51 556 läst ·
529 svar
52k läst
529 svar
Nya fastighetsskatten
Böter efter inkomst är rimligt. Skatt (fastighet, moms etc) efter inkomst är inte rimligt då vi redan har progressiv inkomstskatt. Skatt utanför inkomstskatt är bra för den inte går att smita från lika lätt för svartjobbare, kriminella, nolltaxerare osv men om den då styrs av inkomst ändå så faller det totalt.A ArneTW skrev:
Är inte så konstigt att man inkasserar skatt på fastigheter. Pengar måste in till vanskötta statsfinanser.
Utan att göra politik av det men fler måste gå från arbetslöshet till arbete och vara med och betala skatt.
Fler företag som producerar varor i landet mm.
Vi konsumenter kan bidraga till att så långt som möjligt välja svensktillverkade livsmedel.
Det blir nog fler skatter som behöver till för att bygga upp en äldrevård och sjukvård väl värd namnet och en beredskap att klara pandemier bättre i framtiden.
Själv hatar jag fastighetsskatt och speciellt som tvingar äldre som byggt sitt hus att få flytta därifrån när pensionen inte räcker till att även betala fastighetsskatt. Man ska inte straffas för att man har ett hus i ett område som innebär höga huspriser. Det får man betala när man säljer huset.
Utan att göra politik av det men fler måste gå från arbetslöshet till arbete och vara med och betala skatt.
Fler företag som producerar varor i landet mm.
Vi konsumenter kan bidraga till att så långt som möjligt välja svensktillverkade livsmedel.
Det blir nog fler skatter som behöver till för att bygga upp en äldrevård och sjukvård väl värd namnet och en beredskap att klara pandemier bättre i framtiden.
Själv hatar jag fastighetsskatt och speciellt som tvingar äldre som byggt sitt hus att få flytta därifrån när pensionen inte räcker till att även betala fastighetsskatt. Man ska inte straffas för att man har ett hus i ett område som innebär höga huspriser. Det får man betala när man säljer huset.
Jag håller med dig...J JohanLun skrev:Böter efter inkomst är rimligt. Skatt (fastighet, moms etc) efter inkomst är inte rimligt då vi redan har progressiv inkomstskatt. Skatt utanför inkomstskatt är bra för den inte går att smita från lika lätt för svartjobbare, kriminella, nolltaxerare osv men om den då styrs av inkomst ändå så faller det totalt.
Min poäng var nog att alla hamnar olika i skattedjungeln och det stör mig när en del argumenterar för att fastighetsägarna är de mest utsatta sönderskattade stackarna som sliter i sitt anletes svett för att få behålla villan de har i stockholm med enbart några miljoners värdeuppgång...
/ATW
Det säger en del att du måste ta till en enorm halmgubbe i din argumentation. Länka gärna till någon som tycker det du påstår!A ArneTW skrev:Jag håller med dig...
Min poäng var nog att alla hamnar olika i skattedjungeln och det stör mig när en del argumenterar för att fastighetsägarna är de mest utsatta sönderskattade stackarna som sliter i sitt anletes svett för att få behålla villan de har i stockholm med enbart några miljoners värdeuppgång...
/ATW
Däremot kan jag ge dig två exempel på personer i min direkta närhet som det hade blivit riktigt tråkigt för om den gamla fastighetsskatten återinförts. Både min mormor och farmor bodde mot slutet av sina liv (nyligen) i hus de byggt för 50-60 år sedan i områden som inte ansågs som speciellt fina på den tiden. Inga dyra hus eftersom ingen av dem var ens i närheten av att vara höginkomsttagare. Båda levde i slutet som änkor på små pensioner (s.k. fattigpensionärer). När de dog bodde båda i hus som skulle taxeras högt p.g.a. att läget nu är attraktivt. De hade aldrig klarat av att betala den fastighetsskatt du verkar förespråka.
Varför tycker du att min mormor och farmor (om de fortfarande levt) skulle tvingas lämna sina hus för att någon höginkomsttagare ska kunna flytta till ett fint område?
Att beskatta ett fiktivt värde är helt enkelt fel. Innan en vinst har realiserats så finns det i min (och många andras) mening inget att beskatta. En fastighetsskatt som täcker bostadens kostnader för kommunen är det som ska tas ut inget annat.
MeA ArneTW skrev:
Men arma människa, att inte kunna inse att en värdeuppgång bara finns på pappret innan man sålt. Det är därför man betalar inkomstskatt på de inkomster man haft, inte de man förväntas få.A ArneTW skrev:Jag håller med dig...
/ATW
slaskman skrev:
Arnes poäng tror jag är att 1% fastighetsskatt är långt mindre än säkerhetsmarginalen bankerna kräver på räntan.B b8q skrev:
Värdeuppgången är reell. Den går att belåna, t.ex. med hypotekslån. Jämför med ISK som beskattas likadant (och nämnts ett flertal gånger).
Det är nog de yngre som har sin akilleshäl i höga lån. De gamla har ofta låga lån, högt värde och låga inkomster.H Hochiha skrev:
Tycker en stor del handlar om att inte ändra villkoren för mycket efter man köpt. Men det får heller inte vara så att skatten är godtycklig och vissa betalar mycket mer för samma hus.
J JohanLun skrev:
Ändrade villkor... Har inte sett några stora protester mot de artificiellt sänkta räntorna...
/ATW
Nu är väl fastighetsskatt ingen inkomstskatt...slaskman skrev:
Ja det är synd om alla stackars människor som sitter fast med bara några ynka miljoner i värdeuppgång.
/ATW
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 203 inlägg
Givet inflationsmålet är räntan för hög. Om man nu ska leka leken där man låtsas att staten långsiktigt styr räntan snarare än försöker positionera sig där den är.A ArneTW skrev:
Till skillnad från ”styrräntan” kan staten dock se till att beskattningen är förutsägbar och rimlig.