Som de förklarade på hearingen så är han ansvarig. Begår företaget eller dess montörer något fel är den den ansvariges behörighet som de återkallar.
 
tommib
Fredrik Sjödin skrev:
Hur så?
Mikael_L:

"Jag håller med byggarätt, det blev ingen förbättring, mest ett fall snett åt sidan bakåt, typ.
Fortfarande kan folk med väldigt grumliga kunskaper om el fortsätta koppla och ställa till det, bara de är anställda."

Fredrik Sjödin:
"Nja, kravet på anställningsförhållande försvinner."

Kanske bara jag som tyckte det var roligt.... det antyder en försämring med de nya reglerna.
 
Ja det ter sig lustigt. Begreppet agilt verkar ha letat sig in i anställningsformen, det är väl för tungrott att behöva anställa folk idag.. Om jag tolkar förslaget till föreskrifter rätt ska det finnas en organisation i företaget där alla som installerar el är förtecknade. Det blir då istället en utmaning att hålla denna förteckning uppdaterad, eller uppdateringen i sig kostar ju inget men att lista en ny person på listan innebär ju, eller borde innebära, att den personen är införlivad med företagets regler i kontrollprogrammet och att företaget är förtrogen med vederbörandes kompetens.

På tal om detta så listar föreslaget till föreskrifter en rad mycket bra punkter för hur man bedriver elinstallationsarbete, men ska de verkligen behöva föreskrivas?? Om det är motiverat och om tillsynen ska vara värd något så borde i så fall yrkesmännen intervjuas vid tillsynen om hur arbetet i verkligheten går till. Det står dock ingenting om hur tillsynen ska utföras.

Det kommer också att bli intressant hur ansvarsfrågan hanteras, om elinstallatören eller företaget får ta sanktionen vid olika slags "brott".
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L
Robert-san01 skrev:
Som de förklarade på hearingen så är han ansvarig. Begår företaget eller dess montörer något fel är den den ansvariges behörighet som de återkallar.
Om det är ordagrant som du skriver så är det frågan om någon elinstallatör längre vill vara behörighetsansvarig om han inte ska stå och hänga över axeln på montörerna.
 
Mikael_L
tommib skrev:
Mikael_L:

"Jag håller med byggarätt, det blev ingen förbättring, mest ett fall snett åt sidan bakåt, typ.
Fortfarande kan folk med väldigt grumliga kunskaper om el fortsätta koppla och ställa till det, bara de är anställda."

Fredrik Sjödin:
"Nja, kravet på anställningsförhållande försvinner."

Kanske bara jag som tyckte det var roligt.... det antyder en försämring med de nya reglerna.
Försämring eller inte går ju att diskutera.

Däremot faller det väldigt mer logiskt på alla vis att slopa den märkliga regeln om att den som håller i skruvmejseln måste ha en fysisk anställning.

Det vore som att du inte får agera som läkare så fort som du inte är på det sjukhus du har anställning på.

Så jag tycker egentligen att slopat anställningsförhållande är bra, och det mest logiska.
 
Mikael_L
Robert-san01 skrev:
Som de förklarade på hearingen så är han ansvarig. Begår företaget eller dess montörer något fel är den den ansvariges behörighet som de återkallar.
Jag hittar inget stöd för det på denna förklaring av de nya reglerna på esv's hemsida:
http://www.elsakerhetsverket.se/nya-regler/nyaregler/det-har-innebar-de-nya-reglerna/

Tvärtom står det att elinstallatörernas överinseende över yrkesmän tas över av företaget.
Och att citat "ha minst en elinstallatör som ska vara företagets stöd i arbetet med att säkerställa att verksamheten bedrivs i enlighet med elsäkerhetslagen med tillhörande föreskrifter."
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Jag hittar inget stöd för det på denna förklaring av de nya reglerna på esv's hemsida:
[länk]

Tvärtom står det att elinstallatörernas överinseende över yrkesmän tas över av företaget.
Och att citat "ha minst en elinstallatör som ska vara företagets stöd i arbetet med att säkerställa att verksamheten bedrivs i enlighet med elsäkerhetslagen med tillhörande föreskrifter."
Korrekt. Det är företaget som har ansvaret för att de som utför elinstallationsarbetet gör det korrekt. Elinstallatörens eventuella ansvar är betydligt mer höljt i dunkel.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Intressant att det inte var så juristen från ESV förklarade det.

I november vet vi exakt hur det blir.
 
Mikael_L
Robert-san01 skrev:
I november vet vi exakt hur det blir.
Tror du det?

Jag är verkligen inte säker på det .. ;)
 
Mikael_L skrev:
Tror du det?

Jag är verkligen inte säker på det .. ;)
Lagförslaget klubbas i slutet av september.
 
Märkligt hur El-branschen kan låta detta pågå...

Varför ska inte varje El-anläggning granskas och bedömas utifrån kompetensen för den som gjort jobbet under straffansvar???

Som det nu blir så äger vasaller marknaden
 
byggarätt skrev:
Märkligt hur El-branschen kan låta detta pågå...

Varför ska inte varje El-anläggning granskas och bedömas utifrån kompetensen för den som gjort jobbet under straffansvar???

Som det nu blir så äger vasaller marknaden
Varför tycker du det området skulle vara så långt från de flesta andra nutida mänskliga verksamheter? Jag håller med om att det är knepigt(are) ordnat här och med lång historik utan revision än en del annat men trots allt inte så uppseendeväckande.
 
Mikael_L
Robert-san01 skrev:
Lagförslaget klubbas i slutet av september.
Den nya lagen klubbades väl i riksdagen den 8/6 i år?
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
GK100 skrev:
Varför tycker du det området skulle vara så långt från de flesta andra nutida mänskliga verksamheter? Jag håller med om att det är knepigt(are) ordnat här och med lång historik utan revision än en del annat men trots allt inte så uppseendeväckande.
HaHa ja du har en poäng men så korkat utformat som El-säkerhets arbetet bedrivs kan bara Data säkerhet o militära sammanhang komma i närheten..

(Nämner inte politik...ens!)
 
Mikael_L skrev:
Den nya lagen klubbades väl i riksdagen den 8/6 i år?
Det är detaljerna kvar. De är dessa som är ute på remiss hos ESV.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.