36 119 läst ·
324 svar
36k läst
324 svar
Nya behörighetssystemet
Jo, fast det är bara svenskar som måste ha åratal av praktik för att få jobba som behörig elektriker här. Kejsaren är naken .Per72 skrev:
Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson pratade idag om snabbspår för nyanlända invandrade elektriker, men jag fruktar att det kanske avses "elektriker" från mellan östern och afrika och i så fall så har det inte samma kunskap om gällande bestämmelser i Sverige som EES elektriker som jag tror måste jobba 3år (har jag läst men vet inte om det stämmer) i sverige för att erhålla egen behörighet i sverige.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/snabbspar-for-nyanlanda/
Jag vill veta mer om detta och vad som gäller, kanske är det endast en felsägning.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/snabbspar-for-nyanlanda/
Jag vill veta mer om detta och vad som gäller, kanske är det endast en felsägning.
Redigerat:
Jag uppfattar det som att det gäller yrkesutbildade från andra länder som ska kunna fortsätta med sitt yrke i Sverige efter en validering av deras kunskap, se urklipp ur artikeln nedan123abc skrev:Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson pratade idag om snabbspår för nyanlända invandrade elektriker, men jag fruktar att det kanske avses "elektriker" från mellan östern och afrika och i så fall så har det inte samma kunskap om gällande bestämmelser i Sverige som EES elektriker som jag tror måste jobba 3år (har jag läst men vet inte om det stämmer) i sverige för att erhålla egen behörighet i sverige.
[länk]
Det betyder att vi kan få snabbspår för kockar, ingenjörer, tekniker, målare, fordonsmekaniker, elektriker sjuksköterskor och läkare, förklarade Ylva Johansson.
Med hjälp av snabbare validering av de nyanländas kunskaper och yrkesinriktad svenskundervisning ska man snabbt ta tillvara deras kompetens och få ut dem på arbetsplatser.
Självklart blir det en knepig situation om en person från ett annat land kan visa sin kompetens via exempelvis ett eller flera prov när det i Sverige finns krav på flera års praktik för motsvarande yrkesroll. Men från mitt sätt att se det är det ganska enkelt, har man bevisat sin kompetens genom ett eller flera test så är det OK och längden på en praktikperiod har som jag ser det ingen koppling till kompetens överhuvudtaget.
En elbehörighet utfärdad i ett EES land kan konverteras mot en likvärdig Svenskbehörighet . Om du är en elektriker från Afrika och har jobbat som elektriker där i 20 år ,så duger inte det sim praktik för att få ut en egen ABL i Sverige, utan då måste han jobba 3 år här först OCH göra teoridelen. Det räcker inte med nåt enkelt "praktikprov "för att snabba upp processen . Sen är det en helt annan sak om den svenska installatören vill anställa en afrikan och låta honom jobba som elektriker. Det är den behöriges ansvarmr_bygg skrev:Jag uppfattar det som att det gäller yrkesutbildade från andra länder som ska kunna fortsätta med sitt yrke i Sverige efter en validering av deras kunskap, se urklipp ur artikeln nedan
Det betyder att vi kan få snabbspår för kockar, ingenjörer, tekniker, målare, fordonsmekaniker, elektriker sjuksköterskor och läkare, förklarade Ylva Johansson.
Med hjälp av snabbare validering av de nyanländas kunskaper och yrkesinriktad svenskundervisning ska man snabbt ta tillvara deras kompetens och få ut dem på arbetsplatser.
Självklart blir det en knepig situation om en person från ett annat land kan visa sin kompetens via exempelvis ett eller flera prov när det i Sverige finns krav på flera års praktik för motsvarande yrkesroll. Men från mitt sätt att se det är det ganska enkelt, har man bevisat sin kompetens genom ett eller flera test så är det OK och längden på en praktikperiod har som jag ser det ingen koppling till kompetens överhuvudtaget.
Redigerat:
"En elbehörighet utfärdad i ett EES land kan konverteras mot en likvärdig Svenskbehörighet"
Nu var det väl just den frågan som var knepig. OM något annat EU-land INTE kräver praktik för att få behörighet, då snedvrids ju konkurrensen till svenskens nackdel.
Nu var det väl just den frågan som var knepig. OM något annat EU-land INTE kräver praktik för att få behörighet, då snedvrids ju konkurrensen till svenskens nackdel.
Nja.. Om just det är nån konkurrensnackdel för svenska installatörer kan säkert diskuteras i hur länge som helst. Själv skulle jag vara mer orolig för att utländska installatörer startar firmor med yrkesmän från det land dom kommer från, om de nu kommer från ett europeiskt låglöneland. Just hur lång praktiktid man måste ha för att få ut sin behörighet är nog inte det som är avgörande konkurrensmässigt.HasseTeknik skrev:
Det finns inget krav i Sverige på att man måste ha flera års praktik för att jobba som elektriker. Var har du fått det ifrån? Du kan vara läkare eller civilingenjör i mekanik eller vad f*n som helst egentligen.mr_bygg skrev:Jag uppfattar det som att det gäller yrkesutbildade från andra länder som ska kunna fortsätta med sitt yrke i Sverige efter en validering av deras kunskap, se urklipp ur artikeln nedan
Elektriker i glesbygd är ganska ofta en egenföretagare med behörighet! Denne har då varit tvungen att ha några års praktik. Detta gäller tydligen inte alla i EU, så då är det väl snedvriden konkurrens till den svenskes nackdel - eller.....
Tror du att det är ett så stort problem ? Jag skulle inte tro att det är särskilt många som vill gå direkt från elutbildningen i skolan till att Starta eget som elektriker. De flesta tycker säkert att det är klokt Att skaffa sig erfarenhet först. Men det klart... den som inte har elen som bakgrund och vill ändra yrkesinriktning är det ju värre förre . Han kan ju inte skaffa sig behörighet och starta eget direkt... Har du tagit reda på att man inte behöver ha praktiktid i nåt av EES länderna för att få ut behörighet?HasseTeknik skrev:
Det finns ju en massa andra företagare som idag inte kan få elbehörighet, tex rörfirmor, snickare, också då hempulare. Det driver upp priserna, och en utländsk byggfirma med egna behöriga elektriker kan göra en billigare totalentrepenad än en svensk som är tvungen att anlita extern elektriker.
Det är konkurrensnackdel.
Det finns väl inget som säger att en svensk rör/byggfirma inte kan ha behöriga Elektriker anställda?karlmb skrev:Det finns ju en massa andra företagare som idag inte kan få elbehörighet, tex rörfirmor, snickare, också då hempulare. Det driver upp priserna, och en utländsk byggfirma med egna behöriga elektriker kan göra en billigare totalentrepenad än en svensk som är tvungen att anlita extern elektriker.
Självklart inte, men om det är en anställd i hela företaget så blir det ju enklareo billigare om man kan ha behörigheten själv och slippa anställa eller anlita för enklare jobb i mindre omfattning.Per72 skrev: