God fortsättning!

Har konstaterat att när laddpumpen går kontinuerligt, så stannar värmen kvar i toppen på första tanken och jag får behålla mitt varmvatten, dessutom finns det lite värme kvar i pannan då den inte kyls ut helt heller vilket gör att det går lite snabbare att komma igång vid eldning...

Slutsats: pumpen får gå.

Ju mer jag funderar på detta misstänker jag att det är vanlig självcirkulation som uppstår efter ett litet tag när jag dragit ur mycket av värmen i de tre slavtankarna, och det är ju på det sättet som laddpaketen fungerar, självcirkulation skall ju fungera... egentligen skulle man ju kopplat allt paralellt och haft en plattvärmeväxlare bredvid istället :) men det får vi ta vid ett annat stort ingrepp i systemet...

Mvh
Reine

Hej!
Jag tänker mig att byta ut min gamla elpanna och funderar på att satsa på en vedanläggning!
Jag får in två 750 l tankar, har tittat på Calmarpannan men vedpaketet de har är ju med beredare men jag vill ha med slingor (3st) då jag eventuellt sätter upp solpaneler vid ett senare tillfälle.
Jag har funderat på att köpa grejorna själv och "pula" lite själv samt hyra in nån rörmokare kanske 2-3 dagar.
Solo Inovan är säkert bäst men den faller väl pga minst 2000 l ackumulatorvolym. Effectapannan går väl ej att köpa som privatperson?

Jag skulle vara tacksam med lite synpunkter/råd!

Har du byggt flispannan själv? Vet du någon som säljer sådana?

Jag har tittat på http://www.varmepump.biz/ verkar vara bra priser där :), Någon som har erfarenhet om dom? Behöver dock RSK-Nummer för att handla övrig utrustning för pannbyte där. Någon som kan speca vad som går åt, jag ska ha ett slutet expansionskärl. :-/

Tack för tipset (Andreas) har kollat lite och det lutar väl ändå åt Calmarpannan, skulle jag få in en ackumulatortank till så fick det nog bli en Solo Inova. En riktigt snygg anläggning Du har!

Hej,

Jag har en Calmar V33 med 2000 ack-volym.
Enligt "Svanen-metoden" skulle jag egentligen ha 2160l (eldstadens volym * 18 ).
Jag kan efter snart en månads eldande i den nya pannan konstatera att 2000l är en bra storlek för V33.
När jag pratade med Trebema om Ack-storleken så sa de att ett fullt vedinlägg värmer 1500l vatten från 40 till 85gr, detta kan jag säga direkt inte stämmer...
Knökar jag pannan full med torr björkved så värms hela mitt system upp till ca 90 grader (returtemp ca 80gr när bara glöd återstår) och då började jag elda när topptempen var ca 50gr och botten runt 30gr.

Jag vet inte vilken ved Trebema avsåg, men det kanske stämmer med gran eller fura.
Jag var inställd på att göra ett extra "halvt vedinlägg" varje eldning, men till min glada förvåning behövs inte detta!

Jag har ingen erfarenhet av varmepump.biz, men de är billiga! Ett tips: Hör med rörpulare på din ort, hos mig var det flera som erbjöd sig att bara agera återförsäljare av panna och ackar när jag frågade.

Specning ja just det, gör ett försök fast jag säkert glömmer en massa:

- Panna och ackar ;)
- Slutet exp, läs denna tråd ang storlek
- Säkerhetsventil 1,5bar
- SYR-ventil
- Laddomat eller Termovar
- Avluftningsventil
- en handfull avstängningsventiler
- Cirkulationspump
- Shunt
- Shuntautomatik
- Elpatron
- Tryckmanometer
- Termometrar
- Ev isolering till tankarna
- Rörisolering
- CU-rör x antal meter och dimension
- x antal rörböjar och förminskningar, både för galvat och för kopparrör
- Blandningsventil för VV "Skållskydd"
- Övertryckventil för VV, alltså på inkommande vatten till VVB eller slinga
- x antal meter blått stålrör
- En kartong med diverse anslutningsdelar ;) (Dyrt)

Dessutom gassvets eller pressverktyg, tätningsmedel, gängverktyg, rörtänger och en hel hoper "vanliga" verktyg...

Genom KLIMP-bidraget tvivlar jag på att jag med behjäpliga polare skulle lyckats gjort installationen billigare än vad den nu slutade på när en "riktig" rörpulare gjorde jobbet åt mig.

En liten rättelse Dedden: Galvat ska man inte använda i värmeinstallationer. Värmen förstör galvningen. Vanligt stål, dvs blåa rör och svarta delar, och koppar är ok, men galvat ska man undvika.

Andreas:

KLIMP är Statens Klimatinvesteringsprogram (tror det heter så).
Syftet är att stimulera till att bidra med att sänka växthusgaserna och det är Naturvårdsverket som ombesörjer det hela, länk hittar du nedan.

http://www.naturvardsverket.se/index.php3?main=/dokument/press/2004/juni/p040622.htm

Sveriges kommuner får sedan ansöka om pengar ur potten som Naturvårdsverket har, du måste alltså kolla om Din kommun är ansluten.

Min kommun var det och jag får bidrag vid min installation av vedsystem, runda slängar ca 7.000:-

Jag tror det är en ganska bra grej, jag menar pengar är aldrig fel att få... ;)

Detta bidrag kan ej kombineras med ROT-avdraget, men å andra sidan ger detta mer pengar än ROT så valet var enkelt...

Sveno:

Ahh, missade detta, inget galv i värmeinst...
Men det är ännu värre om man installerar svart i KV-inst väl (iaf om man blandar om jag kommer ihåg rätt)?

Ok!
Tackar Dedden :)
Jag räknade lite snabbt och kom fram till att de kommer att ligga på ca 65 000 kr (Panna +acktankar+div tillbehör), till detta kommer röris arbete, alltså ca 80 papp!

Hansson28:
Köpte Du grejorna själv eller köpte Du av installatören?

22 mm! :o Ja, är man inte någotsånär insatt kan man bli riktigt uppsnurrad! om man bara går på det billigaste alternativet.

Jag har fått in två offerter:
Effectapannan med soltankar 2x750 87 000 kr
Vedex 3000 2x750 (ej isolerade) 80 000 kr
33 mm i laddkretsen på båda paketen. :)

Jag funderar fortfarande på Ackumulatorstorlek och grämer mig att jag bara får in 2x750 möjligen kan jag få in 3x750. Hur mycket effect lagrar en tank?
Tappar man mycket i förluster vi tre tankar?

Hej,

1st 750l ack-tank lagrar ungefär 45kWh, alltså 60Wh/liter vatten, räknat på 50gr tempstegring (jmfr 40-90gr).

Postad av: Samoht Postad den: 26. dec 2004 kl 22:50
Hej!
Jag tänker mig att byta ut min gamla elpanna och funderar på att satsa på en vedanläggning!
Jag får in två 750 l tankar, har tittat på Calmarpannan men vedpaketet de har är ju med beredare men jag vill ha med slingor (3st) då jag eventuellt sätter upp solpaneler vid ett senare tillfälle.
Jag har funderat på att köpa grejorna själv och "pula" lite själv samt hyra in nån rörmokare kanske 2-3 dagar.
Solo Inovan är säkert bäst men den faller väl pga minst 2000 l ackumulatorvolym. Effectapannan går väl ej att köpa som privatperson?

Jag skulle vara tacksam med lite synpunkter/råd!
Hur mycket energi gör du av med?(elpannan).

Det är så jäkla mycket som spelar in när det gäller detta med acc och ved system.
(Jag är ingen klippa på att dimensionera eller räkna utan talar bara om egna erfarenheter och iakttagelser.)

För att få till en lyckad lösning krävs att man tar hänsyn till och anpassar sig efter vissa förutsättningar (som naturligtvis alltid är olika från fall till fall).
Jag menar tillexempel: energiförbrukning? vv vanor? Skorsten? plats för panna och acc? Takhöjd? långa rördragningar mellan acc och panna? Plats för tillräckligt stort expansionskärl? Vad händer vid strömavbrott eller laddpumpshaveri? Finns förutsättningar att få ett rätt kopplat system? Finns förutsättningar att få ett optimalt injusterat radsystem? Utrymme för rationell och bekväm vedhantering? Komplement? (el, sol, olja, annat)
Eventuella grannar som kan störas av rök eller vedhantering? mm,mm,mm.

En bra och pålitlig rörmokare som är smart och kan konsten att koppla rätt är guld värt.
(Om inte annat så för framtida support.)

Hej!
Ok!
När det ligger mellan -5 -10 har jag ett totalt behov av ca 150 kWh/dygn.
Jag behöver väl ca 28000 kWh/år för uppvärmning!

jag behöver då sannolikt elda 2ggr/dag vid minusgrader även vid 3st tankar á 750l. :(

Vedförbrukning vid blandved? 25-30m3!?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.