P Pin skrev:
Det du frågar efter är tyvärr normalläget i Sthlm.
Det är väl i Stockholm det ginns poliser...

I resten av landet finns de då inte...

/ATW

optimum optimum skrev:
Jag kan upplysa om att det inte bara gäller Stockholm.
Värdet på fastigheter har ökat överallt.
En ny fastighetsskatt kommer tvinga bort många äldre från sitt egna hus.

Att sedan man betalt sitt hus behöva betala för det till staten igen är inget annat än stöld. Eller kalla det för rån.
Man får ändå betala vinstskatt vid försäljning av sitt hus den dag man säljer det.

Är det sådant här man kallar välfärdssamhälle?
Ja just det... värdet på villorna i byarna utanför Dorotea har ökat... jomenvisst.

poängen är att man ska kunna leva och bo i hela Sverige. Som det är nu sponsrar övriga Sverige Stockholm med statliga jobb, utbildad arbetskraft mm mm.

och att då använda en fastighetsskatt som nästan exakt prickar in de områden som har alla fördelar för att finansiera den gemensamma välfärden och servicen som ska finnas i hela Sverige.
ÄR inte fel enligt mig.

/ATW

A ArneTW skrev:
Det är väl i Stockholm det ginns poliser...

I resten av landet finns de då inte...

/ATW
De vi hade är på väg till Malmö just nu.

C
optimum optimum skrev:
Och hur skulle detta gå till?
Håller med om att det vore bättre att få fler i jobb än att höja skatteuttaget, men jag ser inte riktigt logiken i ditt förslag på hur man skall ta sig dit.

Nog för att tågtrafiken funkar sisådär i det här landet, men det är väl iallafall inte bristande tågkommunikationer som är orsaken till att så många inte jobbar?

Inte heller beror det på att näringslivet utnyttjar sin maskinpark ineffektivt. Om t.ex. alla grävmaskiner skulle köras i treskift innebär det ju inte att efterfrågan på grävjobb automatiskt tredubblas. I princip innebär det bara att behovet av grävmaskiner skulle minska med 2/3. Det blir förmodligen ingen effektivitetsvinst eftersom det är dyrare att anställa personal som jobbar natt än att låta maskinen stå still över natten. Det går inte att jämföra med en CNC-maskin där en enda operatör kan hålla många maskiner igång. Och ökad automatisering skapar inte direkt heller arbetstillfällen. I synnerhet inte för okvalificerad personal.

• Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
J
Men jag tycker det finns en poäng i Optimums resonemang... För när det finns outnyttjade resurser (personer, maskiner, kontor etc) så innebär det att det kostar väldigt lite extra att nyttja dem. Givetvis kostar det något, maskinen måste servas mer och personen måste åka till en arbetsplats. Men ur sysselsättningsperspektiv så kommer den arbetslöse på bidrag istället göra något som är nyttigt för samhället. Om det så är att plocka skräp och klippa gräsmattor. Sanera klotter och plantera blommor. Kan vi dessutom göra sådant som faktiskt är till nytta, bygga bostäder och infrastruktur är det ännu bättre. Men de flesta av dessa jobb är ju betalda med skattemedel, så det blir väl som bäst ett nollsummespel, fördelen är att folk som är sysslolösa tyvärr ibland ägnar sig åt sysslor vi inte vill ha (kriminalitet etc).

Kunde man sen göra att även privatpersoner kunde "köpa" tjänster riktigt billigt så skulle många som har bristyrken (läkare etc) kunna lägga mer tid på sitt yrke och slippa (i den mån man vill slippa) klippa gräs och plocka ogräs. Men för att möjliggöra detta måste man släppa på den skam som vissa partier drar över enklare arbeten. Om man bara ser till att enkla arbeten betalar i princip noll i skatt (alternativet är att dessa personer istället får bidrag) så kan detta gå runt och de som arbetar få drägliga löner och ROT och RUT tas bort.

C
J JohanLun skrev:
För när det finns outnyttjade resurser (personer, maskiner, kontor etc) så innebär det att det kostar väldigt lite extra att nyttja dem.
Visst, men det måste som sagt finnas en efterfrågan också. Annars hade vi ju bara kunnat lägga några skattemiljarder på att köpa in några tusen grävmaskiner så skulle ju problemet vara löst. Det är liksom inte en brist på maskiner som gör att så många går utan arbete.

Enklare arbeten - ja det är ju kanske vad som behövs, men problemet är att enkla arbeten = lågavlönade arbeten vilket skapar klassklyftor i samhället. Och det är nog helt otänkbart med sossarna vid makten. Det är ingen slump att det är så ont om lågkvalificerade industrijobb i Sverige nuförtiden.

• Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
J
C cpalm skrev:
Visst, men det måste som sagt finnas en efterfrågan också. Annars hade vi ju bara kunnat lägga några skattemiljarder på att köpa in några tusen grävmaskiner så skulle ju problemet vara löst. Det är liksom inte en brist på maskiner som gör att så många går utan arbete.

Enklare arbeten - ja det är ju kanske vad som behövs, men problemet är att enkla arbeten = lågavlönade arbeten vilket skapar klassklyftor i samhället. Och det är nog helt otänkbart med sossarna vid makten. Det är ingen slump att det är så ont om lågkvalificerade industrijobb i Sverige nuförtiden.
Så är det, jag tror sossarna är största bromsklossen. De arbetslösa kan säkert ofta något som någon annan vill ha hjälp med om bara priset är rätt. Sen finns det några i samhället som varken själva kan alternativt ingen vill ha hjälp av. Men nog borde de tex kunna plocka skräp utmed vägkanten. Och, näe, e man sjuk på något sätt så tycker jag inte man ska behöva jobba. Detta är för friska arbetsföra människor som gått utan jobb ett längre tag. A-kassa för att ha tid att söka och hitta rätt jobb är kanon för alla som kan och vill jobba.

C
J JohanLun skrev:
Så är det, jag tror sossarna är största bromsklossen. De arbetslösa kan säkert ofta något som någon annan vill ha hjälp med om bara priset är rätt.
Visst är det så.
Men för att utveckla det lite så är det inte bara en fråga om politisk vilja, det är också till stor del fundamentet i vår samhällsstruktur. Facket måste t.ex. vara med på tåget, annars skulle de bli ett j-kla liv. Bidragsnivåerna behöver sänkas, för hur hälsosamt det än är att ha ett jobb att gå till så är det få som är beredda att jobba om de kan få mer pengar i plånboken om de stannar hemma. Nya krafttag kommer att behöva tas mot svartarbete. Utanförskapet och utanförskapsområdena kommer att cementeras, och vi får vänja oss vid missnöjesyttringar från de mindre bemedlade. Sen får vi inte glömma bort att många av de som kommit till Sverige kommer från en kultur där det är otänkbart att kvinnor arbetar. Bara där har vi en stor del av "arbetslösheten". Blir nog svårt att övertala dem att ta ett jobb. Osv.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
De arbetslösa kan säkert ofta något som någon annan vill ha hjälp med om bara priset är rätt.
Gräsklippning som du nämnde tidigare var väl ett rätt bra exempel. Robotgräsklippare minskar ju helt klart marknaden för trädgårdstjänster. Hade det kostat 20kr att få gräsmattan klippt hade väl ingen köpt robot. Likaså robotdammsugare, automatiserade biltvättar, etc. För att inte tala om grävmaskiner - i vissa länder gräver man ju diken för hand.

Det är ju inte utan problem, det hade nog varit bättre för vissa att gräva diken och umgås med kollegor än att sitta hemma och vara passiv. Måste ändå tro att på det stora hela utnyttjar vi våra resurser bäst om vi investerar mer i automatisering och utbildning istället för ”enkla jobb”. Finns det en massa människor som är redo att tvätta bilar snorbilligt finns ju inget skäl att uppfinna och investera i automatiska biltvättar, och därmed ingen som behöver tillverka, bygga och underhålla dem (vilket ju kräver färre men mer utbildad arbetskraft).

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
J
Säger inte emot det, men tyvärr tror jag redan för mycket hänt. Vi kommer inte kunna betala en relativt hög levnadsstandard för de som inte vill (eller av kulturella skäl kan) jobba. Antingen blir klyftorna större eller skatten för de som jobbar högre. Tyvärr tror jag det växer fram en grå marknad med verksamheter som är mer eller mindre legala och inte betalar skatt och som bygger på systemet vi har idag.

Jag tror det finns jobb som inte lönar sig att automatisera, framförallt småjobb hemma hos folk. Gräva ogräs och plocka äpplen. Städa badrum. Bära in matvaror. Jobben kommer ändras med tiden och teknikutvecklingen. Men om en outbildad kostar dubbelt så mycket som jag tjänar i timmen efter skatt att köpa in så kommer tjänsten att ha relativt låg efterfrågan. Konstigt nog verkar just städning hemma slagit igenom ändå.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Nu är väl fastighetsskatt ingen inkomstskatt...

Ja det är synd om alla stackars människor som sitter fast med bara några ynka miljoner i värdeuppgång.

/ATW
Fast väldigt många har inte miljoner i värde uppgång. Ska alla vi också straffas?

Niklasloow Niklasloow skrev:
Fast väldigt många har inte miljoner i värde uppgång. Ska alla vi också straffas?
Ja.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Arne, du trollar väl ?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
R
Don’t feed the troll.....

mikethebik mikethebik skrev:
Arne, du trollar väl ?
Till viss del...

Men självklart kommer en del att komma i kläm vid förändringar men det är ingen anledning att inte genonföra dem.

Det är intressant att det hela alltid kommer tillbaks till att fastighetsägare är fattiga och att eventuella pengar som dras in via fastighetsskatten ska gå till bidrag till arbetsskygga invandrare.

Det finns andra saker att investera i.

Det säger mer om er än mig.

/ATW

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.