WATTisPOWER skrev:
På Elsäkerhetsverkets hemsida kan man läsa följande:
Fr.o.m den 20120101 kommer det att vara möjligt för den som avlägger ett skriftligt prov. motsvarande teoretiska kunskaper för gymnasiets el-linjeårskurs 3 eller likvärdigt, att efter godkänt prov erhålla A-behörighet(Allmän behörighet)
Syftet med denna uppmjukning av behörighetssystemet har setts som ett handelshinder, samt att Sverige härmed ska harmoniseras med övriga EU.
[länk]
Jag har inte läst vad som erfordras i andra EU-länder, men antar att inte Elsäkerhetsverket skulle ha skrivit så här om det inte fanns skäl.

HasseTeknik skrev:
Jag har inte läst vad som erfordras i andra EU-länder, men antar att inte Elsäkerhetsverket skulle ha skrivit så här om det inte fanns skäl.
Försök att bringa dig klarhet genom att Läsa elsäk 2013.1 .

Elsäk 2013:1 :
2 § Avviker den sökandes kvalifikationer väsentligt från de kvalifikationer
som krävs, kan Elsäkerhetsverket besluta att sökanden ska genomföra kompensationsåtgärder
för att få sina kvalifikationer erkända.
Av beslutet ska framgå att sökanden kan välja mellan att
a) genomföra en anpassningsperiod om högst tre år, eller
b) genomgå ett lämplighetsprov med godkänt resultat som omfattar kunskap
och kännedom om de yrkesregler som är väsentliga för att utföra
elinstallationsarbete i Sverige.

-----------------------------------

HasseTeknik skrev:
Elsäk 2013:1 :
2 § Avviker den sökandes kvalifikationer väsentligt från de kvalifikationer
som krävs, kan Elsäkerhetsverket besluta att sökanden ska genomföra kompensationsåtgärder
för att få sina kvalifikationer erkända.
Av beslutet ska framgå att sökanden kan välja mellan att
a) genomföra en anpassningsperiod om högst tre år, eller
b) genomgå ett lämplighetsprov med godkänt resultat som omfattar kunskap
och kännedom om de yrkesregler som är väsentliga för att utföra
elinstallationsarbete i Sverige.

-----------------------------------
Detta är en anpassning till den värld vi lever i med människor som kommer hit från andra länder och vill fortsätta jobba med samma yrke som tidigare ,som i detta fall elektriker.

Redigerat:
Kan nån intresserad och hängiven entusiast av elsäkerhet försöka luska lite i vad som gäller för att få ut en elbehörighet i Polen eller Estland . själv är jag för dålig på språk ,annars skulle jag gärna förkovra mig i polska elsäkerhetsföreskrifter

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vad gäller i tex Norge eller Danmark?

Om jag får tro nånting utan att ha mer än min intuition att gå på ,så tror jag INTE att det är lättare att skaffa sig elbehörighet i Norge än Sverige. Men som sagt ,konkreta fakta hade varit intressant. Norge är ju med i EES så kanske ( men bara kanske) kan man konvertera sin svenska behörighet till en norsk , på ett liknande sätt som polska kan konverteras till svenska. Men som sagt mer fakta. Känner jag Norge rätt så har dom säkert förhandlat sig till ett säravtal gentemot resten av EES länderna i den del av avtalet som rör den biten😐

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Då var det nästan dags igen för ett nytt system.

Var på "hearing" med Elsäkerhetsverket igår och de gick igenom det nya systemet som kommer att gälla från 1/7 2017. Summan lite kort är att alla som skall utföra installationer åt någon annan måste ha ett företag, en elkontrollansvarig, ett egenkontrollsystem och vara registrerade hos ESV. Det går att köpa in tjänsten som elkontrollansvarig av en konsult, denna behöver alltså inte vara anställd i företaget. Men han måste vara registrerad hos ESV på det företag han skall vara ansvarig hos.

El är först ut i återfeodaliseringen... Haha sk vi ha fungerande anläggningar eller feodalt uppdelad el entreprenad med farfarsfarfar på behörigheten???

Mikael_L
Robert-san01 skrev:
Då var det nästan dags igen för ett nytt system.

Var på "hearing" med Elsäkerhetsverket igår och de gick igenom det nya systemet som kommer att gälla från 1/7 2017. Summan lite kort är att alla som skall utföra installationer åt någon annan måste ha ett företag, en elkontrollansvarig, ett egenkontrollsystem och vara registrerade hos ESV. Det går att köpa in tjänsten som elkontrollansvarig av en konsult, denna behöver alltså inte vara anställd i företaget. Men han måste vara registrerad hos ESV på det företag han skall vara ansvarig hos.
Nja, det är inte egentligen något nytt system, utan det är här det landade - det som den där fantastiska elbehörighetsutredningen kom fram till.

Jag håller med byggarätt, det blev ingen förbättring, mest ett fall snett åt sidan bakåt, typ.

Fortfarande kan folk med väldigt grumliga kunskaper om el fortsätta koppla och ställa till det, bara de är anställda.
Fortfarande kommer vi inte åt att dra in behörigheter för de som missköter sig.

Men så här blir det när branschen själv* får bestämma reglerna! :|
* (Eio och SEF (elföretagens organisation och elektrikerfacket)).

• Gilla
yxis och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Nja, det är inte egentligen något nytt system, utan det är här det landade - det som den där fantastiska elbehörighetsutredningen kom fram till.

Jag håller med byggarätt, det blev ingen förbättring, mest ett fall snett åt sidan bakåt, typ.

Fortfarande kan folk med väldigt grumliga kunskaper om el fortsätta koppla och ställa till det, bara de är anställda.

Tänk vad viktigt att ta ett rejält grepp om EL-säkerheten...inte låta de som mutat in revir skicka fram okunniga !!!

• Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:

Nja, kravet på anställningsförhållande försvinner.

tommib
Fredrik Sjödin skrev:
Det här är komik på hög nivå....

Mikael_L
Fredrik Sjödin skrev:
Kravet på att den obehörige som utför elarbete har en anställning på samma företag som en behörig elinstallatör försvinner, ja.

Istället ersätts det av ett krav på att en obehörig elektriker är anställd på ett företag som finns registrerat hos ESV.

Denna elektriker har elsäkerhetsverket precis lika liten makt att näpsa för att denne utför farliga och regelvidriga installationer som tidigare, dvs inga möjligheter alls att stoppa, då det inte finns någon behörighet att dra in.
ESV kan bara vänta och bida sin tid tills någon dör av det som "elektrikern" ställer till med, för då kan den vanliga straffrätten möjligen ingripa.
Inte för att detta hindrar "elektrikern" från att fortsätta koppla ändå. Det är bara en ev tid i fängelse som garanterat stoppar framfarten, ESV har väl fortfarande ingen möjlighet att styra vilka personer som ett elinstallationsföretag anställer, så det är nog fritt fram att fortsätta så fort ev fängelse är avslutat.

Det nya systemet förlitar sig endast på att de aktiva elektrikerna faktiskt har goda kunskaper och hög moral och inte tillåter sig fuska. Börjar de fuska med kvaliteten och säkerheten med installationer så kommer ESV inte kunna göra ett dyft.

Men det är faktiskt exakt på samma sätt som det fungerar idag. Och då dödsfallen utav elolyckor är i princip noll under flera av de senaste åren så verkar det ju fungera rätt hyfsat ändå.
Och detta även trots att hempuleriet är så otroligt utbrett idag. ;)

Men kontentan är ändå att det inte blir någon alls förbättring av någon som helst elsäkerhet med nya lagen.
Det förlitar sig även i fortsättningen på att alla sköter sig och gör rätt, vare sig det är behöriga elinstallatörer, anställda yrkesmän, eller privata hempulare.
Så byggahus elforum fortsätter att spela en mycket viktig roll för elsäkerheten i landet. Denna oas av kunskap där både yrkesmän och hempulare får lära sig hur det ska göras.
Yrkesmännen och hempularna, de som helt utan behörighet utför ca 80% av alla elinstallationer i landet.

• Gilla
yxis och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Kravet på att den obehörige som utför elarbete har en anställning på samma företag som en behörig
Istället ersätts det av ett krav på att en obehörig elektriker är anställd på ett företag som finns registrerat hos ESV.
Nej. Det finns inget sådant krav. Kravet är att de som utför elinstallationsarbetet är med i företagets egenkontrollprogram. De behöver inte vara anställda i samma företag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.