Det är just sådant man måste tänka på från börjanHansson28 skrev:
Vad kan förlängas ut med rör och funka ändå........
Vad kan inte förlängas......... :-/
Det är väl aldrig fel med mycket isolering eller........
förutom ett varmt pannrum.....
Klurigt sa Bill, krurigt sa Bull..... 8)
Jag tänkte nog sätta ett rör över varje termometer o elpatron .. typ nå sånt ..sätter nog fronten på lådan så man lätt kan kan loss den .. och komma åt allt ..
Men jag måste säga att nu längtar jag tills i januari .. när man får den instalerad. slippa att det kalla rummet när man vaknar .. suck ..
Men jag måste säga att nu längtar jag tills i januari .. när man får den instalerad. slippa att det kalla rummet när man vaknar .. suck ..
Vadå "får den installerad"? Det är väl bara att sätta igång och skruva och löda och bocka utav hjärtans lust.
Kom inte och säg "kan inte" för kan inte =vill inte, alla kan och det finns alltid nå´n att fråga när man kör fast, och så växer självförtroendet en bra bit när man har lyckats med det som såg omöjligt ut.
Lycka till!
Kom inte och säg "kan inte" för kan inte =vill inte, alla kan och det finns alltid nå´n att fråga när man kör fast, och så växer självförtroendet en bra bit när man har lyckats med det som såg omöjligt ut.
Lycka till!
Hej,Vedeldarn skrev:Vadå "får den installerad"? Det är väl bara att sätta igång och skruva och löda och bocka utav hjärtans lust.
Kom inte och säg "kan inte" för kan inte =vill inte, alla kan och det finns alltid nå´n att fråga när man kör fast, och så växer självförtroendet en bra bit när man har lyckats med det som såg omöjligt ut.
Lycka till!
Detta gäller nog inte alla tyvärr...
Jag kan nämna att jag övervägde att göra installationen själv, då med hjälp av kompisar med lödning etc.
Valet till att jag inte gjorde detta stavas KLIMP.
När jag satte mig ner och kollade offerter etc såg jag att om jag valde den installatör som verkade bäst tillkom en merkostnad på ca 15.000.-
Genom KLIMP-bidraget får jag tillbaka 7.000.-, alltså en merkostnad på 8.000.-
För dessa 8 papp får jag en komplett installation som dessutom gick på tre dagar (faktor 10 om jag gjort det själv kanske).
Dessutom får jag garanti på jobbet.
Fungerar det inte som avsett är det bara att ringa, därav tycker jag mitt val var ganska självklart...
Då förstår jag precis. Bidrag har jag inte en aning om, och jag har ärligt talat inte så stor koll på vad installationer och dylikt egentligen kostar, bara att jag blir förbannad och gör allt själv när jag nångång dristar mig till att fråga vad grejerna kostar. När jag nångång måste handla en grej hos rörmokarn känner jag mig lurad. (Har byggt flispanna till verkstan själv) mm. Och håller på att bygga en värmecentral modell större i egen regi, Svartbygge??? va ä dä?
Ja, det är A och O att kolla upp ALLT innan man drar igång ett projekt, annars är risken stor att nån lätt "gör pengar" på en.
Kommande projekt blir en vedprocessor.
Här är frågan om man ska bygga ihop något själv eller köpa beg eller nytt.
Det känns som nya är rena rånet, jag menar 50.000.- för en kapsåg med en klyv monterad under...
Finns ju byggsatser också, vedklipp 16 ton för ca 10.000.-,
Ja vi får se vad detta mynnar ut i.
Kommande projekt blir en vedprocessor.
Här är frågan om man ska bygga ihop något själv eller köpa beg eller nytt.
Det känns som nya är rena rånet, jag menar 50.000.- för en kapsåg med en klyv monterad under...
Finns ju byggsatser också, vedklipp 16 ton för ca 10.000.-,
Ja vi får se vad detta mynnar ut i.
Jag köpte en inbytt gammal Hakkipilke traktordriven vedmaskin för 13000:- och byggde om den till eldrift. En 5,5 hästarsmotor från skroten, hydraulpump från en gammal tröska ansluten med klokoppling och en gammal brandsläckare som hydraultank. Elevatorn fick egen liten elmotoristället för remdriften. Funkar skitbra.
Haha .. Jag har köpt ett komplett paket ..
Monterat och klart .. då ska inbärning ingå ..
o jag har pannarummet i källaren .. Skönt o slippa det konkandet.
Samt så ingår bort tagning av gammla pannan samt oljetanken.
Demontering av det samt komplett instalation av nya kostar 16000 ..o det fick jag ta med i vanliga lånet för pannan .. Botten lån på huset.
Visst känner man sig lat .. kunde säkert fixat det själv men orka .. när man redan fått lånet beviljat för det.
Kalla mig lat o jag svarar bara. Visst.
Monterat och klart .. då ska inbärning ingå ..
o jag har pannarummet i källaren .. Skönt o slippa det konkandet.
Samt så ingår bort tagning av gammla pannan samt oljetanken.
Demontering av det samt komplett instalation av nya kostar 16000 ..o det fick jag ta med i vanliga lånet för pannan .. Botten lån på huset.
Visst känner man sig lat .. kunde säkert fixat det själv men orka .. när man redan fått lånet beviljat för det.
Kalla mig lat o jag svarar bara. Visst.
För under dom pengarna du gav för hela paketet köpte jag en hel skotare med skördaraggregat så nu är jag självförsörjande på avverkning och transport. Det skulle jag inte haft råd med om jag hade köpt ett komplett pannpaket. Det är inte bara att ha en panna, det måste finnas nå´t att stoppa i den också.
Kostnaden på hela min panncentral kommer att understiga vad du ger för din installation med bidraget borträknat och då ingår radiatorer, visserligen gamla men oanvända och datastyrt styr och övervakningssystem i priset.
Kostnaden på hela min panncentral kommer att understiga vad du ger för din installation med bidraget borträknat och då ingår radiatorer, visserligen gamla men oanvända och datastyrt styr och övervakningssystem i priset.
Hej på er.
har nu fått igång pannan (Solo Innova) och eldat ett par dagar, och naturligtvis uppstår frågor...
Justering av spjällen:
Har läst svenos aldeles utmärkta beskrivning av detta, men når inte riktigt ända fram ändå...
Lågan slår i botten på keramiken och gör i stort sett en liten loop på varje sida om lågan (ser nästan ut som undre halvan av fornminnesvägmärket), lågan har ganska skarpa kanter och det är med andra ord inte ett eldhav. Där lågan kommer ur keramiken är den blå och resten är en väldigt svag gul låga med inslagg av blått. Keramiken ligger i färg mellan apelsin och citron med variationer... spjällen står i stort sett på 60-60.
Skall lågan vara klargul? Har jag för lång/kort låga? Jag blir inte av med röken ute, och vad jag förstått på sveno skall den i stort sett vara osynlig, eller en vit fin kondensrök när det är kallt (vilket det inte direkt har varit här på västkusten, förrän just inatt).
När det blåste häromdagen stog spjällen på framsidan av panna och fladdrade, antar att detta betyder att jag skall skaffa en dragstabilisator och stoppa i rökröret?
Mvh Reine
har nu fått igång pannan (Solo Innova) och eldat ett par dagar, och naturligtvis uppstår frågor...
Justering av spjällen:
Har läst svenos aldeles utmärkta beskrivning av detta, men når inte riktigt ända fram ändå...
Lågan slår i botten på keramiken och gör i stort sett en liten loop på varje sida om lågan (ser nästan ut som undre halvan av fornminnesvägmärket), lågan har ganska skarpa kanter och det är med andra ord inte ett eldhav. Där lågan kommer ur keramiken är den blå och resten är en väldigt svag gul låga med inslagg av blått. Keramiken ligger i färg mellan apelsin och citron med variationer... spjällen står i stort sett på 60-60.
Skall lågan vara klargul? Har jag för lång/kort låga? Jag blir inte av med röken ute, och vad jag förstått på sveno skall den i stort sett vara osynlig, eller en vit fin kondensrök när det är kallt (vilket det inte direkt har varit här på västkusten, förrän just inatt).
När det blåste häromdagen stog spjällen på framsidan av panna och fladdrade, antar att detta betyder att jag skall skaffa en dragstabilisator och stoppa i rökröret?
Mvh Reine
Tjena!
Himla roligt att läsa om era eldningar, trots att jag inte kör med Baxi
Fladdrande i spjäll känner jag igen från mina eldningar också, frågan är om det spelar så stor roll, jag vet inte?
Gällande förbränningen så verkar Calmar vara väldigt lik Baxi.
Jag verkar få allra bäst effekt om jag ställer ner sekundärluften lite, då blir lågan lång och ljusgul med blått runt om liksom, det blåa fortsätter även då runt nedre keramiken så långt man ser.
När jag har denna inställning får jag som du skriver Reine, krullad låga och apelsin/citron färgad keramik.
Röken jag får då är vit och löses upp till ingenting ca 3m efter att den lämnat skorstenen. (-5 grader ute).
Även jag har trimmat efter Svenos tips (funka även för Calmar
)
Det var länge sen man såg något inlägg från honom förresten...
Himla roligt att läsa om era eldningar, trots att jag inte kör med Baxi
Fladdrande i spjäll känner jag igen från mina eldningar också, frågan är om det spelar så stor roll, jag vet inte?
Gällande förbränningen så verkar Calmar vara väldigt lik Baxi.
Jag verkar få allra bäst effekt om jag ställer ner sekundärluften lite, då blir lågan lång och ljusgul med blått runt om liksom, det blåa fortsätter även då runt nedre keramiken så långt man ser.
När jag har denna inställning får jag som du skriver Reine, krullad låga och apelsin/citron färgad keramik.
Röken jag får då är vit och löses upp till ingenting ca 3m efter att den lämnat skorstenen. (-5 grader ute).
Även jag har trimmat efter Svenos tips (funka även för Calmar
Det var länge sen man såg något inlägg från honom förresten...
Mina spjäll fladdrade mellan eldningarna, det var mitt lilla problem vilket medförde att den drog ur värmen ur toppen av första tanken...
Skall ta och justera ner min sekundärluft en del, så får vi se vad som händer, börjar väl ungefär där Andreas föreslog.
Mvh
Reine
Andreas, det är ju lite en fråga om vad som är bekvämt för dig. Om du kan lägga i fullt vedmagasin så är det ju inget att tveka om. Elda! Å andra sidan så ska man ju inte göra idag vad man kan skjuta upp till morgondagen, eller hur det nu var. Man vill ju helst elda så stora brasor som möjligt eftersom det är start- och slutfaserna som är minst effektiva.
Jag har märkt hemma att det är mindre populärt att vänta för länge med eldningen. De få gånger som varmvattnet tryter så är det inte kul. Särskilt inte om det tar slut mitt i en dusch. Konstigt nog är det aldrig jag som står i duschen när varmvattnet tar slut. 8)
Jag har märkt hemma att det är mindre populärt att vänta för länge med eldningen. De få gånger som varmvattnet tryter så är det inte kul. Särskilt inte om det tar slut mitt i en dusch. Konstigt nog är det aldrig jag som står i duschen när varmvattnet tar slut. 8)