51 539 läst ·
529 svar
52k läst
529 svar
Nya fastighetsskatten
Det är sant.T Taxture skrev:
Men jag tror inte politikerna ser detta utifrån ett individperspektiv.
En ska
”En skatt på 1% drabbas enbart storstadsbor” hur tänker du där, har du kollat upp hur det slår mot folk..? Har du kollat kostnaderna -1-3 tusen kr i månaden plus lika mycket i hyra plus en försäkring på 1000kr i månaden du vet att det inte är bara millionärer som bor i 300 kvm villor vi starnden.. o har ett tax på över 3-4 milj..tror du underskattar att betala 8000kr om året till 60000 om året..B Boende45 skrev:Även en s k ”Jämnställdhets-utredning” beställd av regeringen har förslag på att återinföra fastighetsskatten (och även avs- och gåvoskatt.
Skälet är den stora ojämlikheten som uppstått i Sverige de senaste 20 åren till stor del beroende på en invandring av ca 2 miljoner människor som inte har kapital eller andra tillgångar uppbyggda under generationer, som de som bott i Sverige länge. Hittar inte källan nu.
Fastighetsskatten kommer troligen återinföras vid årsskiftet efter valet då inget parti vågar införa skatten innan. En skatt på 1% av tax.värdet drabbar endast storstadsbor riktigt hårt, övriga får en ny kostad på kanske 1000-3000 kr i månaden, vilket många med två inkomster klarar av. Visst övrig konsumtion behöver då kanske minska.
Man vill få till en rättvisare fördelningspolitik och det är naturligtvis galet att två pensionärer sitter i 200 kvm samtidigt som en 5-barns familj bor i en hyrestrea på 75 kvm.
L Luugen skrev:
Tror du det går o jämföra om du har ett stort hus som är värt mycket o ligger vid havet o taxerat upp till skyarna .. att du får lite mindre inkomstskatt..du är rolig du ..
Lågt att felcitera mig.kristofer12345 skrev:
En ska
”En skatt på 1% drabbas enbart storstadsbor” hur tänker du där, har du kollat upp hur det slår mot folk..? Har du kollat kostnaderna -1-3 tusen kr i månaden plus lika mycket i hyra plus en försäkring på 1000kr i månaden du vet att det inte är bara millionärer som bor i 300 kvm villor vi starnden.. o har ett tax på över 3-4 milj..tror du underskattar att betala 8000kr om året till 60000 om året..
Jag var med på den tiden när fastighetsskatten var 1% på taxeringsvärdet och betalade ca 40 tkr per år.
Jag tror inte att du förstår mitt inlägg. Det finns ingen naturlag som säger att man ska bo riktigt billigt i egenägt hus. För det gör man i Sverige idag om man köpt huset för 10 år sedan eller tidigare.
Så du tyckte det var ok med 40 tkr per pr då? , jasså varför inte det? Tänk om du har byggt din villa själv för egna pengar ..som du jobbat ihop o sedan ska staten ta av en skatt bara för ditt område eller din villa har växt 10 ggr både på ytan o 30 tal hus har tillkommit där du bor..du vet att jag vet ej vilken naturlag du vill ha men jag står för att jobbar du hårt för ditt eget så kan vem som helst göra desamma men inte alla har chansen o betala vad som helst bara för att ha vad som helst där har du skillnaden men jag för står vad du menar , nu ska vi betala in till Sverige -kassan bara för vi kan! Om du läser det olika förslagen som ligger dela från finans insp. O en del andra jag kan nämna om du vill så gäller det även bostadsrätter , o det är inte 1-3 tkr vi smackar om utan snarare 10 000 om året, Vänsterpartiet har det enda förslaget just i detta nu på hur ett förslag skulle kunna se ut med återinföra men då har man tillagt att även ett begränsnings förslag som ligger för pensionärer tidigare om endast 4-5 % av inkomst får betalas vilket skulle Kinna vara mer likjämn men ändå ett katastrofförslag för det gällde enbart upp till 4 milj villorB Boende45 skrev:Lågt att felcitera mig.
Jag var med på den tiden när fastighetsskatten var 1% på taxeringsvärdet och betalade ca 40 tkr per år.
Jag tror inte att du förstår mitt inlägg. Det finns ingen naturlag som säger att man ska bo riktigt billigt i egenägt hus. För det gör man i Sverige idag om man köpt huset för 10 år sedan eller tidigare.
Så hade du 5-6 villa var det ändå upp till 1 % på dina 2 mille sedan vilket betyder först 0,75 % upp till 4 mille + resterande.. jag menar låt säga du bor i 300 kvadrat inte alls omöjligt o du tjänar 400 000 om året ..bra räknat, jag lovar dig du vill inte betala hälften av detta i skatt bara för du äger ett hus taxerat bara för dett gått upp i värde av inget annat än konjunktur ..lite förnuft hallå
Är det ens någon som tror att den kommer förändras ? Jag menar tror dom flesta är nöjda med dess tak som är på skatten idag.. vad tror ni? Vågar politiker verkligen , är ganska stort motstånd i samhället
Fördomsfullt och i högsta grad partiskt att du uppfattar att pensionärer har haft en ” behaglig resa” jämfört med den unga familjen som ju inte haft någon resa alls ännu.B Boende45 skrev:Det är nog OT hur många barn man bör skaffa. Känns som det kanske hör hemma på annat forum.
Ja det är en inlåsningseffekt att boende i eget hus är så pass skattegynnat (ränteavdrag, ROT mm) men det är knappast min åsikt, det är ju ett faktum.
Ingen ska naturligtvis ge bort sitt hus men ojämlikheten i Sverige ökar för varje dag. Det finns också möjlighet att familjen har arbetat mycket hårdare än pensionärsparet som troligen haft en ganska behaglig (ekonomisk) resa i livet i jämförelse.
Jag tar inte parti för någon sida, jag redovisar endast synpunkterna från regeringens utrednng.
Det är väl inget som säger att en 5-barnsfamilj har mer råd med en hög skatt än vad ett pensionärspar har???
När det blir en ny fastighetsskatt så hoppas jag att den har något maxvärde beroende på vilken inkomst man har, säg att man har ett maxtak på 5% av årsinkomsten eller så.
När det blir en ny fastighetsskatt så hoppas jag att den har något maxvärde beroende på vilken inkomst man har, säg att man har ett maxtak på 5% av årsinkomsten eller så.
Redigerat:
Har ju svårt att se något politiskt parti inför något sådant, iaf om de vill klara 4% spärren.
Jag har lite svårt för det resonemanget med jämlikhet, pensionärer som jobbat hela livet de ska väl i högsta grad ha råd att bo kvar så länge de önskar/klarar i sitt hus utan att bli tvingade därifrån pga någon skatt.
Det hela handlar väl som vanligt att staten behöver mer pengar, jag ser ju det snarare så att staten behöver se över vart pengarna går och hur man bättre kan hantera pengarna, samma gäller ju med EU, använd pengarna smart istället för att bara fylla på när det inte räcker.
Jag har lite svårt för det resonemanget med jämlikhet, pensionärer som jobbat hela livet de ska väl i högsta grad ha råd att bo kvar så länge de önskar/klarar i sitt hus utan att bli tvingade därifrån pga någon skatt.
Det hela handlar väl som vanligt att staten behöver mer pengar, jag ser ju det snarare så att staten behöver se över vart pengarna går och hur man bättre kan hantera pengarna, samma gäller ju med EU, använd pengarna smart istället för att bara fylla på när det inte räcker.
Alla länder, i alla fall de flesta inom EU, har någon form av fastighetsskatt/avgift. Här i Portugal för ett litet "radhus" kan man kanske kalla det, betalade vi €750, och då car det inte ens färdigt stor del av året.
Tycker det är rimligt att man låter fastighetsägare betala lite mer, det är jy en uppgång i värdet.
Tycker det är rimligt att man låter fastighetsägare betala lite mer, det är jy en uppgång i värdet.
Hemmakatten skrev:
Alla länder, i alla fall de flesta inom EU, har någon form av fastighetsskatt/avgift. Här i Portugal för ett litet "radhus" kan man kanske kalla det, betalade vi €750, och då car det inte ens färdigt stor del av året.
Det låter mkt i Portugal men du säger att hus ”är en uppgång i värde” men hur ser du immkomsten lär öka av det? Jag förstår dig men ändå..
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 791 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 791 inlägg
Just det du anför var ett av argumenten för att gamla fastighetsskatten var dåligt utformad. Din inkomst ökar inte plötsligt för att fasighetsvärdet ökar och många äldre fick svårt att klara skatten trots att de bara råkat flytta till ett område, långt innan värderingarna skenade.Hemmakatten skrev:
Minns du verkligen inte detta?
Samtidigt så får jag ju betala för uppgången den dagen jag väljer att sälja av fastigheten.Hemmakatten skrev:
Jag fick med en rejält skattesmäll när vi byggde hus och det gick över årssskiftet, det är ju inte samma tak där
Nja fastighetsskatt är ungefär lika kul som bränsleskatt, det ger i mina ögon väldigt lite utdelning för pengarna men ett smidigt sätt att tvinga in pengar.
Fastighetsskatten satte många människor på pottkanten, den ska vi inte ha tillbaka.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 405 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 405 inlägg
Men varför ska man skatta något där man har räknat fram värdet till ett fiktivt belopp då man inte beskattar tex aktier där värdet är klart enkelt att räkna ut? Helt tokigt.
Så varför inte också beskatta aktier på precis samma sätt. Dvs tillbaka med förmögenhetsskatten och varför inte tillbaka med arvskatten.. Finns det något mer vi kan beskatta igen...
Eller gör det enkelt. Lägg 30% skatt på när man säljer fastigheter isf nuvarande 22% och att skatten inte kan skjutas fram.
Btw varför inte skatt på bostadstadsrätter? Många bostadsrätter är ju långt mer värda än hus.
Hur man man köpa och sälja bostadsrätter/andelsrätter men inte behöva skatta?
Nä Sverige behöver inte mera skatter. Sverige behöver folk som betalar skatt. Lite för mycket bidragoch mygel
Så varför inte också beskatta aktier på precis samma sätt. Dvs tillbaka med förmögenhetsskatten och varför inte tillbaka med arvskatten.. Finns det något mer vi kan beskatta igen...
Eller gör det enkelt. Lägg 30% skatt på när man säljer fastigheter isf nuvarande 22% och att skatten inte kan skjutas fram.
Btw varför inte skatt på bostadstadsrätter? Många bostadsrätter är ju långt mer värda än hus.
Hur man man köpa och sälja bostadsrätter/andelsrätter men inte behöva skatta?
Nä Sverige behöver inte mera skatter. Sverige behöver folk som betalar skatt. Lite för mycket bidragoch mygel