När det gäller kombipannor kan jag hålla med om att svenska tillverkare inte har någon bra lösning.
Däremot har jag på nätet hittat en kanonpanna: Hogas Duo.
Den har vedmagasin på 140 L, pelletsbrännare på 5-30 kw (justerbart).
Det bästa av allt är att det är egna (skilda) förbränningsrum till ved/pellets.
Exempel: först fyller man vedmagasinet & eldar...när sedan temperaturen i acktanken sjunkit till inställd temp går brännaren igång automatiskt...
Låter helt otroligt.
Dessutom kan man elda importerad pellets, havre,korn ...grävlingar kanske...
Inbyggt pelletsmagasin på 450 liter.
Priset ska tydligen ligga på ca 40´000:-
Däremot har jag på nätet hittat en kanonpanna: Hogas Duo.
Den har vedmagasin på 140 L, pelletsbrännare på 5-30 kw (justerbart).
Det bästa av allt är att det är egna (skilda) förbränningsrum till ved/pellets.
Exempel: först fyller man vedmagasinet & eldar...när sedan temperaturen i acktanken sjunkit till inställd temp går brännaren igång automatiskt...
Låter helt otroligt.
Dessutom kan man elda importerad pellets, havre,korn ...grävlingar kanske...
Inbyggt pelletsmagasin på 450 liter.
Priset ska tydligen ligga på ca 40´000:-
det var intressant med den här Hogas duo, skall ta reda på mer om den. Visst är det helt otroligt att ingen kommit på att det finns en efterfrågan på sådana kombinerade pannor. Hälst med tanke på att skattebidragen for konvertering från el o olja till biobränsle inte gäller pannor som inte eldas automatiskt, vilket inte vanliga vedpannor görs, men en med automatiskt påslag av pelletsdrift när värmen går ner borde ju lösa det.
Rätt!sveno skrev:Ur skiktningssynpunkt spelar det nog inte så fasligt stor roll. Det är framförallt det att tre 500 literstankar läcker mer värme än två 750 liters. Jag har 35 mm kopparrör mellan tankarna och värmen flyttar sig finfint mellan tankarna allt eftersom de laddas ur och laddas upp, så den biten är nog inget större problem. Däremot får du som sagt större förluster om du har fler tankar och fler varma rör. På vintern gör det inte så mycket för min del eftersom det innebär att jag får lite värme i källaren där tankarna står. På sommaren vill jag inte ha mer värme i källaren så då är det ren förlust att ha stor volym väldigt varm.
En sak som jag tycker att man ska satsa på från början är en automatisk shuntreglering. Man får nämligen väldigt stor temperaturvariation i framledningsvattnet om man har ackumulatortankar. När tankarna är nyladdade så får ju shunten 90-gradigt vatten och när det är urladdat så lite som 40-gradigt. Det var ett väldigt rännande ner i källarn och vrida på shunten innan jag installerade automixen. Dessutom fick jag mycket bättre skiktning i tankarna eftersom jag aldrig har varmare retur än nödvändigt. (Ibland missade jag att vrida ner shunten och då blev framledningen väldigt varm, med följden att returen också blev onödigt varm.)
Dessutom betalar sig en automatshunt i minskad vedförbrukning ganska fort ;-)
Varmt på sommaren.
Då gäller det att ha väl isolerad(e) tank(ar). En solfångare med egen tank är kanske att föredra. Om inte annat så slipper man elda bara för varmvattnet.
Angående VIADRUS pannan! en sådan panna skulle jag ALDRIG sätta in jag jobbar som sotare och har sett dem. Jag har ett exempel på en sådan panna som knappt orkar med 750 liters ackumulator tank, den har brännt sönder skorstenen efter ett halv års tid pga för höga rökgas temperaturer, dessa höga rökgastemperaturer beror på att det briner mer eller mindre rakt ut i skorstenen och tar inte vara på värmen så bra. När det gäller pannor så får man vad man betar för.
MVH erik
MVH erik
Jag tror jag vet varför det blir så här ...ewwik skrev:Angående VIADRUS pannan! en sådan panna skulle jag ALDRIG sätta in jag jobbar som sotare och har sett dem. Jag har ett exempel på en sådan panna som knappt orkar med 750 liters ackumulator tank, den har brännt sönder skorstenen efter ett halv års tid pga för höga rökgas temperaturer, dessa höga rökgastemperaturer beror på att det briner mer eller mindre rakt ut i skorstenen och tar inte vara på värmen så bra. När det gäller pannor så får man vad man betar för.
MVH erik
Den pannan är inte konstruerad för ved men för kol och koks och då är den faktisk oslagbar. Tyvärr säljs den också för omedvetna vedeldare och enbart krokorna är taksamma för det ;D.
koks - innehåller 1-5%energi i gasform
Kol- 20-30%
Ved - 70-80%
på grund av antal% ovan är det svårare att hålla vedförbränningen på låg hastighet men det går bra med kol, ännu bättre med koks då den har förmågan att glöda i timmar med moderat värmeutveckling och minimala rökförluster. Pannan hinner ta emot det värme som produceras i relativt långsam tempo och jobba direkt mot radiatorer i tempinterval ca 75fram-55retur.
Värmeöverföringsytor i vedeldstad måste vara mycket större än i en koleldstad och det ser inte ut så i en Viadrus. Eldar man ved i den panna så blir det mycket tjära (när man bromsar eldningen genom att strypa luft) eller mycket het skorsten ( man tillsätter mer luft för att inte sota pannan till döds).
Enda rädningen är att lägga i litet åt gången och ofta men vem orkar springa och matta pannan en gång i timmen? Håller med ewwik, man ska välja annat när man vill elda med ved.
Det är mina argument varför Viadrus är inte lämplig som vedpanna ..... och jag tror att jag inte har så mycket fel i förklaringen "varför" ( vg bortse från gramatiska fel
gaia
Hej Andreas!
Calmar pannan är säkert ett bra val. Jag tittade själv på deras produkter inan jag slog till på panna och acktankar från Värmebaronen.
Värmebaronens produkter ligger lite högt i pris men det allmänna kvalitetsintrycket är mycket gott liksom funktionen. Enkel och snabb att sota.
Håller med om att ackvolymen verkar i minsta laget. Själv har jag 2 x 750 liter vilket jag tycker är för litet. Orkar man elda 2 ggr/dygn är det OK.
Hilsen/Janne
Calmar pannan är säkert ett bra val. Jag tittade själv på deras produkter inan jag slog till på panna och acktankar från Värmebaronen.
Värmebaronens produkter ligger lite högt i pris men det allmänna kvalitetsintrycket är mycket gott liksom funktionen. Enkel och snabb att sota.
Håller med om att ackvolymen verkar i minsta laget. Själv har jag 2 x 750 liter vilket jag tycker är för litet. Orkar man elda 2 ggr/dygn är det OK.
Hilsen/Janne
Jag har en CTC kombi från 82 med an acktank på 500L (Expansionskärl på vinden med rör på taket). Har lärt mig elda med den under ett års tid. Nu har jag dock märkt att det ibland sipprar ut vatten från baksidan av ackumulatortanken. Detta har hänt två ggr, bägge gångerna har tempen i acktanken varit över 83 grader... när tempen sjunkit har det slutat. Tanken står i pannrummet och det är trångt så jag kan inte komma åt på baksidan och se - där är fullt med isolering. Tittar jag under tanken ser jag dock att det sipprar vatten ifrån isoleringen och ner på golvet och sedan ner i avloppet (när tempen är över 83 grader alltså). På den sidan där det sipprar mest, går ett rör rakt upp i taket - är det röret till expansionskärlet? (Borde inte det komma ifrån pannan).
Jag har aldrig fyllt på vatten i systemet (vet inte hur man gör detta).
Är det någon som vet vad som händer? Är det något jag måste åtgärda? Håller ack.tanken på att gå sönder?
Är det någon som vet vad som händer? Är det något jag måste åtgärda? Håller ack.tanken på att gå sönder?
Jag har eldat i en v65 i nästan ett år. Den första tiden (när den var nyinstallerad) så hade jag en massa kubbar som var klyvna, 30x20 cm. De brann inte speciellt bra... hade en del övertänding.bourgas skrev:
När jag gick över till rivningsvirke som var i 50 cm längder så övertände pannan när den började närma sig slutet.
Nu när jag kör med "riktig" ved så brinner det lagom mycket och i jämn takt, ca 180-190 grader på rökgaserna. En famn ved (75% av pannan) eldar upp tankarna från 40-30 till 80-40 vilket håller i två-tre dygn under sommaren. Dt är en del spillvärme som sipprar ut från de oisolerade rören mellan tankar och panna.
Jag testade med att elda upp lite pallvirke efter jag kört en brasa... j***'lar i min själ vad det övertände. Det brann så fort att jag var tvungen att ha luckan lite på glänt för att förse elden med syre. Inget bra att elda sådant som inte ligger tätt packat.
Jag har iofs råkat ut för att veden hänger sig när det brunnit ut en del underifrån, det blir skitdålig värme tills jag ruskar om veden så att den faller ner mot rostern igen.
mickejoh skrev:Jag har en CTC kombi från 82 med an acktank på 500L (Expansionskärl på vinden med rör på taket). Har lärt mig elda med den under ett års tid. Nu har jag dock märkt att det ibland sipprar ut vatten från baksidan av ackumulatortanken. Detta har hänt två ggr, bägge gångerna har tempen i acktanken varit över 83 grader... när tempen sjunkit har det slutat. Tanken står i pannrummet och det är trångt så jag kan inte komma åt på baksidan och se - där är fullt med isolering. Tittar jag under tanken ser jag dock att det sipprar vatten ifrån isoleringen och ner på golvet och sedan ner i avloppet (när tempen är över 83 grader alltså). På den sidan där det sipprar mest, går ett rör rakt upp i taket - är det röret till expansionskärlet? (Borde inte det komma ifrån pannan).
Att det kommer ut vatten på konstiga ställen är alldrig ett bra tecken, du borde nog försöka att antingen komma åt att kolla exakt vad som läcker, eller ta hjälp av någon som kan göra det åt dig. Någonstans i pannrummet har du en kran mellan kallvattenledningen och pannan får ett fylla på systemet, vanligtvis har du också ett skvallerrör från vinden som kommer ner i källaren någonstans och som berättar när du fyllt på tillräckligt med vatten. Om det är som i mitt hus (byggt -58) att du har ett järnrör upp till expansionskärlet, så riskerar det att rosta sönder om det får kontakt med syresatt vatten p.g.a. ör låg nivå i systemet och då kan det gå illa...
Hobbyelektriker
· E
· 15 368 inlägg
Ett litet trådlyft är väl aldrig fel?Fotografen skrev:
Har nu läst igenom denna monstruösa tråd, mycket intressant information!!
Jag har idag en Diom kombipanna som jag i somras kopplade till tre 500l-tankar. Kombipanna med tank rekommenderas inte! Pannan har alldeles för låg effekt och verkningsgrad, rökgastempen blir för hög och det verkar gå åt åtminståne 1/3 för mycket ved. Jag använder nu bara två tankar, har stängt till den tredje. Funderade i somras när jag höll på med mokandet på om jag skulle ta hem en ny panna ochså, men lät bli, mest pga av att semestern började ta slut ...
Nåväl, bara denna envisa vinter släpper ska det bli en riktig vedpanna. Den styrande parametern vid valet är utrymme, pannan står i en gjuten nisch och det får inte finnas några luckor på sidorna eller bakom pannan för dessa går inte att komma åt på plats. Valet har blivit Calmar V33, den har visseligen fläkten på baksidan men röranslutningarna sitter "rätt" så det ska gå. Letade reda på en granne som har pannan och han var helnöjd, både med själva pannan och supporten från Trebema. Det hade varit något strul med luckan, han fick pannan utbytt mot en ny med det uppdaterade spjället i ovankant på vedutrymmet för 1500 spänn i mellan, och då ingick transport av bägge pannorna! Trebema var även vettiga att prata med då jag ringde för att dryfta saker och ting, sånt är värt mycket!
Jag funderar på ett par saker. Det rekomenderas 35-rör mellan panna och tankar, jag har 28, tycker det borde funka med 78-graderstermostat i laddomaten? Grannen hade 28 och hade inga problem. Däremot hade han 35 på röret från panntoppen till laddomaten, varför ha grövre rör där, borde det inte vara tvärsom om man nu ska ha olika dimensioner?
Någon skrev även att det är viktigt att röret från panna till tank inte vänder nedåt. Mina rör går från pannan genom en vägg, upp i taket och grenas ut ned till tankarna och det har funkat utmärkt med skiktningen och tankarna laddas jämt. Det finns idag ingen laddomat, bara en enkel termisk ventil+pump men nu får det bli laddomat 21, verkar funka bättre. Självcikulationen har jag aldrig provat, kanske är sämre.
Det jag inte har funderat färdigt på är varmvattenberedningen, har idag beredning i pannan. Tankarna är "tomma", utan beredare. Har ändå tänkt att sätta dit en elberedare för att slippa elda på sommaren, ska man ha någon växlare eller dylikt?
Expansionskärlet ska även det bytas, är 140 l tryckkärl vilket räcker till 70 grader men med en vettig panna vill jag ladda 90, mer än så tror jag inte är någon större idé pga ökade förluster med tre tankar. På Beulcos hemsida finns ett bra Excelark för expkärlsberäkning att ladda hem, det säger 200 l vid 90 grader, 1800 l systemvolym och 5,8 m tryckhöjd så så får det bli. Passar som av en händelse på centimetern mellan elkasetten och murstocken...
Var har ni era expkärl kopplade, jag har satt mitt i botten på tankarna för att inte utsätta det för varmvatten men har fått alla möjliga synpunkter på detta, det fungerar bra?!
Hursom, började fundera på hur länge jag hängt på forat och detta var det äldsta inlägget jag hittade, troligen det första.
Huset det gäller är sålt och v33-pannan som åkte in fungerade när jag sålde och troligen funkar den än, har aldrig hört ett ljud från killen som köpte.
Såhär efteråt skulle jag satt in en bergvärmepump och låtit den gamla kombipannan stå kvar som nödreserv, fy f-n vad ved man hade sluppit släpa på...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden