36 120 läst ·
324 svar
36k läst
324 svar
Nya behörighetssystemet
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Om det nu kommer bli 50 apor och en elkontrollansvarig som utför installationen så är det den som är kontrollansvarig som riskerar behörigheten osv. För att firman skall bli godkänd av ESV måste de också ha en godkänd kontrollplan. Och det är bara företag som kommer att kunna registrera sig.
Sen tycker även jag att man kan fråga sig om detta kommer att ge säkrare installationer och färre olyckor.
Sen tycker även jag att man kan fråga sig om detta kommer att ge säkrare installationer och färre olyckor.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Elsäkerhetsverket prövar inte några godkännanden av företag. De gör en anmälan som går igenom om den kan kopplas till en auktoriserad installatör i deras system.Robert-san01 skrev:Om det nu kommer bli 50 apor och en elkontrollansvarig som utför installationen så är det den som är kontrollansvarig som riskerar behörigheten osv. För att firman skall bli godkänd av ESV måste de också ha en godkänd kontrollplan. Och det är bara företag som kommer att kunna registrera sig.
Jag är genuint nyfiken på vad syftet med förändringarna är och varför man inte valt lösningen att det ska finnas en individuell behörighet för en elektriker. Det är väl ganska självklart att en anmälan kopplad till en auktoriserad installatör inte säger något alls om de personer som en firma skickar ut för att jobba mot privatkunder.Fredrik Sjödin skrev:
När man valt att man inte får peta på sin egen anläggning om man inte är behörig borde väl det minsta man kan begära att den person man anlitar har klarat något typ av prov och är dokumenterat lämplig att utföra installationen.
Ja så borde det vara men det verkar som om detta inte är fallet nu utan den som har behörigheten kan sälja sigmr_bygg skrev:Jag är genuint nyfiken på vad syftet med förändringarna är och varför man inte valt lösningen att det ska finnas en individuell behörighet för en elektriker. Det är väl ganska självklart att en anmälan kopplad till en auktoriserad installatör inte säger något alls om de personer som en firma skickar ut för att jobba mot privatkunder.
När man valt att man inte får peta på sin egen anläggning om man inte är behörig borde väl det minsta man kan begära att den person man anlitar har klarat något typ av prov och är dokumenterat lämplig att utföra installationen.
Om det nu blir så bra - varför inte införa samma system för körskolelärare, bergsprängare, läkare, poliser m.fl.?
Redigerat:
Bra där. Där var jag ju ute och valsade lite. Man måste ju inte vara anställd i egentlig mening.Fredrik Sjödin skrev:
Men arbetet måste ske genom ett elinstallationsföretag som är registrerat hos Esv.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Helt rätt att de inte gör någon prövning. Den behöriga registrerar sig på ESV portal och anmäler där vilket företag han skall vara ansvarig åt.Fredrik Sjödin skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Det visade sig vara samhällsekonomiskt ogenomförbart. Skulle innebära att bland annat gymnasieutbildningen för elektriker måste göras om.mr_bygg skrev:Jag är genuint nyfiken på vad syftet med förändringarna är och varför man inte valt lösningen att det ska finnas en individuell behörighet för en elektriker. Det är väl ganska självklart att en anmälan kopplad till en auktoriserad installatör inte säger något alls om de personer som en firma skickar ut för att jobba mot privatkunder.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Företaget skall se till att den som utför jobbet har rätt utbildning och kvalifikationer. I den perfekta världen...
Och som tillägg till förra inlägget skulle jag påstå att det sker i NÄSTAN alla elinstallationsföretag, och dom som inte fullföljer sina "åligganden" brukar inte bli långlivade då "utbildningsbrister" inte är dom enda bristerna som finns i dessa företag.
Menar elsäkerhetsrådet att vi får bättre installationer när gamla rävar i företagen inte släpper in konkurrens????
Deras roll kan ju bara vara för att kompetens och utförande på el- installationer ska bli tillfredställande?
Har jag missuppfattat ?
Deras roll kan ju bara vara för att kompetens och utförande på el- installationer ska bli tillfredställande?
Har jag missuppfattat ?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Och vad är problemet med det? Vi har gjort om gymnasieutbildningen inom nästan alla områden på avgörande sätt flera gånger bara de senaste tio-tjugo åren. Och det på betydligt svagare grunder, och med ytterst tveksamt resultat inom många, för att inte säga de flesta områden.Fredrik Sjödin skrev:
Om problemet snarare var att det redan finns en massa yrkesverksamma elektriker som saknar rätt utbildning så är det ju en annan fråga, som kan lösas på många sätt, t ex genom att införa en förändring i steg där de får fortsätta arbeta enligt samma premisser som de alltid gjort, men att nya krav införs successivt (så har man bla gjort inom sjöfarten).
Att elsäkerheten vilar på ett lapptäcke av regler som gällde när installationen gjordes är man ju redan van vid, så steget är ju inte långt att göra det när det gäller installatörerna heller.
Kul att du skrev "vara ansvarig åt".Robert-san01 skrev:
Är det verkligen något ansvar här, för den behörige elinstallatören?
Jag har fått det till att allt ansvar framöver kommer ligga på elinstallationsföretagets ledning och på något vis i företagets egenkontrollprogram.