uppfattningen jag får av din text.
Oavsett om man är snuskigt rik eller har det sämre ställt så måste man få ha en åsikt.
Det är väl det som är en av grundidéerna med en demokrati.

Sedan kan man välja vilka man vill umgås med, gillar man bara sig själv, som jag gör, kan det bli lite tråkiga monologer i längden.

Mvh P-A
 
P Pagno skrev:
Men nu är det väl så att du också vill se till ditt bästa, det är den uppfattningen jag får av din text.
Oavsett om man är snuskigt rik eller har det sämre ställt så måste man få ha en åsikt.
Det är väl det som är en av grundidéerna med en demokrati.

Sedan kan man välja vilka man vill umgås med, gillar man bara sig själv, som jag gör, kan det bli lite tråkiga monologer i längden.

Mvh P-A
Fast jag predikar inte proletariatets diktatur och socialiserande av de rikas egendom. Inte heller försöker jag frånta dem möjligheten att förtjäna sitt uppehälle och inneha hederligt förtjänt egendom och i övrigt leva ett drägligt liv med uppvärmd bostad och elektrisk belysning och telefon och sjukvård och allt sådant.

Därför säger jag att alltid innan man börjar driva sina egna intressen är det varje människas skyldighet att tänka efter vad som är vardagsnödvändigheter så att man inte fråntar andra deras vardagsnödvändigheter och deras människovärde bara för att göda sitt eget ego och förverkliga sina egna visioner.
Den civilisationsgraden försöker jag hålla själv när jag bevakar mina intressen och anser att också andra borde hålla. Annars kan 51% av befolkningen med strikt tillämpad demokrati sätta 49% av befolkningen i tvångsarbetsläger och gasa ihjäl dem när de inte orkar arbeta mer.
 
Varför tjafsar ni om detta i en avsomnad tråd om en björk?
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
harry73
Bättre att tjafsa här än i en aktiv tråd.
Men tråden fick en lyft efter att den hamnades på årets topplista.

On topic kan jag tycka att man med samma logik som för byggnader kan skriva in maxhöjder för träd och häckar i detaljplanen.
Så länge det inte finns där får man diskutera dessa problem med grannen och hoppas att denne åtgärdar problemet.
Man får såklart inte göra åverkan på grannens fastighet utan dennes godkännande.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Staffans2000
Problem uppstår när grannarna inte är överens. -skall du ta ner den föbannade aspen någon gång? JAG har ju sagt till dig att aspar är trädens maskrosor!
När sådana diskussioner uppstår, är jag väldigt glad att jag och grannen inte sitter i styrelsen i en bostadsförening. Eftersom jag (inte heller banken) äger fastigheten, kan jag med gott samvete säga till grannen -sköter du ditt, så sköter jag mitt!
 
Anna_H Anna_H skrev:
Varför tjafsar ni om detta i en avsomnad tråd om en björk?
Vi tjafsar inte, på sin höjd trams, annars tycker jag att diskussionen är ganska roande.

/P-A
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Villaområden är som gjorda för bråk, speciellt när tomterna år så små att man nästan hamnar i knät på varandra. De flesta stör sig på nåt; träd, komposter, snöupplag, dagvatten, uteplatser, häckar, studsmattor, gräsklippare, stojiga barn, musik, utekatter, skällande hundar osv, osv.

Grundregeln BORDE vara enkel - inse att grannen har laglig rätt att ha katt, placera studsmattan var hen vill på tomten, plantera thujahäck, osv, dvs - nyttja sin tomt som hen själv tycker är bäst!

Man kan gärna ta en diskussion med grannen och ta upp ämnen som man stör sig på, säkert gör DU saker som grannen å sin sida stör sig på, så att ni kan göra nån kompromiss ("jag tar ner björken om du låser in katten").
MEN inse att du inte kan kräva något du inte har lagstöd för. Be, fråga och förhandla är OK, men inte kräva.
Hur träd hanteras är ändå rätt tydligt i lagen, i och med att du har rätt att bli av med grenar och rötter som kommer över på din sida gränsen. Mycket svårare med andra typer av störningar!
 
Staffans2000
P Pagno skrev:
Vi tjafsar inte, på sin höjd trams, annars tycker jag att diskussionen är ganska roande.

/P-A
Haha.
Du ser! nu är vi plötsligt överens. När vi gamla antagonister hittar en gemensam:devilish:(med instoppade gubbslem kan man säga vad som helst?) fiende, gaddar vi ihop oss.

Staffan
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
harry73
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
med instoppade gubbslem
Du får stoppa din lem var du vill, så länge det råder samtycke, men jag förstår inte vad det har att göra med diskussionen
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
harry73 harry73 skrev:
Du får stoppa din lem var du vill, så länge det råder samtycke, men jag förstår inte vad det har att göra med diskussionen
I din iver att under alla omständigheter vara damernas stödtrupp (all heder för det), har du nog drabbats av en "Freudiansk lapsus". Dvs. du läste det du själv tänkte. Inte det jag skrev!

Staffan
 
harry73
Tyckte du inte det var roligt med ett sexistiskt skämt?

Kan vara bra att komma ihåg nästa gång du hör ett skämt där du inte är subjekt;)
 
C
B b8q skrev:
Villaområden är som gjorda för bråk, speciellt när tomterna år så små att man nästan hamnar i knät på varandra. De flesta stör sig på nåt; träd, komposter, snöupplag, dagvatten, uteplatser, häckar, studsmattor, gräsklippare, stojiga barn, musik, utekatter, skällande hundar osv, osv.

Grundregeln BORDE vara enkel - inse att grannen har laglig rätt att ha katt, placera studsmattan var hen vill på tomten, plantera thujahäck, osv, dvs - nyttja sin tomt som hen själv tycker är bäst!

Man kan gärna ta en diskussion med grannen och ta upp ämnen som man stör sig på, säkert gör DU saker som grannen å sin sida stör sig på, så att ni kan göra nån kompromiss ("jag tar ner björken om du låser in katten").
MEN inse att du inte kan kräva något du inte har lagstöd för. Be, fråga och förhandla är OK, men inte kräva.
Hur träd hanteras är ändå rätt tydligt i lagen, i och med att du har rätt att bli av med grenar och rötter som kommer över på din sida gränsen. Mycket svårare med andra typer av störningar!
Jep, grannen har laglig rätt att ha katt/katter men ingen rätt att låta dem springa på granntomten.... Här i Finland MÅSTE man få stadens lov att ta ner träd på sin egen tomt...
Här får jag lägga ut dödande fällor för mink 11 månader i året efter en par dagars kurs så om jag är trött på grannens katter springer på min tomt så......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.