C cpalm skrev:
Några konkreta idéer?
Jag tänker att man antingen, direkt eller indirekt, måste ta hänsyn till vad som finns i plånboken men då är det ju strikt talat inte en ren fastighetsskatt längre, och risken är att det blir lätt att "lura" systemet. Eller så sätter man, som med dagens fastighetsavgift, ett tak som ligger så lågt att risken är liten för att det blir ekonomiskt kännbart - men då blir det inte heller så mycket pengar in. Inget av alternativen känns direkt rättvist.
En idé skulle vara att det finns ett tak kopplat till inkomsten annars kanske det går att koppla skatten till värdet då fastigheten förvärvades. Kanske behöver den då räknas upp med någon faktor för att det ska vara rimligt. Det är väll de Idéer jag skulle kunna tänka mig på rak arm.

J
A ArneTW skrev:
Att bopriset skulle vara argument för högre löner är bisarrt.
De högre lönerna är pga brist på kompetens och att det finns fler alternativ för löntagarna.

/ATW
Det är snarast det omvända förhållandet, högre löner ger högre bopriser

• Gilla
ArneTW
  • Laddar…
J
A Andreas_jti skrev:
En idé skulle vara att det finns ett tak kopplat till inkomsten annars kanske det går att koppla skatten till värdet då fastigheten förvärvades. Kanske behöver den då räknas upp med någon faktor för att det ska vara rimligt. Det är väll de Idéer jag skulle kunna tänka mig på rak arm.
Finns massor av stenrika nolltaxerare. Funkar inte. En rimlig fastighetsskatt med ett tak som idag, taket kan förstås diskuteras...

J JohanLun skrev:
Det är snarast det omvända förhållandet, högre löner ger högre bopriser
Det är rätt intressant, för bomarknaden nu känns som den är anpassad för maximala bolånelöftet för två normala inkomster. V
J JohanLun skrev:
Finns massor av stenrika nolltaxerare. Funkar inte. En rimlig fastighetsskatt med ett tak som idag, taket kan förstås diskuteras...
Jag håller inte med dig att det borde finnas ett lågt tak, det skulle i så fall vara bättre om skatten var kopplad till inköpspriset om det nu går att göra så.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
C
A Andreas_jti skrev:
Jag håller inte med dig att det borde finnas ett lågt tak, det skulle i så fall vara bättre om skatten var kopplad till inköpspriset om det nu går att göra så.
Inköpspriset? Det skulle ju bli helknas med den prisutvecklingen som varit. Det innebär ju att den som t.ex. köpte sin bostad för 20 år sedan skulle betala en spottstyver i skatt jämfört med den som köper en likvärdig bostad för det femdubbla idag. Snacka om inlåsningseffekt :rofl:

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
B Boende45 skrev:
Enligt Jämnställdhetskomitten som bildats är det rimligt att någon som ”bott och arbetat och betalat skatt ett helt liv” fast kanske i ett annat fattigare land ska få ett mer jämlikt liv med en svensk som byggt upp tillgångar i flera generationer.
Är ditt mål att en arbetslös nyanländ 7 barnsfamilj från Somalia ska ha lika stor chans / möjlighet att bo i en villa i Stockholm som ett hårt arbetande läkarpar i 55årsåldern? Jag tror inte ens det fungerade så på Kuba eller i Sovjetunionen.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
C
J JohanLun skrev:
Jag tror inte ens det fungerade så på Kuba eller i Sovjetunionen.
Näe, men nån måste ju vara först... :rofl:

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Enligt samma logik tycker du då att kapitalvinster borde vara skattefria?
Inga problem med skatt på kapitalvinst eller skatt på vinst överhuvudtaget

När vinsten realiseras kan skatten betalas
Problemet med vinstskatt på boendet är mer av den typen att man oftast köper nytt boende när det gamla säljs och den egentliga vinsten kommer först när man säljer utan att köpa nytt

Säljer jag aktier med vinst är en direkt skatt riktig men vill jag flytta från min alldeles förstora villa till nått lämpligare boende vill jag ju ha hela summan kvar för att kunna köpa nått i samma prisklass

Ränteavdrag/räntebidrag är felaktigt då staten hjälper den som lånar pengar
Hög lön som betalar mycket skatt men har höga lån får ju mer i avdrag/bidrag än låginkomsttagaren som inte får låna

• Gilla
Lajnus
  • Laddar…
Först sparar du av din lön, blir ju på marginalen, så ofta 50% skatt, minst 32%. Nu köper du hus då betalar du 25% skatt på materialet och ca 65-85% skatt på arbetet (löneskatt+arbetsgivaravgifter). Det mesta av din sparade lön har gått till skatt. För förmånen att få bo kvar i huset måste du betala ytterligare upp till 8000.-/år.
Nu tycker en del i tråden att det är ok att skruva upp skattetrycket ytterligare genom att höja fastighetsavgiften/skatten! Hur tänker ni?

• Gilla
gone_fishing och 12 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Först sparar du av din lön, blir ju på marginalen, så ofta 50% skatt, minst 32%. Nu köper du hus då betalar du 25% skatt på materialet och ca 65-85% skatt på arbetet (löneskatt+arbetsgivaravgifter). Det mesta av din sparade lön har gått till skatt. För förmånen att få bo kvar i huset måste du betala ytterligare upp till 8000.-/år.
Nu tycker en del i tråden att det är ok att skruva upp skattetrycket ytterligare genom att höja fastighetsavgiften/skatten! Hur tänker ni?
Jag vill om det nu ska ändras se en skatteväxling. Bra med fastighetsskatt, men sänk samtidigt skatt på arbete. Samtidigt är nog risken stor för att vi måste öka skatter om det blir en bestående lågkonjunktur, men det får vi se framöver.

• Gilla
Lajnus
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Det finns många skatter som är orättvisa...
och börjar man räkna % så slår alla skatter olika. En låginkomstagare betalar procentuellt mer moms av sin lön än en höginkomstagare på samma köp.
Skatten som dras in på bränsle kommer att försvinna inom nåt år och ska då ersättas av nåt annat osv.

Om man inte kan se att politiken och skattesystemet har favoriserat låntagare/husägare de senaste 20åren så är jag ledsen för er skull...

Jag brukar fundera på böter för bilbälte/fortkörning etc de 3000kr upplevs olika tufft för olika personer men det är nog mest synd om de som sitter fast med 4 miljoner i värdeökning.

/ATW

/ATW

Det hjälper ju inte att ha 4 milj i värdestegring när böterna skall betalas!

• Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
C
A ArneTW skrev:
Om man inte kan se att politiken och skattesystemet har favoriserat låntagare/husägare de senaste 20åren så är jag ledsen för er skull...
Du får gärna vara ledsen, men ett par konkreta exempel skulle vara fint.

• Gilla
Lajnus
  • Laddar…
R
T Taxture skrev:
Hög lön som betalar mycket skatt men har höga lån får ju mer i avdrag/bidrag än låginkomsttagaren som inte får låna
Ok, så det är någon slags avundsjuka som ligger bakom din åsikt? Att du blandar in ordet "bidrag" spär också på den känslan.

Om man ska skatta för inkomst av ränta så är det väl rimligt att man får göra liknande avdrag för kostnader? Detta är ju inget som är specifikt för bolån. Vill du ta bort alla avdrag för ränteutgifter, eller är det enbart bolånet du vill att det ska göras undantag för?

• Gilla
gone_fishing och 3 till
  • Laddar…
Det är inte för att favorisera myndigheterna infört regelverket. Det är för att husen inte skall stå tomma. Trots att husägare är så ”favoriserade” så är det väldigt svårt för den unga barnfamiljen att köpa sitt första hus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.