Mikael_L
Då är det väl elsäkerhetsverkets nya föreskrifter du tänker på? :)

Men jag tror ändå inte att allt kommer stå glasklart då.

Allt i förra systemet var väl inte ens glasklart ens här i slutet, sisådär 25 år efter det sjösattes ... ;) :cool:

• Gilla
yxis och 2 till
  • Laddar…
Det är det säkert.

I detta fall tycker jag det var enklare och klarare förr. Saknar den lilla bibeln...

Lagen är klubbad i riksdagen. Den är inget att göra ngt åt nu. Ansvaret övergår i sin helhet till elinstallationsföretaget. Elinstallatören ska verka för att kontrollprogrammet finns och fungerar. Men ansvaret för det ligger på företaget.

Robert-san01 skrev:
Intressant att det inte var så juristen från ESV förklarade det.

I november vet vi exakt hur det blir.

Jo, det var det.

En sak som iaf blir glasklar är att det enbart är elinstallatörer personligen som får utföra elinstallationsarbete på fritiden.

Mikael_L
Bra om något blir glasklart i alla fall. :cool:

Fredrik, jag är glad att du tar dig tid här och skriver dina inlägg och så gott det går försöker förklara allt detta nya. Mycket bättre informationskälla än så här är det nog svårt att få. :thumbup:

Jag är medveten om att inte någon, någonsin, kan helt överblicka alla konsekvenser av nya, eller förändrade, lagar. Det har vi sett i andra sammanhang.
Så jag är medveten om att det du skriver inte är stensäkert alla gånger, och att det kan dyka upp sånt ingen tänkt på innan.
Så jag tar det du skriver för vad det är, jag hoppas att alla andra också inser detta.

Man försöker givetvis fånga upp så mycket som möjligt med de olika remissrundorna osv, men perfekt blir det väl aldrig.
Om hundra år har vi kanske en nästan glasklar ellagstiftning. :D

Fredrik Sjödin skrev:
En sak som iaf blir glasklar är att det enbart är elinstallatörer personligen som får utföra elinstallationsarbete på fritiden.
Öh, som jag förstod dit förut, så var det slut med det. Dvs det var bara företag som numera kunde "stå" för elinstallationer.

Men så är det alltså inte? Dvs en behörig elektriker kan fortfarande göra installationer på sin fritid?

Jag svär. Denna "förenkling" rör bara till det mer och mer för mig... :confused:

Mikael_L
Om jag lusläser och bokstavstolkar det som står på esv sida som jag länkade till i inlägg #276 så får jag det till att om man har en behörighet så behöver man:
* inte göra något alls när man arbetar på egen anläggning
* inte ha något egenkontrollprogram om man är enmansfirma typ, dvs inga yrkesmän anställda/anlitade.
* Inte registrera någon firma hos esv om man inte arbetar inom en firma (hur nu detta kan tänkas gå till, svartarbete t.ex. ;))

Men för yrkesmän utan egen behörighet kommer båda sakerna krävas:
Firma registrerad hos esv och egenkontrollprogram.

tommib
Mikael_L skrev:
Försämring eller inte går ju att diskutera.

Däremot faller det väldigt mer logiskt på alla vis att slopa den märkliga regeln om att den som håller i skruvmejseln måste ha en fysisk anställning.

Det vore som att du inte får agera som läkare så fort som du inte är på det sjukhus du har anställning på.

Så jag tycker egentligen att slopat anställningsförhållande är bra, och det mest logiska.
Fast, så funkar det....

När man är läkarstudent eller AT-läkare så får man bara agera som läkare (t.ex. förskriva läkemedel) inom ramen för sin anställning. När man sedan blir legitimerad (jfr behörig) så får man jobba självständigt. Sjuksköterskor och undersköterskor som får ge medicin och liknande (ett exempel som dök upp i en annan tråd) får bara göra så på delegation, vilket är knutet till anställningen. På så sätt fungerar det t.ex inom ambulanssjukvården. Sjuksköterskorna där får bara ge vissa läkemedel under vissa förutsättningar.

Detta är fullt jämförbart med elektriker med behörighet/elyrkesmän. Skillnaden är att de flesta läkare går vidare till den egna behörigheten. Så jag tycker nog att ett system med personlig behörighet eller delegation kopplad till anställningen är rimligt.

• Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
tommib
Som jag förstod det så får en behörig elinstallatör endast utföra arbete på sin egen anläggning på fritiden. Allt annat ska skötas av företag.

Det här med att inte registrera sig hos ESV för elinstallationsarbete gällde väl företag som anställer elektriker (behöriga) för att arbeta endast inom det egna företaget, t.ex. att Vattenfall har anställda elektriker som bara gör arbeten för Vattenfall. Då krävs inte anmälan som jag förstår det (men väl egenkontrollprogram).

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Den nya lagstiftningen är kass i och med att den cementerar att endast företag får installera el. Man tittar överhuvudtaget inte på kompetensen hos den som ska göra jobbet.

Det är nog öppet för tolkning. Jag har läst resonemang som säger att så länge det inte sker yrkesmässigt så borde en behörig elinstallatör få arbeta på annans anläggning.

• Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
* Inte registrera någon firma hos esv om man inte arbetar inom en firma (hur nu detta kan tänkas gå till, svartarbete t.ex. ;))
Fast just det senare har varit ett ganska vanligt fenomen i mitt hus. Som stavas; pensionerade behöriga elektriker som aldrig haft egen firma utan arbetat i industrin, samt behörig elektriker som haft egen firma, men sålt/avvecklat den vid pensioneringen.

Så, eftersom alla elektriker (nåja, det stora flertalet iaf) går i pension någon gång, och det stora flertalet av dem säkert hjälper släkt och vänner, så är det nog ett fall som man bör ta med i beräkningen.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
tommib skrev:
Fast, så funkar det....

När man är läkarstudent eller AT-läkare så får man bara agera som läkare (t.ex. förskriva läkemedel) inom ramen för sin anställning. När man sedan blir legitimerad (jfr behörig) så får man jobba självständigt. Sjuksköterskor och undersköterskor som får ge medicin och liknande (ett exempel som dök upp i en annan tråd) får bara göra så på delegation, vilket är knutet till anställningen. På så sätt fungerar det t.ex inom ambulanssjukvården. Sjuksköterskorna där får bara ge vissa läkemedel under vissa förutsättningar.

Detta är fullt jämförbart med elektriker med behörighet/elyrkesmän. Skillnaden är att de flesta läkare går vidare till den egna behörigheten. Så jag tycker nog att ett system med personlig behörighet eller delegation kopplad till anställningen är rimligt.
Bra påpekande, men fullt jämförbart vet jag inte om jag vill sträcka mig till. AT-läkare, sköterskor osv. står enligt min erfarenhet under mycket större översikt både i teorin och praktiken av de som är "behöriga", eller av annan kompetent personal *), än vad som sker inom elbranschen.

Som du säger så blir läkarna "behöriga" (som regel). Systemet är uppbyggt som ett utbildningssystem där det ses som ett misslyckande om personen inte avancerar. I elbranschen däremot så blir det stora flertalet elektriker aldrig behöriga, trots decennier i yrket. Och systemet är uppbyggt för det. (När jag var i yrkesutbildningsbranschen på nittiotalet så hade vi många installationselektriker som gått på byggen i tjugo år och som inte nöjaktigt kunde redogöra för Ohms lag. Alltså inte ens på ett kvalitativt sätt, och förutse vad det kunde få för konsekvenser. De hade bara kopplat färg-mot-färg och spikat rör/slang. De var nog med handen på hjärtat bättre snickare än elektriker...)

Så jag skulle säga att det är ganska stor skillnad på de två systemen ändå.

*) När jag var i den branschen (en kort tid) så både såg och hörde jag otaliga historier om den erfarna sköterskan som läxade upp den stackars nyblivne läkaren, eller AT/ST-läkaren. Många hade utvecklat oerhört fina metoder och system för detta, så att ingen i efterhand kunde klaga på de faktiska ord som sagts, fast innebörden var den avsedda.

• Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jag menade specifikt detta med delegationen, men jag var otydlig. Systemen i sig är uppbyggda lite olika men om du tänker dig ssk som yrkesmän så blir det likartat.

Den stora skillnaden är att man har ett personligt ansvar som läkare (och ssk) för det man gör, och tänka sig, det fungerar bra. Det är till och med så att ingen ifrågasätter att ansvaret ska vara personligt, även om man vid tillbud och liknande tittar mycket på organisationsfaktorer också. Du har helt rätt i att det är väldigt mycket bättre kontroll i vården på de "icke-behöriga" läkarna än vad det är på elyrkesmän.

tommib skrev:
Den stora skillnaden är att man har ett personligt ansvar som läkare (och ssk) för det man gör, och tänka sig, det fungerar bra. Det är till och med så att ingen ifrågasätter att ansvaret ska vara personligt, även om man vid tillbud och liknande tittar mycket på organisationsfaktorer också. Du har helt rätt i att det är väldigt mycket bättre kontroll i vården på de "icke-behöriga" läkarna än vad det är på elyrkesmän.
Ja, det är ju ett spännande påpekande och en avsevärd skillnad från elbranschen. Problemet som elsäkerhetsverket ser är ju att det inte ens går att utkräva ansvar av någon i kedjan om en obehörig kopplar fel. Man kan inte dra in behörigheten för den obehörigen (eftersom vederbörande ju inte har någon), och man kan inte dra in behörigheten för den behörige eftersom denna har ett ytterst begränsat ansvar för vad de som arbetar under dennas behörighet faktiskt har för sig.

Och det nya systemet ändrar ju inte direkt på det här. Det blir bara lite större fokus på process; dvs det skall ha funnits en sådan.

Man ligger som sagt ljusår efter "läkeriet" i det här avseendet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.