86 082 läst ·
413 svar
86k läst
413 svar
Nya grannen sågade ner Björk
Ja visst, om ingen bestrider ägandet eller du kan bevisa att du är trädets rättmätiga ägare.-MH- skrev:Nej, men frågan är om trädet ägs gemensamt enkom för att det står på bägge fastigheterna. Om trädet stod på min tomt, när det var en liten planta, blir grannen delägare när det växer in (med stammen) på hans tomt? Om inte, så får man nog anse att de flesta träd ej är gemensamt ägda, utan ägs av den fastighetsäger som planterade/lät fröet gro.
Om bägge ägarna delar på kostnaden för att plantera häck i gräns, så är det å andra sidan med stor sannolikhet gemensamt ägande.
Ägande har betydelse vad gäller fastighetstillbehör. Tillbehören skall ju ha samma ägarförhållande som fastigheten för att de skall vara just tillbehör.
Om mitt planterade träd växer in hos grannen så att nästan halva stammen står på grannens tomt, får jag då ta ner det som jag vill, eller måste grannen ge sitt tillstånd?
Men om du tar ner ett träd i tomtgräns utan att prata med grannen. Grannen blir missnöjd. Du hävdar din rätt genom att du hävdar att du är trädets rättmätiga ägare, och sedan inte kan visa detta, så kan du nog få problem om grannen menar något annat.
Nåja, grannen måste väl visa att det är hans om det skall bli problem? Oftast går det att mha stubben avgöra gropunkten.
Jag kan se situationen framför mig, lantmäteriet med laser som märker gränsen, och skogsstyrelsen som bedömer om trädets gropunkt är på ena eller andra sidan. : D
Sensmoral: Inga träd i eller nära gränsen!
Jag kan se situationen framför mig, lantmäteriet med laser som märker gränsen, och skogsstyrelsen som bedömer om trädets gropunkt är på ena eller andra sidan. : D
Sensmoral: Inga träd i eller nära gränsen!
...att det strömmar in flyktingar i Sverige nu, hundratusentals som inte längre kan leva där de levde nyss för ett de inte kan komma sams om....tja, kanske någon djäkla björk som någon sågade ned och som någon annan inte kunde acceptera.
Näe, strid på, förstora upp problemen, ge aldrig upp och när det sedan har gått överstyr så finns ju alltid möjligheten att fly, söka asyl och tycka synd om sig själv.

Näe, strid på, förstora upp problemen, ge aldrig upp och när det sedan har gått överstyr så finns ju alltid möjligheten att fly, söka asyl och tycka synd om sig själv.
Välkommen till bygghus, Raskopp, men du kanske har hamnat fel!?OveRaskopp skrev:...att det strömmar in flyktingar i Sverige nu, hundratusentals som inte längre kan leva där de levde nyss för ett de inte kan komma sams om....tja, kanske någon djäkla björk som någon sågade ned och som någon annan inte kunde acceptera.
Näe, strid på, förstora upp problemen, ge aldrig upp och när det sedan har gått överstyr så finns ju alltid möjligheten att fly, söka asyl och tycka synd om sig själv.
![]()
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Raskopp; du har precis rätt. Och folk tycker det är konstigt med krig. 17 sidor om en björk och samma resonemang och svar på var och varannat inlägg!
Klassiskt logiskt felslut av typen "vi skall inte ta fast fortkörande bilister, då mördare går fria".OveRaskopp skrev:...att det strömmar in flyktingar i Sverige nu, hundratusentals som inte längre kan leva där de levde nyss för ett de inte kan komma sams om....tja, kanske någon djäkla björk som någon sågade ned och som någon annan inte kunde acceptera.
Näe, strid på, förstora upp problemen, ge aldrig upp och när det sedan har gått överstyr så finns ju alltid möjligheten att fly, söka asyl och tycka synd om sig själv.
![]()
Ville kanske mest säga att vi bör lagstifta om att alla fastigheter måste ha 2 meters rågångar i tomtgräns.Polos skrev:
För annars slutar det som i Syrien. :eek:
Fast det där lät ju tilltalande på något vis. Åtminstone för mig, då jag bara brukar riskera att åka dit för det ena av brotten.elpaco skrev:
(Men jag vet inte vad som händer om Sector-larm-säljaren dyker upp en gång till ... :|)
Men hur går det för det stackars trädet tråden handlar om.
Blev ni överens här, till sist?
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Ja, det handlar inte om att inte diskutera för det har minsann gjorts i denna tråd men, vad jag menade var att den som skriver kanske skulle läsa tråden så det inte tuggas om samma saker hela tiden. 250 inlägg!
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Påthuset, jo det blir nog så nu. Det borde nog de flesta göra efter som det var en lång tid sedan det tillfördes något nytt, mest beroende på att det finns inget nytt att tillföra då alla tänkbara alternativ är uttömda. Men vill man läsa samma saker skrivna av andra hela tiden kan man ju fortsätta läsa om och om och om igen, Till slut fattar man ju vad som skrivits.
...att begrundar jag inläggen så förefaller det som om att grannar är förfärliga, själva är vi utomordentliga och ganska omtänksamma, kloka och förutseende.
Men det kan ju också vara så här att grannen som sågade ner björken skriver indignerade inlägg här om grannen som hade en björk som stal ljus, vatten och orsakade enorma problem med lövfällning och pollen, lösningen blev att fälla den och den ilskna grannen som vägrade förstå problemet uppträdde illa och hotfullt.
Så plötsligt blev vi alla grannar.
Med revirtänkande, oförståelse och oförmåga till att sträcka ut en hand och säga,
- Det gjorde väl inget, den där djävla björken har jag också retat mig på.

Men det kan ju också vara så här att grannen som sågade ner björken skriver indignerade inlägg här om grannen som hade en björk som stal ljus, vatten och orsakade enorma problem med lövfällning och pollen, lösningen blev att fälla den och den ilskna grannen som vägrade förstå problemet uppträdde illa och hotfullt.
Så plötsligt blev vi alla grannar.
Med revirtänkande, oförståelse och oförmåga till att sträcka ut en hand och säga,
- Det gjorde väl inget, den där djävla björken har jag också retat mig på.
Det kan alltid vara på ett annat sätt, i teorin, men det löser inga problem. Du kan trolla hur mycket du vill om Syrien och flyktingar, folk har rätt att tycka olika i alla fall och kommer definitivt att göra det. Det som är bra för en kan vara dåligt för en annan, men det i sig ger inte den ena rätt över den andra. Du beklagar dig över vad andra tycker, tänker och skriver i tråden, men tycker visst att du själv är utomordentlig och ganska omtänksamma, klok och förutseende, trots att du skriver som vore du ett troll...OveRaskopp skrev:...att begrundar jag inläggen så förefaller det som om att grannar är förfärliga, själva är vi utomordentliga och ganska omtänksamma, kloka och förutseende.
Men det kan ju också vara så här att grannen som sågade ner björken skriver indignerade inlägg här om grannen som hade en björk som stal ljus, vatten och orsakade enorma problem med lövfällning och pollen, lösningen blev att fälla den och den ilskna grannen som vägrade förstå problemet uppträdde illa och hotfullt.
Så plötsligt blev vi alla grannar.
Med revirtänkande, oförståelse och oförmåga till att sträcka ut en hand och säga,
- Det gjorde väl inget, den där djävla björken har jag också retat mig på.
![]()