J
A ArneTW skrev:
Ändrade villkor... Har inte sett några stora protester mot de artificiellt sänkta räntorna...

/ATW
Jag tycker det är synd att man gjort så för det drog upp priser och därmed risker. Jag hade hellre haft högre ränta men lägre pris till samma totalkostnad.
 
  • Gilla
ArneTW
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Givet inflationsmålet är räntan för hög. Om man nu ska leka leken där man låtsas att staten långsiktigt styr räntan snarare än försöker positionera sig där den är.

Till skillnad från ”styrräntan” kan staten dock se till att beskattningen är förutsägbar och rimlig.

Nu är ju styrräntan inte det enda verktyget mot låg inflation, dock har ju politikerna abdikerat i frågan och låter riksbanken själv kämpa mot låg inflation.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Nu är ju styrräntan inte det enda verktyget mot låg inflation, dock har ju politikerna abdikerat i frågan
Ja, emellan är de kloka och inser sina begränsningar.
 
  • Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, emellan är de kloka och inser sina begränsningar.
Där finns det olika åsikter, vi har dragits med idiotisk snålhet när vi skulle kunna ha investerat i infrastruktur och framtiden till nästan ingen kostnad alls och där man lätt kan räkna hem en ROI.

Men visst håll upp arbetslösheten.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Nu är väl fastighetsskatt ingen inkomstskatt...

Ja det är synd om alla stackars människor som sitter fast med bara några ynka miljoner i värdeuppgång.

/ATW
Men snälla nån, du låter som sossen Bosse Ringholm när han var finansminister, och den djupt orättvisa fastghetsskatten då kom på tal. I något Tv-inslag tyckte han att fattigpensionärer med hus på ställen där priserna och taxeringsvärdena gått upp dramatiskt i grannskapet skulle låna på sina hus för att betala skatten.
Undrar om det var det inslaget bland andra stolligheter som fick sossarna att tvingas kasta in handduken så småningom.

Att just den avskyvärda fastighetsskatten var avgörande vid valet 2006 är väl oomtvistat.

Om nu det överhuvudtaget ska vara någon sådan skall den naturligtvis grundas på inköpspris, om vi leker med tanken att 1% av inköpspris är en årlig skatt/avgift, då vet alla spelreglerna och vet också sin kostnad.
Då är det inga problem för äldre att bo kvar så länge de vill och kan, samt också att den hysteriska värdeökningen kanske hålls tillbaka, spekulationsbyggena kanske också dämpas.

Att beskatta efter värdeökning är djupt omoraliskt då en värdeökning kan tillgodogöras först vid försäljning, före den finns inte pengar att betala med, eller jo, om man inte gör som Bosse tyckte då...
 
  • Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
Vi skall tänka oss att fastighetsskatten är en "hyra"!!! :thinking:
"– Vi har fått överinvesteringar i bostäder som har varit skadligt för ekonomin i allmänhet och därmed sänkt våra samlade inkomster. Om man inte beskattar den intäkt som det innebär att slippa betala hyra när man äger sin bostad, så gynnas placeringar i bostäder framför investeringar i till exempel aktier och därmed i näringslivet," menar toppekonomen Lars Calmfors.
https://www.fplus.se/da-infors-fastighetsskatten-kan-leda-till-uppror/a/OpLq5k
 
  • Arg
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Vi skall tänka oss att fastighetsskatten är en "hyra"!!! :thinking:
"– Vi har fått överinvesteringar i bostäder som har varit skadligt för ekonomin i allmänhet och därmed sänkt våra samlade inkomster. Om man inte beskattar den intäkt som det innebär att slippa betala hyra när man äger sin bostad, så gynnas placeringar i bostäder framför investeringar i till exempel aktier och därmed i näringslivet," menar toppekonomen Lars Calmfors.
[länk]
Om skatten är en hyra så vill jag att hyresvärden som tar hyran (staten) kommer och sköter underhållet av fastigheten också. Det är väl rättvist?
 
  • Gilla
MagHam och 9 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Om skatten är en hyra så vill jag att hyresvärden som tar hyran (staten) kommer och sköter underhållet av fastigheten också. Det är väl rättvist?
Det gör den väl nästan med Rut och Rot?

/ATW
 
  • Haha
Lajnus
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Det gör den väl nästan med Rut och Rot?

/ATW
Nej. Lite av arbetskostnaden, men inget av material etc. Senaste räkningen från hantverkare gick från 17000 till 15000 tack vare ROT...
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Det gör den väl nästan med Rut och Rot?

/ATW
Det var mer ett sätt för staten att komma åt svartjobbare som ROT och RUT infördes. Blev inte lika lönande att få rabatt för att få jobb utfört utan kvitto, när halva jobbet ändå blev gratis.
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Men snälla nån, du låter som sossen Bosse Ringholm när han var finansminister, och den djupt orättvisa fastghetsskatten då kom på tal. I något Tv-inslag tyckte han att fattigpensionärer med hus på ställen där priserna och taxeringsvärdena gått upp dramatiskt i grannskapet skulle låna på sina hus för att betala skatten.
Undrar om det var det inslaget bland andra stolligheter som fick sossarna att tvingas kasta in handduken så småningom.

Att just den avskyvärda fastighetsskatten var avgörande vid valet 2006 är väl oomtvistat.

Om nu det överhuvudtaget ska vara någon sådan skall den naturligtvis grundas på inköpspris, om vi leker med tanken att 1% av inköpspris är en årlig skatt/avgift, då vet alla spelreglerna och vet också sin kostnad.
Då är det inga problem för äldre att bo kvar så länge de vill och kan, samt också att den hysteriska värdeökningen kanske hålls tillbaka, spekulationsbyggena kanske också dämpas.

Att beskatta efter värdeökning är djupt omoraliskt då en värdeökning kan tillgodogöras först vid försäljning, före den finns inte pengar att betala med, eller jo, om man inte gör som Bosse tyckte då...
Det finns många tragiska orsaker till att folk måste flytta från sina hus.

Men att få mig att tycka synd om dem med värdeökning på sitt boende i förhållande till andra orsaker...

Om man skulle tro på dina teorier är alla fastighetsägare fattiga stackare som suger på ramarna för att det ska gå runt.

På det här forumet stämmer det inte utan det är mer ryggklappning och jakt på hantverkare.

/ATW
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Det var mer ett sätt för staten att komma åt svartjobbare som ROT och RUT infördes. Blev inte lika lönande att få rabatt för att få jobb utfört utan kvitto, när halva jobbet ändå blev gratis.
Det kan man väl hävda, de skulle lika gärna lagt ett straffavgift på de som använde sig av svartjobbare och haft lite mer kontroller.

/ATW
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nej. Lite av arbetskostnaden, men inget av material etc. Senaste räkningen från hantverkare gick från 17000 till 15000 tack vare ROT...
Det är 2000 du kan lägga på fastighetsskatten då...

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Det är 2000 du kan lägga på fastighetsskatten då...

/ATW
Ja, men tror du jag anlitar hantverkare för 15000 varje månad så har du fel... :rofl:
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Det kan man väl hävda, de skulle lika gärna lagt ett straffavgift på de som använde sig av svartjobbare och haft lite mer kontroller.

/ATW
Betydligt enklare och billigare att ge alla fastighetsägare en rabatt på arbetet.
Efter införandet var det många småskuttare som plötsligt fick betydligt större omsättning. :rofl:
 
  • Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.