Såja .. Nu har min Calmar V33 landat..
I morse ringde en transportör o sa att han vart på väg.
SÅ Calmar v33 med 2*750 liter acktank står i garaget o väntar på montering. Synd att montören inte kommer än.. I januari kommer han hit,
Mitt pris ? Ja 88300 får jag ge .. Men då ingår allt ..
Calmar V33 med 2*750 l ack isolerat
laddo 21 slutet tryckkärl . borttagning av oljetank samt gammla pannan. o instalation av nya . drift klart.
Panngubben ska få slita lite .. bära ner allt .. (trångt som fanken) . Jag ska bara vänta på att få njuta av värmen.
Jag vet hur jobbigt det lär bli för han .. jag kånkade in det i morse .. suck va tungt det var .. han ska ner för källar trappen .. muhahha ..

Grattis Deflas
Glöm inte veden ;D , bör helst torka 2år..
En bekant kom på sitt misstag när installatören
började snacka om proveldning... :)

Grattis Deflas!

Du kommer säkert bli nöjd...
Jag är inne på 6 eldningen med min, om du inte läst så kan du kolla här:

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1101635538;start=92#92

Jag är kanonnöjd förutom att det läcker lite rök mellan sotluckan och rökröret in i skorstenen, men detta ska åtgärdas under veckan.
Om du vill jämföra har jag följande siffror:
Ett knökfullt vedinlägg värmer 2000l vatten från 40 till 80 grader. Rökgastemp mellan 210-220 grader, panntemp 85grader, Starttryck i systemet 0,6 bar, vid slutet på eldningen 0,9 bar.
Laddomaten är ställd på högsta hastighet.

Jag har inte hunnit isolera rör ännu så det är VARMT i pannrummet, det är nog de 5 graderna jag tappar mellan panna och ack.

Som Hansson skrev så kan även jag intyga att shuntstyrning verkligen är kanon.
Jag fick min Automix mer eller mindre gratis då transportören körde ner vår - i höstas - nysådda "kantmur" till uppfarten, snacka om bra byte ;)

Hansson:

Jag köpte en sotviska på OBS där skaftet var av tjock pianotråd.
Denna sågade jag av på mitten och skruvade på skurvdragarn, det funka kanon!
Pianotråden återgår till sitt raka läge trots att man böjer den ganska rejält så det var inga problem att nästan, nästan "sota framifrån" med skruvdragarn.

Kostade iofs 130:- ;)

Nej då en Automix 20 är med i priset där.
Hehe .. veden . den ska vi inte tala om.
Nissen jag köpte huset av har byggt en för tät vebo..
Så min ved jag har nu är fan sur så jag får torka den inne .. 2 veckor i källaren med 20 grader o en luftavfuktare så går då o då .. sen gåre o elda ..
Ska köpa 30kb 3m längder i vinter .. kapa/klyva till våren . Så bör jag ha för 2 år framåt. .. så jag kan ligga lite före sen..-
Men först göra ny bättre vebo.

Hej på er

Kan bara inte låta bli...

Ni som läst mina inlägg vet också att jag beställt panna.

Igår var rörläggaren klar, systemet fyllt... nu skall bara rökrör och el fixas färdigt (rökröret är "på plats" skall bara muras fast och kittas) detta fixas imorgon, sen skall det eldas (jojo, det skall ju torka först)! :P

Andreas: Hur lång tid tog det att "torka keramiken" i din Innova?

Mvh
Reine

Aha, jag utgick från att det tog en stund eftersom det står så nogrant i instruktionen, men det låter ju bra ( går naturligtvis ut lugnt)

Har läst sveno's tips ett par tre gånger tror jag, men som sagt så glömmer man ju, skall leta upp det igen och skriva ut så jag har det nära till hands.

Tackar för hjälpen!

Skall förresten se till att fixa till mitt webutrymme så att jag kan publicera lite bilder för er.

Mvh
Reine

Hej,

Lycka till Reine, och visa gärna lite bilder, det är alltid skoj!

Fanken måste fråga en sak ..
Var upp o skulle packa upp pannan i kväll .
Såg att man kunde ställa tempen för fläkt stop,
Men det e inget vred .. bara en lite metallplatt med spår.
Ser nästan ut som det vart ett vred fast det gått av.
Så ni som har en calmar v33 ska det vara ett vred eller är det mejsel funktion där tro . Måste veta så jag kan reklamera annars.

Hej deflas
Fläktstoppet till calmarpannan är endast ett mejselspår

Phu .. då kan jag andas ut ..
Då var det bara isoleringen på en av tankarna som skadats ..
men det får jag avdrag för .. bättre för mig ..
ska ju ändå bygga in de lite o isolera mera ..

Trevlig helg på er ..

Deflas skrev:
.. bättre för mig ..
ska ju ändå bygga in de lite o isolera mera ..
Nyfiken ::)
Hur?
Har läst att acktankarnas isolering är som att bygga ett hus med 3 cm isolering i ytterväggarna... :-/

Hansson28 skrev:
....Är det inte så att elpatronen inte får vara innanför isoleringen? Tycker det blir lite krångligt då....
Brottas med samma funderingar. Planerar 2x1500 liter med egen inbyggnad & isolering.
Det mesta går att förlänga ;) men inte elpatronerna eller......
Vid ev. byte krävs säkert rörtång..... Mycke klurande blir det.
Finns det elpattoner med förlängning? Första 3 dm ingen värme 8) ;D ???

Jag har isolerat tanken med 35 cm. lösull på sidorna och över 60 cm. på toppen. Jag byggde helt enkelt en åttakantig låda ända upp till taket så på minsta stället är det 35 cm. ull. Tankvolymen är 3000 liter, en skrotad elpanna som låg i skogen vid en nedlagd gruva. Godstjockleken är 10 mm så den håller säkert ett par år.
Jodå mitt värmesystem är byggt utav lite av varje men är det så man "gräver lite där man står" så kan man hitta dom mest otroliga och ibland användbara prylarna som funkar lika bra som färdigköpt.
Om man inte får bygga in elpatronerna så gör ett chakt av spirorör och trä det om elpatronerna, lättjobbat och proffsigt ser det också ut. Ta bara till storleken så du kan byta elpatron enkelt ifall den skulle paja.

Vedeldarn skrev:
.....en skrotad elpanna som låg i skogen vid en nedlagd gruva. ....."gräver lite där man står" så kan man hitta dom mest otroliga och ibland användbara prylarna som funkar lika bra som färdigköpt.
Du & jag "Emil" och Kurt Olsson av samma skrot & korn ;D
Bilder, biler...... :D och kanske en liten konstruktionsredovisning motses..... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.