Om vi fortsätter dra en parallell till trafikböter - skulle det vara OK att de som kör 20 km/h för fort med en Mercedes betalar fem gånger så mycket i fortkörningsböter som den som kör 20 km/h för fort med en Skoda?

Eller ska man betala böter efter inkomst, eller ska man ha ett platt bötesbelopp (samma för alla)?

R
A ArneTW skrev:
En låginkomstagare betalar procentuellt mer moms av sin lön än en höginkomstagare på samma köp.
På vilket vis då?

R RoAd skrev:
Om man ska skatta för inkomst av ränta så är det väl rimligt att man får göra liknande avdrag för kostnader? Detta är ju inget som är specifikt för bolån. Vill du ta bort alla avdrag för ränteutgifter, eller är det enbart bolånet du vill att det ska göras undantag för?
Betalar både skatt på ränteinkomster och har lån i miljonerstorlek, betalar även fastighetsavgift som det numera heter
Men har inga problem med att avdrag för alla ränteutgifter försvinner samtidigt som det är kvar skatt på ränteinkomst.....
Tycker att skatt på inkomster är mer rättvist än att man får göra avdrag när man lånar pengar
Vill du inte betala skatt på ränteinkomst så kan du ju ha pengarna på nollräntekonto
Värde på fastigheter realiseras först vid försäljning eller ska man varje år låna upp mer för att betala fastighetsskatten?

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
R RoAd skrev:
På vilket vis då?
Om de köper samma nödvändiga varor och betalar lika mycket i moms i kronor kan man hävda att den med lägre inkomst betalar mer i % av sin lön i moms och har ett %uellt högre skattetryck pga moms.

/ATW

B b8q skrev:
Om vi fortsätter dra en parallell till trafikböter - skulle det vara OK att de som kör 20 km/h för fort med en Mercedes betalar fem gånger så mycket i fortkörningsböter som den som kör 20 km/h för fort med en Skoda?

Eller ska man betala böter efter inkomst, eller ska man ha ett platt bötesbelopp (samma för alla)?
Jag tycker nog det vore bättre med böter efter inkomst ie dagsböter.

Tror du böterna idag är lika kännbara för höginkomstagaren i mercan som den ensamstående mamman i skodan?

/ATW

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:

Tror du böterna idag är lika kännbara för höginkomstagaren i mercan som den ensamstående mamman i skodan?

/ATW
Precis, men det är fall 1, dvs idén att man ska betala mer bara för att man har en dyrare bil (eller dyrare fastighet) jag tycker är fel - det måste kopplas till betalningsförmåga, annars kommer många att tvingas lämna sina hus. Det är många vanliga löntagare som slitit och släpat och jobbat på sitt eget hus för att lyckas bo som man önskar - och precis har råd med på sin inkomst. Ska de då tvingas betala en hög boendeskatt bara för att huset råkar ha blivit mycket värt?

• Gilla
roli och 4 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Precis, men det är fall 1, dvs idén att man ska betala mer bara för att man har en dyrare bil (eller dyrare fastighet) jag tycker är fel - det måste kopplas till betalningsförmåga, annars kommer många att tvingas lämna sina hus. Det är många vanliga löntagare som slitit och släpat och jobbat på sitt eget hus för att lyckas bo som man önskar - och precis har råd med på sin inkomst. Ska de då tvingas betala en hög boendeskatt bara för att huset råkar ha blivit mycket värt?
Visst ingen skatt är rättvis för alla... de får väl gråta hela vägen till banken.

Jag tycker det är en sjuka på detta forum att när sådana här diskussioner kommer upp dras de stackars hårt arbetande låginkomstagarna fram...

I verkliga livet är de som bygger/köper/renoverar/byggahushängare vanligtvis höginkomstagare med bara lite sympati för alla andra.

Så jag är för ett båtregister och båtskatt också...

/ATW

B b8q skrev:
Du kan ju också vända på det. Är det rättvist att du utbildar dig och lägger ner tusentals timmar på att jobba, men betalar högre skatt ju mer du tjänar? Skattesystemet blir nog inte rättvist, målet måste nog vara att hitta det som är mest rimligt för helheten. Hur man än gör kommer det finnas marginaleffekter.

• Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
C
A ArneTW skrev:
Jag tycker det är en sjuka på detta forum att när sådana här diskussioner kommer upp dras de stackars hårt arbetande låginkomstagarna fram...
Det är inte bara här. Det är många, inte minst politiska argumentatörer, som har en fantasibild av att världen består av två grupper, den sympatiska, hårt arbetande och fattiga arbetarklassen, versus den osolidariska adeln som sitter på arslet hela dagarna och räknar pengar. Så var det nog i det gamla bondesamhället, men idag är ju verkligheten mycket mer komplex.

Redigerat:
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Visst ingen skatt är rättvis för alla... de får väl gråta hela vägen till banken.

I verkliga livet är de som bygger/köper/renoverar/byggahushängare vanligtvis höginkomstagare med bara lite sympati för alla andra.

Så jag är för ett båtregister och båtskatt också...

/ATW
Man behöver verkligen inte vara låginkomsttagare för drabbas hårt ifall skatten på ens hus höjs från dagens ca 8000 kr till säg 1% av taxeringsvärdet om året.
Mitt hus kanske har ett taxeringsvärde på 5 miljoner (inte alls ovanligt i närheten av Stockholm), då skulle jag få betala 50 000 om året i fastighetsskatt. Och det för ett hus byggt 1943 med 79 kvm boyta + 79 kvm biyta, och en tomt på ca 1000 kvm. Verkligen inget lyxhus, men jag har råd - än så länge - på min ingenjörslön.

Jag tror som sagt inte man behöver vara låginkomsttagare för att ha svårt att lägga undan nära 5000 kr extra i månaden?

• Gilla
Lajnus och 4 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Man behöver verkligen inte vara låginkomsttagare för drabbas hårt ifall skatten på ens hus höjs från dagens ca 8000 kr till säg 1% av taxeringsvärdet om året.
Mitt hus kanske har ett taxeringsvärde på 5 miljoner (inte alls ovanligt i närheten av Stockholm), då skulle jag få betala 50 000 om året i fastighetsskatt. Och det för ett hus byggt 1943 med 79 kvm boyta + 79 kvm biyta, och en tomt på ca 1000 kvm. Verkligen inget lyxhus, men jag har råd - än så länge - på min ingenjörslön.

Jag tror som sagt inte man behöver vara låginkomsttagare för att ha svårt att lägga undan nära 5000 kr extra i månaden?
Lite skrämmande... Då många har lån på över taxeringsvärdet inte klarar av 1% ränteökning heller.

Då har man betalat för mycket för sitt boende.

/ATW

A ArneTW skrev:
Lite skrämmande... Då många har lån på över taxeringsvärdet inte klarar av 1% ränteökning heller.

Då har man betalat för mycket för sitt boende.

/ATW
Ja, vi har betalat ca 3 miljoner i inköp för vår bostad (oräknat renoveringar). Du tycker det är för mycket i Stockholmstrakten? Man får knappt en 2-rumslägenhet i förorten för de pengarna.

Edit: Dessutom sade jag "extra". Vi räknar med att ha råd att betala bolåneräntor även om de stiger 2-3%, det är inte problemet. Problemet kommer om man DESSUTOM (utöver ökade räntekostnader på kanske 4000 kr) ska betala 5000 i fastighetsskatt varje månad. Hur många har en marginal på 9000 i månaden, tror du?

Redigerat:
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
R
A ArneTW skrev:
Om de köper samma nödvändiga varor och betalar lika mycket i moms i kronor kan man hävda att den med lägre inkomst betalar mer i % av sin lön i moms och har ett %uellt högre skattetryck pga moms.

/ATW
Det där resonemanget är så dumt att jag inte ens vet hur jag ska bemöta det :)

• Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
R
T Taxture skrev:
Betalar både skatt på ränteinkomster och har lån i miljonerstorlek, betalar även fastighetsavgift som det numera heter
Men har inga problem med att avdrag för alla ränteutgifter försvinner samtidigt som det är kvar skatt på ränteinkomst.....
Tycker att skatt på inkomster är mer rättvist än att man får göra avdrag när man lånar pengar
Vill du inte betala skatt på ränteinkomst så kan du ju ha pengarna på nollräntekonto
Värde på fastigheter realiseras först vid försäljning eller ska man varje år låna upp mer för att betala fastighetsskatten?
Att avskaffa ALLA ränteavdrag känns som det är en minoritet som anser är en bra idé.

Vi har helt enkelt olika syn på detta. Jag anser att om det ska beskattas på ena sidan bör det vara avdrag på andra.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
A ArneTW skrev:

/ATW
Den ensamstående mamman i Skodan ( du glömde nämna att hon är undersköterska) bör undvika att köra för fort. Då har hon inga böter alls!

• Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.