51 556 läst ·
529 svar
52k läst
529 svar
Nya fastighetsskatten
Så "hela Sverige skall leva" genom att Stockholmorna tvingas bort från sina hem? Jag har skuldsatt mig ordentligt för att kunna bo kvar i min hembyggd nära släkt familj och vänner. Enligt dig skall jag också betala straffskatt ovanpå det, för att helst drivas därifrån?A ArneTW skrev:
Vissa verkar tro att just Stockholmare inte föds någonstans, utan dimper ner i stan från himlen som nyrika 30-åringar. Vi är inga krösusar allihop! Vissa av oss vill bara kunna bo där vi växte upp.
Du verkar se fastigheter som enbart investeringsobjekt och inte ett hem för familjer.A ArneTW skrev:
Det är bara att sälja och flytta om fastighetsskatten blir för hög. Skit i barn, släkt och vänner som också bor i närheten.
Det kanske inte enbart behövs ett boende på en ort för att det skall vara idé att flytta dit.
Men vi kan ju börja tvångsförflytta folk från storstäder och kustnära områden till Norrlands inland så kan de säkert hitta på något att sysselsätta sig med. Risken är att taxeringsvärdet då stiger där och de får flytta...
Hela Sverige ska leva, även Stockholm. Är det någon som uttryckt en motsatt åsikt?A ArneTW skrev:
Stockholm betalar redan till Dorotea, vilket jag tycker är rimligt. Att Malmö och Göteborg får flera miljarder i omfördelning mellan kommunerna är däremot orimligt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Det tror jag faktiskt alla förstår. Andra faktorer som spelar roll är läget, möjligheten till jobb, kollektivtrafik, övrigt trafik, var man har släkt/vänner, helt enkelt efterfrågan.A ArneTW skrev:
För att man inte har 10 ggr mer pengar?A ArneTW skrev:
Säg två familjer med likartad inkomst, den ena kan köpa sitt hus utan lån för 600', den andra lägger samma 600' i handpenning och lånar 3400'. Är familj 2 rikare än familj 1?
Det är ingen som skrivit så eller anser att det är så. Dock finns det andra faktorer som sagts ovan till att man bor där man bor. Bara så att du inte tror att alla är rika i stan. Bland mina närmsta grannar finns förskollärare, lastbilschaufförer, undersköterskor etc.A ArneTW skrev:
Kanske borde man tänka sig att alla med låglöneyrken flyttar till mindre orter för att hela Sverige ska leva? Jag tycker inte det är en bra lösning.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Skatteutjämningssystemet är inte främst en omfördelning från rika till fattiga kommuner, det är en bluff. I själva verket är det främst statliga pengar som fördelas ut till fattiga kommuner och landsting. Bara fem procent (3,2/66 mdr) av inbetalningarna till systemet kommer från kommunernas budgetar.
"Finanserna är urstarka"
Politiker har skapat "orättvisan" och tror lösningen är beskattning av den som prioriterar arbete och hem, som om det vore rättvist. Varför inte minska utgifterna? Det är ju så Svensson är tillsagd att göra när kassan sinar.
Politiker har skapat "orättvisan" och tror lösningen är beskattning av den som prioriterar arbete och hem, som om det vore rättvist. Varför inte minska utgifterna? Det är ju så Svensson är tillsagd att göra när kassan sinar.
Personligen lever jag mindre ju mer skatt och avgifter jag blir tvingad till. I aktiviteter som kostar pengar då såklart.A ArneTW skrev:
Vet inte hur det är med er i dalarna men ni kanske får mer pengar över om ni betalar mer.
Så för att en familj med låga löner kämpat till tusen för att kunna bo i sthlm och får det att gå runt med nöd och näppe ska plötsligt försöka kämpa ihop 30 tusen kr till för att den staden är groteskt dyr att bo i ?
Men hur blir det i Stockholm utan poliser och undersköterskor?A ArneTW skrev:*sigh* Så det dräller av poliser och undersköterskor här...
Pengarna behöver ju komma in.. så vad tycker du, ge undersköterskan och polisen sparken?
Det finns sjukt mycket fördelningspolitiskt man kan göra över landet med en fastighetsskatt. Jag hävdar att det är inte är synd om de som sitter i Stockholmsvillor och gråter. Det finns gott om jobb för poliser och undersköterskor på ställen med bättre värderade villor.
/ATW
Inte ska vi straffa de tar sig i kragen och som flyttar från arbetslöshet och lågproduktiva jobb på mindre orter och på landsbygden. De som skaffar sig utbildning och kvalificerade arbeten och bidrar till samhällsekonomin genom urbaniseringen. Utan deras slit och uppoffringar har vi ingen tillväxt att skörda.A ArneTW skrev:*sigh* Så det dräller av poliser och undersköterskor här...
Pengarna behöver ju komma in.. så vad tycker du, ge undersköterskan och polisen sparken?
Det finns sjukt mycket fördelningspolitiskt man kan göra över landet med en fastighetsskatt. Jag hävdar att det är inte är synd om de som sitter i Stockholmsvillor och gråter. Det finns gott om jobb för poliser och undersköterskor på ställen med bättre värderade villor.
/ATW
Problemet med att realisera vinsten av värdestegring på en villa är att om du säljer måste du ha någonstans att bo. Oftast söker du något inom samma område. Efter vinstskatten är betalt och ett nytt fastighetsköp så finns det knappast någon mellanskillnad kvar. En hyresrätt är så mycket dyrare att den på sikt äter upp din vinst. Det funkar om du bosätter dig i ett tält.
Det blir nog en chock för många lägenhetsinnehavare.
https://skattebetalarna.se/wp-conte...skulle-slå-hårt-mot-Sveriges-bostadsägare.pdf
Jag kan upplysa om att det inte bara gäller Stockholm.
Värdet på fastigheter har ökat överallt.
En ny fastighetsskatt kommer tvinga bort många äldre från sitt egna hus.
Att sedan man betalt sitt hus behöva betala för det till staten igen är inget annat än stöld. Eller kalla det för rån.
Man får ändå betala vinstskatt vid försäljning av sitt hus den dag man säljer det.
Är det sådant här man kallar välfärdssamhälle?
Värdet på fastigheter har ökat överallt.
En ny fastighetsskatt kommer tvinga bort många äldre från sitt egna hus.
Att sedan man betalt sitt hus behöva betala för det till staten igen är inget annat än stöld. Eller kalla det för rån.
Man får ändå betala vinstskatt vid försäljning av sitt hus den dag man säljer det.
Är det sådant här man kallar välfärdssamhälle?
Intäkter till staten ska inte skapas genom ökade skatter.
Intäkter skapas genom att fler får jobb och betalar vanlig skatt på lön och moms via köp de gör.
Så enkelt, så odramatiskt och rättvist.
De som idag är arbetslösa kommer må mycket bättre av att få ett jobb och känna att de behövs. Känna tillhörighet och få en framtidstro.
Så enkelt och så värdefullt.
Och hur skulle detta gå till?
Vi kan börja med att bygga infrastruktur. Vägar och järnvägar. Alla maskiner som används på dagtid och står kalla och outnyttjade 2/3 av vardagens dygn kunde användas på 3-skift precis som tillverkande företag gör med sin maskiner för att få bra lönsamhet och klara konkurrensen mot låglöneländer.
Maskiner mår bra av att vara igång dygnet runt. De är inga människor som behöver vila.
Så gör vi med våra CNC-svarvar. De går dygnet runt förutom helger som vi använder som reservkapacitet om det blir stor efterfrågan på våra produkter.
Tänk en entreprenadmaskin som varje dygn parkeras och kallnar so nästa morgon ska värmas upp och hur den då slits med värmerförändring av alla rörliga delar.
Våra CNC maskiner mår bra av att köras så mycket och brukar bli över 20 år innan de skrotas ut.
Och när entreprenadmaskinerna en dag tar slut så har vi faktiskt egen produktion här i Sverige av nya fina gula maskiner.
Där kommer fler få arbete om vi gör så.
Järnvägar. Vi har järnmalm och stålverk för att tillverka ny räls.
Vi har cementfabriker för att tillverka cement till nya betongslipers.
Vi har gott om berg för att få stenkross till banvallar och maskiner för att skapa banvallarna och jäkligt gott om arbetslösa som kan vara med och bygga mer järnvägsspår.
Hur svårt kan det vara?
Vad hindrar oss?
Varför kör vi inte dagtid i våra dyra CNC maskiner? Jo för då skulle vi inte få någon lönsamhet med vår produktion.
Varför kan man tillåta att entreprenadmaskiner bara körs på dagtid?
Arbete åt alla kommer ge oss lycka.
Ökade skatter ger bara ångest och elände.
Intäkter skapas genom att fler får jobb och betalar vanlig skatt på lön och moms via köp de gör.
Så enkelt, så odramatiskt och rättvist.
De som idag är arbetslösa kommer må mycket bättre av att få ett jobb och känna att de behövs. Känna tillhörighet och få en framtidstro.
Så enkelt och så värdefullt.
Och hur skulle detta gå till?
Vi kan börja med att bygga infrastruktur. Vägar och järnvägar. Alla maskiner som används på dagtid och står kalla och outnyttjade 2/3 av vardagens dygn kunde användas på 3-skift precis som tillverkande företag gör med sin maskiner för att få bra lönsamhet och klara konkurrensen mot låglöneländer.
Maskiner mår bra av att vara igång dygnet runt. De är inga människor som behöver vila.
Så gör vi med våra CNC-svarvar. De går dygnet runt förutom helger som vi använder som reservkapacitet om det blir stor efterfrågan på våra produkter.
Tänk en entreprenadmaskin som varje dygn parkeras och kallnar so nästa morgon ska värmas upp och hur den då slits med värmerförändring av alla rörliga delar.
Våra CNC maskiner mår bra av att köras så mycket och brukar bli över 20 år innan de skrotas ut.
Och när entreprenadmaskinerna en dag tar slut så har vi faktiskt egen produktion här i Sverige av nya fina gula maskiner.
Där kommer fler få arbete om vi gör så.
Järnvägar. Vi har järnmalm och stålverk för att tillverka ny räls.
Vi har cementfabriker för att tillverka cement till nya betongslipers.
Vi har gott om berg för att få stenkross till banvallar och maskiner för att skapa banvallarna och jäkligt gott om arbetslösa som kan vara med och bygga mer järnvägsspår.
Hur svårt kan det vara?
Vad hindrar oss?
Varför kör vi inte dagtid i våra dyra CNC maskiner? Jo för då skulle vi inte få någon lönsamhet med vår produktion.
Varför kan man tillåta att entreprenadmaskiner bara körs på dagtid?
Arbete åt alla kommer ge oss lycka.
Ökade skatter ger bara ångest och elände.
En njure kan du säkert få 2 millar för på den utländska marknaden, de flesta av oss har två. Jag tycker vi förmögenhetsbeskattar alla med två fungerande njurar, de kan ju alltid sälja en av dem om de inte har råd eller får låna till skatten.