Hej på er
Jag har som sagt fått igång min nya fina panna och nästan allt fungerar som det ska.
Ungefär så här ser min installation ut, förutom att jag missat termovaren och har två tankar till påhakade på slutet av installationen (de två sista sitter paralellt med den högra tanken i bilden)

Som ni ser så sitter det två ventiler mellan de två tankarna på bilden, dessa har jag stängda för att för att få den laddad före de övriga tankarna och när värmen plockas ut finns det värme och varmvatten kvar ganska länge (värmen tas ju ut under varmvattnet).
När jag eldar så laddar pannan snyggt och prydligt, termovaren drar ut ca 85 gradigt vatten från pannan och skickar tillbaka 65 gradigt vatten till pannan.
MEN värmen i toppen på första tanken försvinner... har inget varmvattenuttag alls (bor inte i huset ännu) utan skickar ut beskedliga 35-45 grader på radiatorerna för att hålla en hjälplig temp i huset. Innan den gammla pannan byttes ut satt det bara dessa två tankar och alltihop fungerade lysande...
Först trodde jag att det var draget genom pannan som drog ur värmen men har jag fattat rätt på termovaren så skall ju den ha en backventil m.m. som skall spärra så att vattnet inte skall kunna backa tillbaka... så just nu börjar misstankarna luta åt termovaren helt enkelt, kan det vara så att termostatventilen börjar ge sig? (den kanske fick spader när den gick från kombi med förugn, där den på sin höjd sänkte tempen till pannan med 5 grader,till en si30) den börjar väl komma upp i en 7-8 års ålder nu, eller kanske backventilen?
Tanken är inte helt välisolerad, men det skall ju inte hålla samma temp som returen, eftersom inget uttag sker från toppen... ???
Mvh
Reine
Jag har som sagt fått igång min nya fina panna och nästan allt fungerar som det ska.
Ungefär så här ser min installation ut, förutom att jag missat termovaren och har två tankar till påhakade på slutet av installationen (de två sista sitter paralellt med den högra tanken i bilden)

Som ni ser så sitter det två ventiler mellan de två tankarna på bilden, dessa har jag stängda för att för att få den laddad före de övriga tankarna och när värmen plockas ut finns det värme och varmvatten kvar ganska länge (värmen tas ju ut under varmvattnet).
När jag eldar så laddar pannan snyggt och prydligt, termovaren drar ut ca 85 gradigt vatten från pannan och skickar tillbaka 65 gradigt vatten till pannan.
MEN värmen i toppen på första tanken försvinner... har inget varmvattenuttag alls (bor inte i huset ännu) utan skickar ut beskedliga 35-45 grader på radiatorerna för att hålla en hjälplig temp i huset. Innan den gammla pannan byttes ut satt det bara dessa två tankar och alltihop fungerade lysande...
Först trodde jag att det var draget genom pannan som drog ur värmen men har jag fattat rätt på termovaren så skall ju den ha en backventil m.m. som skall spärra så att vattnet inte skall kunna backa tillbaka... så just nu börjar misstankarna luta åt termovaren helt enkelt, kan det vara så att termostatventilen börjar ge sig? (den kanske fick spader när den gick från kombi med förugn, där den på sin höjd sänkte tempen till pannan med 5 grader,till en si30) den börjar väl komma upp i en 7-8 års ålder nu, eller kanske backventilen?
Tanken är inte helt välisolerad, men det skall ju inte hålla samma temp som returen, eftersom inget uttag sker från toppen... ???
Mvh
Reine
Hejsan Reine,
Fin skiss men om det är riktig så förstår jag ditt problem. Om ventilerna är stängda så är även returen ständ till den första tanken. Returvattnet tar då vägen via panna och in i toppen på första tanken. Den kyls då uppifrån och du får ingen varmvatten ur varmvattenslingan. Skiktningen måste också ta skada, om man kan tala om skitning i detta fall.
Man kan även fråga sig hur effektiv värmetransporten är från slav till primärtank. I urladdningsläge skall slavtaken ladda tillbaka via matningen. Dvs först uppåt och sedan neråt in i primärtanken. Om då primärtanken är varm i toppen så kanske inte självcirkulationen fungerar optimalt. Jag har en extra horisontell koppling mellan mina tankar (i överkant tank).
Gissar att du kommer att få mkt respons på detta!
/Jögga
Fin skiss men om det är riktig så förstår jag ditt problem. Om ventilerna är stängda så är även returen ständ till den första tanken. Returvattnet tar då vägen via panna och in i toppen på första tanken. Den kyls då uppifrån och du får ingen varmvatten ur varmvattenslingan. Skiktningen måste också ta skada, om man kan tala om skitning i detta fall.
Man kan även fråga sig hur effektiv värmetransporten är från slav till primärtank. I urladdningsläge skall slavtaken ladda tillbaka via matningen. Dvs först uppåt och sedan neråt in i primärtanken. Om då primärtanken är varm i toppen så kanske inte självcirkulationen fungerar optimalt. Jag har en extra horisontell koppling mellan mina tankar (i överkant tank).
Gissar att du kommer att få mkt respons på detta!
/Jögga
Ditt system borde fungera.
Dina problem med avkylning i primärtanktoppen vid urladdning måste bero på oönskat läckage igenom laddkopplingen. Radreturen letar sig igenom och detta måste förhindras. (Dålig backventil eller dylikt?)
Dina problem med avkylning i primärtanktoppen vid urladdning måste bero på oönskat läckage igenom laddkopplingen. Radreturen letar sig igenom och detta måste förhindras. (Dålig backventil eller dylikt?)
Jorwes
Radiatorpumpen drar ju vattnet från första och puttar tillbaka i sista, så själcirkulationen behöver inte fungera för att överföringen av värmen till primärtanken skall fungera. Särskillt eftersom det fungerat tidigare
Det slog mig just att laddpumpen tidigare oftast stod igång, kan det ha något med saken att göra, spärrar det passagen via pannan?
Mvh
Reine
Vad jag menade är att om du har ventilerna stängda och endast kör på primärtanken så går returvattnet väldigt konstiga vägar.
Om du dessutom har laddpumpen på så cirkulerar ju den endast vatten i laddkretsen och blockerar returen till primärtanken. Visst var det så att det var en laddkrets som inte var utritad?
Sedan kan man ju ha endast en av ventilerna stängda. Resultatet blir ngn form av seriekopplade tankar, osäker på hur det fungerar.
/Jögga
Om du dessutom har laddpumpen på så cirkulerar ju den endast vatten i laddkretsen och blockerar returen till primärtanken. Visst var det så att det var en laddkrets som inte var utritad?
Sedan kan man ju ha endast en av ventilerna stängda. Resultatet blir ngn form av seriekopplade tankar, osäker på hur det fungerar.
/Jögga
Robert.
Lutar också åt att det är antingen en av termovarprylarna som inte fungerar riktigt eller att pumpen tidigare blockerade detta när den nästan alltid stog igång...
Jorwes.
Japp, missade att rita in laddkretsen...
Stänger jag båda ventilerna så laddar pannan in i första tanken i toppen och ut i botten upp till toppen på tank 2 ut i botten tillbaka till pannan, dvs seriekopplat, öppnar jag ventilerna är alla paralella...
Det har fungerat innan jag bytte panna och lade till extra tankar... kan det vara så att när jag bara hade en slavtank så var det inte så tungt att dra vattnet bakvägen som det är nu och naturlagarna helt enkelt tvingar vattnet baklänges genom pannan? På det hållet kan jag ju inte sätta en backventil för då kan ju inte pannan ladda något...
Lutar också åt att det är antingen en av termovarprylarna som inte fungerar riktigt eller att pumpen tidigare blockerade detta när den nästan alltid stog igång...
Jorwes.
Japp, missade att rita in laddkretsen...
Stänger jag båda ventilerna så laddar pannan in i första tanken i toppen och ut i botten upp till toppen på tank 2 ut i botten tillbaka till pannan, dvs seriekopplat, öppnar jag ventilerna är alla paralella...
Det har fungerat innan jag bytte panna och lade till extra tankar... kan det vara så att när jag bara hade en slavtank så var det inte så tungt att dra vattnet bakvägen som det är nu och naturlagarna helt enkelt tvingar vattnet baklänges genom pannan? På det hållet kan jag ju inte sätta en backventil för då kan ju inte pannan ladda något...
Reine: Hade du ventilerna i den "gamla" kopplingen när det fungerade?
En fundering: Har du bara en slinga för varmvattnet?
Om ja, så skulle jag rekommendera dig att förvärma varmvattnet med solslingan innan slutlig uppvärmning sker i den övre slingan, annars så kommer du att få en rejäl omblandning av tanken vid varmvattenuttag. Har du sedan tankarna seriekopplade så kommer det inte att bli bra. Parallell koppling kanske är bättre.
Om du kommer att använda solslingan för att förvärma varmvattnet och vill ansluta en solfångare så går det att göra det via en värmeväxlare.
Men att att bara ha en slinga som du har ritat i din skiss för varmvatten det skulle jag vilja säga är den sämsta lösningen på att ta ut varmvatten ur en acktank.
En fundering: Har du bara en slinga för varmvattnet?
Om ja, så skulle jag rekommendera dig att förvärma varmvattnet med solslingan innan slutlig uppvärmning sker i den övre slingan, annars så kommer du att få en rejäl omblandning av tanken vid varmvattenuttag. Har du sedan tankarna seriekopplade så kommer det inte att bli bra. Parallell koppling kanske är bättre.
Om du kommer att använda solslingan för att förvärma varmvattnet och vill ansluta en solfångare så går det att göra det via en värmeväxlare.
Men att att bara ha en slinga som du har ritat i din skiss för varmvatten det skulle jag vilja säga är den sämsta lösningen på att ta ut varmvatten ur en acktank.
Hej!
Reine:
Jag blir inte heller riktigt klok på detta, vi har mycket lika system tror jag.
Jag har labbat fram och tillbaka en hel del nu och jag tror att jag har hittat bästa lösningen för mig, nämligen att köra parallellt hela tiden.
Jag tror att radiatorslingan ställer till lite problem vid laddning. Kör jag helt parallellt så laddas primärtanken allra först (inget går till slavarna, kalla rör).
Efter ett tag så börjar även varmt vatten att gå till slavarna, men då har jag problemet att primärtanken är full med varmt vatten och slavarna bara är halvfulla.
Detta trodde jag skulle orsaka problem med att primärtanken inte slutar ladda utan "snor" varmt vatten från slavarna, men så är inte fallet!
Det verkar som det varma vattnet "hänger kvar" i primärtanken när denna är full, för då har jag 80gr i hela tanken men inloppet till laddomaten håller ca 50gr vilket tyder på att det läcker lite från primärtanken men att det mesta tas från slavarna...
Men jag är lite avundssjuk på Hansson, 97gr skulle också jag vilja ladda med, hur gör du Hansson?
Jag maxar ca 87gr sedan slår pannan av vid 95gr...
Reine:
Jag blir inte heller riktigt klok på detta, vi har mycket lika system tror jag.
Jag har labbat fram och tillbaka en hel del nu och jag tror att jag har hittat bästa lösningen för mig, nämligen att köra parallellt hela tiden.
Jag tror att radiatorslingan ställer till lite problem vid laddning. Kör jag helt parallellt så laddas primärtanken allra först (inget går till slavarna, kalla rör).
Efter ett tag så börjar även varmt vatten att gå till slavarna, men då har jag problemet att primärtanken är full med varmt vatten och slavarna bara är halvfulla.
Detta trodde jag skulle orsaka problem med att primärtanken inte slutar ladda utan "snor" varmt vatten från slavarna, men så är inte fallet!
Det verkar som det varma vattnet "hänger kvar" i primärtanken när denna är full, för då har jag 80gr i hela tanken men inloppet till laddomaten håller ca 50gr vilket tyder på att det läcker lite från primärtanken men att det mesta tas från slavarna...
Men jag är lite avundssjuk på Hansson, 97gr skulle också jag vilja ladda med, hur gör du Hansson?
Jag maxar ca 87gr sedan slår pannan av vid 95gr...
Den enda skillnaden nu mot förut är att det är en ny panna och två tankar extra på sluttampen, laddslingan är likadan kopplingen mellan tankarna är likadan (med ventiler och allt)
Tidigare styrdes pumpen manuellt, vilket innebar att på vintern så stog den i stort sett alltid igång, börjar faktiskt bli lite sugen på att låta pumpen gå för att testa om det blir någon skillnad...
Edit Har kollat med min käre far, som konstaterade att han i stort sett aldrig stängde av pumpen vintertid, bara sommartid och då körde han oftast paralellt för solfångaren... hem och testa!!!
Roli.
Trodde bara att jag hade en varmvattenslinga men till min stora glädje när jag klädde av tanken insåg jag att jag hade två slingor + solslingan (som ju är inkopplad till panelen)
Mvh
Reine
Tidigare styrdes pumpen manuellt, vilket innebar att på vintern så stog den i stort sett alltid igång, börjar faktiskt bli lite sugen på att låta pumpen gå för att testa om det blir någon skillnad...
Edit Har kollat med min käre far, som konstaterade att han i stort sett aldrig stängde av pumpen vintertid, bara sommartid och då körde han oftast paralellt för solfångaren... hem och testa!!!
Roli.
Trodde bara att jag hade en varmvattenslinga men till min stora glädje när jag klädde av tanken insåg jag att jag hade två slingor + solslingan (som ju är inkopplad till panelen)
Mvh
Reine
Andreas, om veden har brunnit så lånt att det i stort sett bara är kol kvar så är det ingen fara. Om fläkten stannar när det fortfarande förbränns tjärämnen så kan tjäran kondensera på pannväggarna och orsaka lite beläggning. Jag skulle vilja påstå att någon enstaka gång inte spelar någon roll alls, men det är onödigt att provocera fram det.
När jag har råkat lägga i för mycket ved någon gång och det bara är ren kol kvar, så brukar jag vrida igen spjällen för att kväva glöden fortare. Då blir det enkelt att tända nästa gång. 8) För att inte fläkten ska få för sig att starta och stoppa allteftersom panntempen sjunker och stiger så slår jag över till läge II (pellets/olja) ett tag så att pannan "nollställs".
Angående inställning av lågan (som dryftades häromdan) så kom jag på en sak. Om man har fått till en hyfsad inställning, som Reine verkar ha fått till, göra så här: Stäng sekundärspjället helt och öppna sedan ganska långsamt. Vid ett läge så kommer man att märka en snabb förändring av hur lågan ser ut. Först är det en orange, fet elddimma som senare klarnar och ändrar färg ganska plötsligt till en ljusare gul ton. Efter den där övergången så öppnar jag spjället en liten bit till.
Den inställningen har jag kollat dels genom att kolla på skorstenen och dels genom att kika in i dragbegränsaren som just nu sitter på rökröret. Där brukar jag lysa in med en stark ficklampa med smal ljuskägla. Då syns det rätt tydligt i vilket läge på sekundären man blir av med röken.
När jag har råkat lägga i för mycket ved någon gång och det bara är ren kol kvar, så brukar jag vrida igen spjällen för att kväva glöden fortare. Då blir det enkelt att tända nästa gång. 8) För att inte fläkten ska få för sig att starta och stoppa allteftersom panntempen sjunker och stiger så slår jag över till läge II (pellets/olja) ett tag så att pannan "nollställs".
Angående inställning av lågan (som dryftades häromdan) så kom jag på en sak. Om man har fått till en hyfsad inställning, som Reine verkar ha fått till, göra så här: Stäng sekundärspjället helt och öppna sedan ganska långsamt. Vid ett läge så kommer man att märka en snabb förändring av hur lågan ser ut. Först är det en orange, fet elddimma som senare klarnar och ändrar färg ganska plötsligt till en ljusare gul ton. Efter den där övergången så öppnar jag spjället en liten bit till.
Den inställningen har jag kollat dels genom att kolla på skorstenen och dels genom att kika in i dragbegränsaren som just nu sitter på rökröret. Där brukar jag lysa in med en stark ficklampa med smal ljuskägla. Då syns det rätt tydligt i vilket läge på sekundären man blir av med röken.
Får väl hålla med förra talare. God Jul till alla.
Det sa sotaren med när han var här och
provtryckte idag. Suck ve o förbannelse.
Måste laga min pipa. Läckte lite mycke.
Nu är frågan . Jag har en 14*14 cm pipa ..
Räcker för en V33 . Men skorstens snubben jag snacka
med idag, vill helst få i en slang som är 12,6 cm .
Har en 7 meters pipa. V33 vill ha 13,5 cm vid den längden. så jag vet ifan .. Att dra om pipan med keramiskt bruk kräver en satans jädra rengörning av pipan för den e rätt tjärig nu. Så en slang vore att föredra. Men loosar jag för mycket eller går det inte alls med en sån slang o v33 .. Nån som har erfarenheter?
Samt vet var man ska vända sig ..
Jag bor i Lindesbergs kommun.
Så jag säger som sotaren sa.
Ha en trevlig jul o gott nytt år HoHo
Det sa sotaren med när han var här och
provtryckte idag. Suck ve o förbannelse.
Måste laga min pipa. Läckte lite mycke.
Nu är frågan . Jag har en 14*14 cm pipa ..
Räcker för en V33 . Men skorstens snubben jag snacka
med idag, vill helst få i en slang som är 12,6 cm .
Har en 7 meters pipa. V33 vill ha 13,5 cm vid den längden. så jag vet ifan .. Att dra om pipan med keramiskt bruk kräver en satans jädra rengörning av pipan för den e rätt tjärig nu. Så en slang vore att föredra. Men loosar jag för mycket eller går det inte alls med en sån slang o v33 .. Nån som har erfarenheter?
Samt vet var man ska vända sig ..
Jag bor i Lindesbergs kommun.
Så jag säger som sotaren sa.
Ha en trevlig jul o gott nytt år HoHo
Hej Deflas,
Jag är lite dåligt insatt i detta men är inte glidgjutning av föredra ändå?
Jag har fått för mig att det är billigare än rör, plus att man någotsånär kan bibehålla arean?
Det kanske är mer jobb, men är inte alla eldningspipor "skitiga" innan ev glidgjutning
Kolla denna länk, det verkar som "glidgjutarn" rensar innan påbörjad glidgjutning.
http://www.euroscand.se/index.php?option=content&task=view&id=6&Itemid=30
Här kan du läsa mer, googlesökning:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=glidgjutning&btnG=Google-sökning&meta=
Jag är lite dåligt insatt i detta men är inte glidgjutning av föredra ändå?
Jag har fått för mig att det är billigare än rör, plus att man någotsånär kan bibehålla arean?
Det kanske är mer jobb, men är inte alla eldningspipor "skitiga" innan ev glidgjutning
Kolla denna länk, det verkar som "glidgjutarn" rensar innan påbörjad glidgjutning.
http://www.euroscand.se/index.php?option=content&task=view&id=6&Itemid=30
Här kan du läsa mer, googlesökning:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=glidgjutning&btnG=Google-sökning&meta=
Så sant .. arean bibehålls .. Men skorstenslagarn jag snacka med igår sa att han inte glidjuter min pipa om den är för tjärig. Samt så blir det ungefär samma pris som med slang.
Har fått för mig att slang är säkrare med .. (vet ifan varför.)
Det felar på ca 4mm mot rekomenderad skorsten på en V33 ..om jag sätter slang blir det 4mm förlitet ..
Aja .. får väl be han komma hit och kolla .. o ge mig en offert på det . Hoppas bara banken är snäll o låter mig ta med det på samma om pannlånet
Har fått för mig att slang är säkrare med .. (vet ifan varför.)
Det felar på ca 4mm mot rekomenderad skorsten på en V33 ..om jag sätter slang blir det 4mm förlitet ..
Aja .. får väl be han komma hit och kolla .. o ge mig en offert på det . Hoppas bara banken är snäll o låter mig ta med det på samma om pannlånet
Deflas,
Himla osis i vilket fall som helst...
Rör kanske håller längre, har ingen koll på detta.
Exakt hur noga det är med röret vet jag inte, 12,6 kunde du få och 13,5 krävde Trebema, verkar ju inte vara så stor skillnad.
Volym 87l mot 110l.
Himla osis i vilket fall som helst...
Rör kanske håller längre, har ingen koll på detta.
Exakt hur noga det är med röret vet jag inte, 12,6 kunde du få och 13,5 krävde Trebema, verkar ju inte vara så stor skillnad.
Volym 87l mot 110l.