Sveno:
Du har tidigare gett mig ett tips om att vrida drifttermostaten någon mm ytterligare. Jag har inte förstått riktigt eftersom den redan är vriden till max.
I fredags fick jag ånyo ett tips från en av Baxikillarna om att ställa om driftstermostaten. Han sa att danskarna enligt någon EUnorm var tvingade att fabriksinställa termostaten på 90 grader men att detta kunde man gå förbi. Han sa något om att ta av plastvredet (på driftstermostaten) och vrida en bricka motsols....?
Av ditt senaste inlägg till Andreas förstår jag att du redan har greppat detta och tidigare försökt förmedla tipset bl a till mig. I den andra eldningsfasen går då fläkten betydligt längre och hinner ladda upp ackarna lite mer.
Kan du möjligen på ett pedagogiskt sätt beskriva hur man går tillväga?
Du har tidigare gett mig ett tips om att vrida drifttermostaten någon mm ytterligare. Jag har inte förstått riktigt eftersom den redan är vriden till max.
I fredags fick jag ånyo ett tips från en av Baxikillarna om att ställa om driftstermostaten. Han sa att danskarna enligt någon EUnorm var tvingade att fabriksinställa termostaten på 90 grader men att detta kunde man gå förbi. Han sa något om att ta av plastvredet (på driftstermostaten) och vrida en bricka motsols....?
Av ditt senaste inlägg till Andreas förstår jag att du redan har greppat detta och tidigare försökt förmedla tipset bl a till mig. I den andra eldningsfasen går då fläkten betydligt längre och hinner ladda upp ackarna lite mer.
Kan du möjligen på ett pedagogiskt sätt beskriva hur man går tillväga?
Bananen:
Jag kommer betala 71.000:-
Då ingår följande:
- Calmar V33 med sidouttag för brännare
- SYR-ventilpaket
- Säkerhetsventil
- Avluftningsventil
- Tryckexpansionskärl, 300l (tack Sveno
)
- Strömsnästanken 500l (rektangulär) med 3 slingor (2 för VV och en för Sol).
- Laddomat 21
- Elpatron 6kW
- Rör och rördelar till allt ovan
- Installation av rubbet
Jag hade ju redan 3st 500l ack-tankar och inmontering av dessa ingår i priset.
En deal jag har är att jag skall vara behjälplig under installationen.
Jag tror detta är ett ganska "normalt" pris.
Jag vet inte vad din offert innehåller men kanske 2 st 750l ack-tankar och då stiger ju priset...
Berätta gärna mer
:
Jag kommer betala 71.000:-
Då ingår följande:
- Calmar V33 med sidouttag för brännare
- SYR-ventilpaket
- Säkerhetsventil
- Avluftningsventil
- Tryckexpansionskärl, 300l (tack Sveno
- Strömsnästanken 500l (rektangulär) med 3 slingor (2 för VV och en för Sol).
- Laddomat 21
- Elpatron 6kW
- Rör och rördelar till allt ovan
- Installation av rubbet
Jag hade ju redan 3st 500l ack-tankar och inmontering av dessa ingår i priset.
En deal jag har är att jag skall vara behjälplig under installationen.
Jag tror detta är ett ganska "normalt" pris.
Jag vet inte vad din offert innehåller men kanske 2 st 750l ack-tankar och då stiger ju priset...
Berätta gärna mer
:
Andreas:
jag har ännu inte testat, är inte 100 på hur man skulle göra. Kom även att tänka på följande: tipset var nog av inoffiell karaktär, om du förstår vad jag menar. Det var nog ett personligt tips till mig, hade lite samvetskval för att jag la ut det, hade kanske varit bättre att använda ett direktmeddelande.
Trodde möjligen att Sveno eller någon annan redan hade testat?
När det gäller mina tempdata så känns det bättre efter att Sveno förklarat att hans eldningar ofta har två faser, för då känner jag igen mig, 1:a: tankarna laddas till botten ca 80 grader. 2:a: lägger in ytterligare ved, Laddomaten får då 80 grader från ackarna och stänger den s k "by-pass-ventilen" (så att pannvattnet inte blandas in). Oftast hinner då pannan tillföra ytterligare värme till ackarna innan fläkten stängs. Det vore iof önskvärt om pannan kunde brinna lite längre innan stopp, eller hur?
Mitt problem är att få laddningarna i alla tre ackar jämnare, igår laddade 2:an och 3:an fullt, jag stängde då dessa och fortsatte ladda endast 1:an, lite konstgjord andning..
jag har ännu inte testat, är inte 100 på hur man skulle göra. Kom även att tänka på följande: tipset var nog av inoffiell karaktär, om du förstår vad jag menar. Det var nog ett personligt tips till mig, hade lite samvetskval för att jag la ut det, hade kanske varit bättre att använda ett direktmeddelande.
Trodde möjligen att Sveno eller någon annan redan hade testat?
När det gäller mina tempdata så känns det bättre efter att Sveno förklarat att hans eldningar ofta har två faser, för då känner jag igen mig, 1:a: tankarna laddas till botten ca 80 grader. 2:a: lägger in ytterligare ved, Laddomaten får då 80 grader från ackarna och stänger den s k "by-pass-ventilen" (så att pannvattnet inte blandas in). Oftast hinner då pannan tillföra ytterligare värme till ackarna innan fläkten stängs. Det vore iof önskvärt om pannan kunde brinna lite längre innan stopp, eller hur?
Mitt problem är att få laddningarna i alla tre ackar jämnare, igår laddade 2:an och 3:an fullt, jag stängde då dessa och fortsatte ladda endast 1:an, lite konstgjord andning..
ua, jag tror kanske att du har missuppfattat mig. Jag vet inte om hur man ska kunna ställa om drifttermostaten högre än max. Det jag skrev var mera för att nå en balans så att drifttermostaten slår av fläkten före SYR-ventilen öppnar, men ändå att den går så länge som möjligt. Om du redan har den vriden till max så finns det inte mycket mer att göra med den vad jag vet.
Som jag förstår det hela så beror panntempen i hög grad på hur laddomaten blandar returvatten från tanken med pannvattnet. Så länge det som går tillbaka till pannan är varmare än 60 grader så är det ju ingen fara för kondens i pannan. Sen går ju eldningen som sagt i två steg först till 80 och sedan uppåt 90. Om man har SYR så är ju absolutamaxtempen 95 grader. Har man öppen expansion så måste man ju inte ha SYR-ventil och som Yondalar påpekade tidigare, så kan man köra med betydligt högre temperaturer då.
När det gäller balansen mellan tankarna så kan du nog justera det genom att strypa lite med kulventilerna så att de laddas jämnare. Om du någon gång tömmer systemet så kan du ju passa på att montera in skjutventiler som är enklare att justera exakt.
Som jag förstår det hela så beror panntempen i hög grad på hur laddomaten blandar returvatten från tanken med pannvattnet. Så länge det som går tillbaka till pannan är varmare än 60 grader så är det ju ingen fara för kondens i pannan. Sen går ju eldningen som sagt i två steg först till 80 och sedan uppåt 90. Om man har SYR så är ju absolutamaxtempen 95 grader. Har man öppen expansion så måste man ju inte ha SYR-ventil och som Yondalar påpekade tidigare, så kan man köra med betydligt högre temperaturer då.
När det gäller balansen mellan tankarna så kan du nog justera det genom att strypa lite med kulventilerna så att de laddas jämnare. Om du någon gång tömmer systemet så kan du ju passa på att montera in skjutventiler som är enklare att justera exakt.
Sveno:
Jag missuppfattade dig men den informationen jag fick från "annat håll" borde vara riktig men det är lite som att trimma sin moped...
Hur som helst, jag börjar bli nöjd med mina acktempar. Tände en brasa på morgonen (ca 1 + 1/3 vedilägg) och acktemp i toppen nu 90 grader. Det har troligen tagit lite tid att få bort luften sedan röris tappade lite. Använder kulventilerna idag för att justera laddningen men jag sparar ditt tips om skjutventiler. Funderar på ytterligare ett par anläggningstermometrar termometrar verkar man aldrig få för mycket av.
Har införskaffat mig nya avstängningsventiler (insex) till Laddomaten. Termoventiler var hjälpsamma och drog av för 83-graderstermostaten som jag skickade tillbaka, behöver inte den i nuläget.
Vet att Andreas är nyfiken på hur en sådan skulle påverka tempen, kanske blir drifttempen för hög?
Jag missuppfattade dig men den informationen jag fick från "annat håll" borde vara riktig men det är lite som att trimma sin moped...
Hur som helst, jag börjar bli nöjd med mina acktempar. Tände en brasa på morgonen (ca 1 + 1/3 vedilägg) och acktemp i toppen nu 90 grader. Det har troligen tagit lite tid att få bort luften sedan röris tappade lite. Använder kulventilerna idag för att justera laddningen men jag sparar ditt tips om skjutventiler. Funderar på ytterligare ett par anläggningstermometrar termometrar verkar man aldrig få för mycket av.
Har införskaffat mig nya avstängningsventiler (insex) till Laddomaten. Termoventiler var hjälpsamma och drog av för 83-graderstermostaten som jag skickade tillbaka, behöver inte den i nuläget.
Vet att Andreas är nyfiken på hur en sådan skulle påverka tempen, kanske blir drifttempen för hög?
Andreas:
lycka till, följer med spänning hur en 83:a fungerar i Laddomaten. Som sagt, jag måste först byta de tre avstängningsventilerna innan jag kan laborera med en annan termostat.
Har glömt att nämna att jag köpte sotningsverktyget till borrmaskin. Fungerar kanon, kostade 300:-
lycka till, följer med spänning hur en 83:a fungerar i Laddomaten. Som sagt, jag måste först byta de tre avstängningsventilerna innan jag kan laborera med en annan termostat.
Har glömt att nämna att jag köpte sotningsverktyget till borrmaskin. Fungerar kanon, kostade 300:-
Andreas:
har grunnat på vad som skulle hända om jag bytte till en 83:a termostat i Laddomaten. Detta är bara gissninigar och först när man provar praktiskt får man svaret.
Vid första eldningen bör panntempen bli på en högre nivå och därmed laddas ackarna med en högre temp. Men om man fyller på med ved (och vi antar att tempen i botten är runt 80 grader) då tror jag att panntempen kommer såpass högt att fläkten slår av.
har grunnat på vad som skulle hända om jag bytte till en 83:a termostat i Laddomaten. Detta är bara gissninigar och först när man provar praktiskt får man svaret.
Vid första eldningen bör panntempen bli på en högre nivå och därmed laddas ackarna med en högre temp. Men om man fyller på med ved (och vi antar att tempen i botten är runt 80 grader) då tror jag att panntempen kommer såpass högt att fläkten slår av.
Du kommer att märka skillnad på oisolerat och isolerat jag lovar. Kör själv pellets mot acktank och för mig märktes det direkt. Oisolerade rör släpper ifrån sig en hel del värme, både på gott och ont, men det är ju i acktanken som värmen passas bäst.Hansson28 skrev:
Hej på Er!
Lovade ju att förmedla vår vedpanneinstallation i denna sträng.
Pannan skulle varit igång nu, men...
Acken från Strömsnäs är försenad, enl Strömsnäs pga strykande åtgång, ja ja, det kanske är så
Jag återkommer med mer bilder när det drar igång på allvar!

Lovade ju att förmedla vår vedpanneinstallation i denna sträng.
Pannan skulle varit igång nu, men...
Acken från Strömsnäs är försenad, enl Strömsnäs pga strykande åtgång, ja ja, det kanske är så
Jag återkommer med mer bilder när det drar igång på allvar!

Har nu eldat ett par veckor och börjar bli varm i kläderna. Nu när det är minus 20 och kallare så blir det en brasa både morgon och kväll, 1800 liter ack. Då har vi i och för sig 20 grader i källaren och det kan ju tyckas lite onödigt.
En konstig sak (för mig i alla fall) är att tryckmätaren på pannan och den på exp kärlet visar olika. Har sluten exp, tryckmätaren sitter vid säkerhetsventilen som sitter ett antal meter rör från pannan. Men det borde inte spela ngn roll. Ej heller är det ngn höjdskillnad att tala om. Skillnaden är ca 0.2bar. Är det så enkelt att den ena visar fel eller kan det finnas ngn annan förklaring?
/Jögga
En konstig sak (för mig i alla fall) är att tryckmätaren på pannan och den på exp kärlet visar olika. Har sluten exp, tryckmätaren sitter vid säkerhetsventilen som sitter ett antal meter rör från pannan. Men det borde inte spela ngn roll. Ej heller är det ngn höjdskillnad att tala om. Skillnaden är ca 0.2bar. Är det så enkelt att den ena visar fel eller kan det finnas ngn annan förklaring?
/Jögga
Jögga, vad jag vet så finns det två orsaker. Någon av mätarna visar lite fel eller att du har en cirkulationspump som påverkar trycket.
Andreas, jag låter tempen i toppen av tekniktanken gå ner till 60. Tempsänkningen från 70 till 40 grader går väldigt fort, så jag antar att det är gränsskiktet som passerar termometern då. Snygg hemsida, förresten.
Andreas, jag låter tempen i toppen av tekniktanken gå ner till 60. Tempsänkningen från 70 till 40 grader går väldigt fort, så jag antar att det är gränsskiktet som passerar termometern då. Snygg hemsida, förresten.
Något liknande vid plusgrader, när det är under nollan så måste jag hursomhelst elda en gång per dygn, så nu spelar det inte så stor roll om det står 60 eller 80 grader. När övre tempen går under 80 är skiktningen ganska långt upp och tankarna(2*1000 parallelkopplade) nästan tomma (30° retur) = dags att elda.