Jag skrev lite slarvigt.

Det finns inga formella krav alls på yrkesmän som arbetar under en behörig elektriker på samma företag. För den behörige finns det givetvis krav på såväl utbildning som praktik.

Då är jag med på vad du menar :)

Jag är absolut inte motståndare till förslaget.
Bara hoppas att det funkar lika bra i praktiken som dom tror på pappret. ;)

Om man ska ha flera nivåer så borde man kanske ha nån slags "projekteringsnivå" för typiska industriinstallationer, som någon måste ha för att ta ansvar för vad som görs med allt som ligger utanför hushålls/kontorsmässig el i industrier?

Projektering görs väl redan idag av elingenjörer (utan behörighet). Behörigheten krävs endast för själva installationen.

Det finns länder, exvis USA, som har licenskrav för vissa kategorier av ingenjörsarbete men jag tror inte det är något som någon anser skulle behövas här.

Projektering, som alla andra konstruktionsuppdrag behöver man ju ingen licens för här i Sverige. Det är uppdragsgivarens ansvar att se till att leverantören har tillräcklig kompetens att utföra uppdraget. Men en elinstallatör ska väl kunna se att projekteringen är vettig. Det är ju mycket mer med förläggning av kablar etc. som elinstallatören ansvarar för.

Men det bästa med de nya reglerna är att man måste vara elinstallatör för att kunna ansvara för en anläggning och att detta ansvar inte går att delegera.

Jag tänkte alltså att man kan dela upp behörigheten på ett mellanled där en speciell behörighet ger rätt att godkänna en projektering, medan en annan ger rätt att montera apparater, ledningar o.s.v. dels efter ritning och dels vissa enklare arbeten utan ritning. Vad man ska klassa som enklare vet jag inte riktigt, det skulle kunna vara att komplettera med ett extra uttag i en befintlig installation eller kanske till och med göra en komplett installation i ett hem.

Mikael_L
Jag tror man ska passa sig lite för att soppa till det hela med alltför många behörighets-steg. Det blir svåröverskådligt, gränsdragningsproblem m.m.

Jag tänker mest på att det nu finns en massa AB-utbildade elektriker, med en högre teoretisk nivå än de yrkesmän som nu snart plötsligt får samma behörighet.
Det känns lite märkligt, ungefär som att alla gymnasieingenjörer plötsligt över en natt skulle bli civilingenjörer, eller alla undersköterskor plötsligt fick bli sjuksköterskor eller att alla väktare blev poliser.

Men innan jag målar fan på väggen så är det väl också idé att fundera på hur stor skillnad det egentligen är mellan de AB/ABL-behöriga och yrkesmännen.
Jag är helt övertygad om att det går att hitta en del yrkesmän som är både duktigare, kunnigare och mer noggranna än vissa AB/ABL-behöriga.

Så drar men denna tanke lite längre så inser man att det finns en risk att gruppen med ca 30.000 AB/ABL-behöriga och gruppen med ca 50-60-tusen yrkesmän kanske är relativt homogena vad det gäller kunnande och färdighet, särskilt som att väldigt många behöriga mest arbetat som arbetsledare i många år nu, och knappt hållt i en tång eller skruvmejsel på länge.

Om det nu är så att den genomsnittliga skillnaden i färdigheter och kunnande inte är särskilt stor så kan ju tanken om att alla ska få samma behörighet vara god.

Nja,
Du har väl en ansvarig elinstallatör, det är klart att han ska ansvara för att projekteringen är rätt också. Det går inte att dela på ansvar.

Men sedan kan man undra över hur stora krav man ska ställa på de som pillar med 100kV och uppåt?
- Allt finns inom inhägnat område
- Alla ändringar är projekterade med ritningar

Dvs det finns i princip en arbetsinstruktion för jobbet. Jag skulle faktiskt vilja påstå att kraven här är lägre än för lågspänningsinstallationer.

Mikael_L
magnu skrev:
Men det bästa med de nya reglerna är att man måste vara elinstallatör för att kunna ansvara för en anläggning och att detta ansvar inte går att delegera.
Aahh, fastighetsägarens ansvar försvinner alltså nu, om man nu inte råkar vara elinstallatör då ...?

Mikael_L skrev:
Jag tror man ska passa sig lite för att soppa till det hela med alltför många behörighets-steg. Det blir svåröverskådligt, gränsdragningsproblem m.m.
Håller med till fullo. Dessutom skall behörighetskrav grundas på verkliga behov, och jag tror inte att det finns något sådant inom projektering. Säkerställande av denna kompetens sköter industrin själv utan hjälp från staten.

Mikael_L skrev:
Jag tänker mest på att det nu finns en massa AB-utbildade elektriker, med en högre teoretisk nivå än de yrkesmän som nu snart plötsligt får samma behörighet.
Det känns lite märkligt, ungefär som att alla gymnasieingenjörer plötsligt över en natt skulle bli civilingenjörer, eller alla undersköterskor plötsligt fick bli sjuksköterskor eller att alla väktare blev poliser.
Behörigheten säkerställer minimikrav på dem som är inblandade i elinstallationer. Alla som har körkort kör inte Formula-1, även om dom har formell möjlighet.

magnu skrev:
Menar du att innehavaransvaret skulle försvinna?
Var finns den informationen?

mycke_nu skrev:
Behörigheten säkerställer minimikrav på dem som är inblandade i elinstallationer. Alla som har körkort kör inte Formula-1, även om dom har formell möjlighet.
Jaaa, fast man behöver väl iofs inte körkort för Formel-1... Den får ändå inte köras på allmän väg utan bara på inhägnad bana, så just körkort tror jag inte att någon efterfrågar... :) Kanske "alla som har körkort kan inte backa med släp, även fast de får" vore en bättre liknelse. :)

Men jag skulle vilja ta upp Mikael_Ls fråga som ingen haft någon åsikt om; Är det alltså så att fastighetsägarens ansvar försvinner nu?

lars_stefan_axelsson skrev:
Men jag skulle vilja ta upp Mikael_Ls fråga som ingen haft någon åsikt om; Är det alltså så att fastighetsägarens ansvar försvinner nu?
Det låter väldigt orimligt och jag ser inte vad det har med behörighet att göra.
Du behöver inte ha behörighet för att vara innehavare av en elanläggning.
Inte heller behöver du vara fastighetsägare.
Det räcker att du är hyresgäst.

Tvivlar starkt på att det skulle vara fallet.

Jag uppfattade det som att det kommer att krävas behörighet för att godkänna en utförd installation, inte att detta skulle vara någon sorts livstidsgaranti som ersätter fastighetsägarens ansvar att hålla anläggningen i gott skick.

Tur att man har papper på att man kan backa med släp, fö.. :)

Mikael_L
Magnu menade kanske inte så som jag tolkade det. Men ordagrant betydde det väl det ...?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.