Två viktiga frågor.

1. Är pyreldningsfunktionen nödvändig om man har rätt dimensionerade accar?

Ja eller nej.

(Med rätt dimensionerade accar menar jag ackumulatorvolym som tillåter bekväm dygnseldning med panna utan pyreldning.)

2.Reglerar en laddkoppling panntemperatur och laddtemperatur?

Ja eller nej.

Pyreldning är något man syslar med i trädgården och gamla pannor med dragregulator!
Orlanpannan med flera gaspannor består av två delar!
Först fasen är gasgenerering som sker i övre delen.
Den andra fasen är förbränning av gasen till hög temperatur!
Man pyreldar inte i gaspannor!

Som jag skrev tidigare så ser laddkopplet till att pannan har rätt temperatur som primär uppgift och laddning av ack som sekundär.
Om det kommer in kallt vatten i pannan så kan gasförbränningen upphöra och då går gaserna oförbrända upp genom skorstenen. Då blir det miljöpåverkan.

I mitt fall så har jag en termostat på 72 grader och när pannan har brunnit färdigt har jag 89-91 grader i botten på tankarna. Vid ett halvt innlägg i pannan så blir det självklart inte 89-91 grader utan lägre!

Så jag kan inte svara ja eller nej på frågorna då de inte går att härleda till Orlanpannan

Jag omformulerar frågorna.

1. Behövs en funktion som begränsar en pannas effekt om man har rätt dimensionerade accar?

Ja eller nej.

(Med rätt dimensionerade accar menar jag ackumulatorvolym som tillåter bekväm dygnseldning med panna utan effektbegränsning.)

2.Reglerar en laddkoppling panntemperatur och laddtemperatur?

Ja eller nej.

Vad jag har läst mig till här av de som använder pannan så verkar ju de flesta nöjda, Så varför kan man bara inte köpa det och inse att det kommit en bra panna till Sverige som är billig?. Och om det nu är så att dena regulator på Orlan är så dålig så plocka väck den då och vad har man? En billig bra panna med ett jäkla stort vedutrymme, ungefär som en Atmos?

/jonas

Majgårdarna
Varför inte köpa en atmos på engång?

Sen verkar det ju inte som alla är nöjda...

Jag är ingen vedeldare men har läst igenom de mesta av denna tråden och blir så trött.
Maken till skeptiskhet till allt som är 'icke-svenskt-tillverkat' gör att man blir nästan tårögd...

Sverige är bara ett litet pytte-land med ibland lite udda bestämmelser för olika saker. Tack vare EU har vi nu äntligen börjat få in lite billigare och minst lika bra (eller bättre?) grejor. Detta så vi äntligen kan få stopp på den här 'rabatt-djungeln' med vem som kan fixa grejor av en hantverkar kompis till schyssta priser' (=riktiga priser). Börjar man sedan tala om att grejorna kommer ifrån ett land som är i forna östeuropa så får vissa dåndimpen och tror att det är antingen humbug eller skitgrejor.

Jag har precis byggt ett splitternytt hus och har igenom köp i mestadels Polen (av ibland svensktillverkade varor!!!) sparat nästan 1 miljon kronor på detta. Polacker och Tyskar har också behov att minimera sina värmekostnader precis som vi. Konkurensen där är stenhård och den tillverkare som inte håller måttet åker obönhörligen ut. Vad nu den här pannan än kan och inte kan, så är den inte skit och den enda skillnaden mot 'Svenska pannor' är att den förmodligen håller rätt pris.

Som anekdot kan jag säga att för fyra år sedan köpte jag en splitter ny bil i Danmark (Eftersom jag bor i Malmö, innebär det c:a 2 mil västerut). Registrerad och klar på gatan i Sverige visade det sig att jag sluppit betala (=sparat) nästan SEK100.000:- jämfört med en bilhandlare i Malmö för exakt samma bil. När jag frågade min farsa som skulle till att byta bil om jag skulle göra om samma procedur för honom så svarade han "...Utländsk bil? Det låter ju krångligt och osäkert. Jag köper hellre hos min gamle handlare...". Det var en TOYOTA...!!! :-?

Det är därför vi aldrig kommer att införa Euro i Sverige. Då kan man ju nämligen jämföra priser....Suck...

Håller med förgående talare,

Anledningen till att inte köpa en Atmos är ju att Orlan är billigare samt har bättre verkgrad än de äldre modellerna på Atmos, Den nya Atmosen har ju bra verk.grad men är en aning dyrare samtidigt.

/jonas

Frågorna är fortfarande felställda.
I forumet pratar man hela tiden om temperatur på acken när den är färdigladdad och att det ska vara 90 grader.
För att detta skall fungera måste man väga veden samt kontrollera fuktigheten för att få fram den mängd ved som skall läggas i. För min bekvämlighet så fyller jag pannan en gång och sedan är det bra. Acken blir inte full-laddad men vad gör det under - 10 grader. Om det är kallare fyller jag pannan en gång till och nu kommer finessen. Regulatorn ser till att tankarna blir full-laddade samt levererar värme till huset så länge det finns ved i pannan. Men tycker man om att kontrollera förbränningen och efterfylla med lite i taget till dess tankarnas mätare står på 90, så ok.
Om man väger veden och kontrollerar fuktigheten samt vet hur mycket man kan fylla acken med, behövs ingen reglering. Skulle man ha räknat fel så tar ju termoventilen hand om överskottet och pytsar ut det i avloppet till ingen nytta.
Så svaret på din fråga är i mitt fall, ja, så att jag lugnt kan göra annat än att springa i trappan till källaren.
Laddkopplingen har till uppgift att säkerställa rätt arbetstemperatur i pannan. Det och inget annat! Så frågan ska vara "Reglerar en laddkoppling panntemperatur" och då är svaret ja.
Ska pannan arbeta på intervallet 60-80 grader så använd den medföljande termostaten på 72 grader till laddomaten. Det innebär att acken i början laddas med ca 80 grader. När acken är fylld med den tempen så ökar tempen efter han till 90 grader och sedan börjar regleringen på pannan med pausblåsning och reducerad effekt till dess att man fyller ved eller veden har brunnit ut.
Atmos har ett stort urval av pannor i olika prisklasser och är vällkända i hela Europa. Jag har en god vän som har en Atmos GS 40 som han har fått byta fläkt på efter sotarens besök och hans keramik har han haft problem med. När vi har jämfört våra pannor så håller han med om att han hellre skulle vilja ha en Orlan-panna för att slippa efterfylla några gånger. Han vill gärna ha tankarna fyllda.

Majgårdarna
Men alltså man har ju någlunda koll på hur mycket man behöver lägga i för att tankarna ska uppnå den temp man vill ha.
Lägger man i för mycket stannar fläkten vid 93 grader.
Jag har aldrig fått något varm vatten i avloppet.

Men priset på pannan är ju okej..

Tostarp skrev:
Jag är ingen vedeldare men har läst igenom de mesta av denna tråden och blir så trött.
Maken till skeptiskhet till allt som är 'icke-svenskt-tillverkat' gör att man blir nästan tårögd...

Sverige är bara ett litet pytte-land med ibland lite udda bestämmelser för olika saker. Tack vare EU har vi nu äntligen börjat få in lite billigare och minst lika bra (eller bättre?) grejor. Detta så vi äntligen kan få stopp på den här 'rabatt-djungeln' med vem som kan fixa grejor av en hantverkar kompis till schyssta priser' (=riktiga priser). Börjar man sedan tala om att grejorna kommer ifrån ett land som är i forna östeuropa så får vissa dåndimpen och tror att det är antingen humbug eller skitgrejor.

Jag har precis byggt ett splitternytt hus och har igenom köp i mestadels Polen (av ibland svensktillverkade varor!!!) sparat nästan 1 miljon kronor på detta. Polacker och Tyskar har också behov att minimera sina värmekostnader precis som vi. Konkurensen där är stenhård och den tillverkare som inte håller måttet åker obönhörligen ut. Vad nu den här pannan än kan och inte kan, så är den inte skit och den enda skillnaden mot 'Svenska pannor' är att den förmodligen håller rätt pris.

Som anekdot kan jag säga att för fyra år sedan köpte jag en splitter ny bil i Danmark (Eftersom jag bor i Malmö, innebär det c:a 2 mil västerut). Registrerad och klar på gatan i Sverige visade det sig att jag sluppit betala (=sparat) nästan SEK100.000:- jämfört med en bilhandlare i Malmö för exakt samma bil. När jag frågade min farsa som skulle till att byta bil om jag skulle göra om samma procedur för honom så svarade han "...Utländsk bil? Det låter ju krångligt och osäkert. Jag köper hellre hos min gamle handlare...".  Det var en TOYOTA...!!! :-?

Det är därför vi aldrig kommer att införa Euro i Sverige. Då kan man ju nämligen jämföra priser....Suck...
Jaha...och?

Vi diskuterar tekniken kring pannan här, hade du något att tillföra eller ville du bara småprata lite allmänt?

Thomasf skrev:
Frågorna är fortfarande felställda.
I forumet pratar man hela tiden om temperatur på acken när den är färdigladdad och att det ska vara 90 grader.
För att detta skall fungera måste man väga veden samt kontrollera fuktigheten för att få fram den mängd ved som skall läggas i. För min bekvämlighet så fyller jag pannan en gång och sedan är det bra. Acken blir inte full-laddad men vad gör det under - 10 grader. Om det är kallare fyller jag pannan en gång till och nu kommer finessen. Regulatorn ser till att tankarna blir full-laddade samt levererar värme till huset så länge det finns ved i pannan. Men tycker man om att kontrollera förbränningen och efterfylla med lite i taget till dess tankarnas mätare står på 90, så ok.
Om man väger veden och kontrollerar fuktigheten samt vet hur mycket man kan fylla acken med, behövs ingen reglering. Skulle man ha räknat fel så tar ju termoventilen hand om överskottet och pytsar ut det i avloppet till ingen nytta.
Så svaret på din fråga är i mitt fall, ja, så att jag lugnt kan göra annat än att springa i trappan till källaren.
Laddkopplingen har till uppgift att säkerställa rätt arbetstemperatur i pannan. Det och inget annat! Så frågan ska vara "Reglerar en laddkoppling panntemperatur" och då är svaret ja.
Ska pannan arbeta på intervallet 60-80 grader så använd den medföljande termostaten på 72 grader till laddomaten. Det innebär att acken i början laddas med ca 80 grader. När acken är fylld med den tempen så ökar tempen efter han till 90 grader och sedan börjar regleringen på pannan med pausblåsning och reducerad effekt till dess att man fyller ved eller veden har brunnit ut.
Atmos har ett stort urval av pannor i olika prisklasser och är vällkända i hela Europa. Jag har en god vän som har en Atmos GS 40 som han har fått byta fläkt på efter sotarens besök och hans keramik har han haft problem med. När vi har jämfört våra pannor så håller han med om att han hellre skulle vilja ha en Orlan-panna för att slippa efterfylla några gånger. Han vill gärna ha tankarna fyllda.
Lär dig ämnet, läs på och förstå.
Strunta i laddtemperaturen (80 el 90 gr) om du vill.
Svara sedan igen:

1. Behövs en funktion som begränsar en pannas effekt om man har rätt dimensionerade accar?

Ja eller nej.

(Med rätt dimensionerade accar menar jag ackumulatorvolym som tillåter bekväm dygnseldning med panna utan effektbegränsning)
accarn behöver mao. inte alltid nödvändigtvis vara fyllda vid eldningens slut.
Är accarna rätt dimesionerade är husägaren nöjd vid nästa eldningstillfälle oavsett om det finns värme i dom eller ej.  

2.Reglerar en laddkoppling panntemperatur och därmed även laddtemperatur?  

Ja eller nej.

En vedpanna med effektbegränsning är ju ok/nödvändig om man har för liten/ingen acc.
Eller om eldaren inte förstår att man inte kan lassa in hur som helst.
Men det var inte det min fråga gällde.
(farfar fick också strypa pannan på sin tid, men han hade heller inte en rätt dimensionerad välskiktad acc)

kom igen nu.

Nä, jag ville bara återknyta till den fråga som gjordes av den som startade upp tråden...(Dvs är billigt = skit?)

F.ö kan jag bara tolka era vidare diskussioner om den ena tekniken kontra den andra, att det finns en skepticism emot andra tekniker bara för att den ena är billigare än den andra, inte tekniken i sig själv.

RoKe: Är det något fel i att ha en effektreglerande funktion? det finns ju fler än orlan som har detta bla kunzel och veissman om jag inte har fel, dessa pannor är väl bra eller?

/jonas

Tostarp skrev:
Nä, jag ville bara återknyta till den fråga som gjordes av den som startade upp tråden...(Dvs är billigt = skit?)

F.ö kan jag bara tolka era vidare diskussioner om den ena tekniken kontra den andra, att det finns en skepticism emot andra tekniker bara för att den ena är billigare än den andra, inte tekniken i sig själv.
Okej. :)
Jag har inget emot billig teknik. Jag bryr mig inte heller om varifrån tekniken kommer.
Tvärtom.
Jag tycker det är bra med olika alternativ på bioenergimarknaden.

davvethepirate skrev:
RoKe: Är det något fel i att ha en effektreglerande funktion? det finns ju fler än orlan som har detta bla kunzel och veissman om jag inte har fel, dessa pannor är väl bra eller?

/jonas
Jag är emot all form av strypning utöver justeringen som gör att förbränningen ligger optimalt.
Jag skulle vilja se oberoende tester/bevis på att en strypt förbränning skulle vara lika miljövänlig och effektiv som en ostrypt optimerad dito.
Ursäkta mig , men snacket om att en panna har samma låga utsläpp/tjärbildning i strypt läge som ostrypt avfärdar jag direkt oavsett vad det står på pannan. Och oavsett vad orlanrepresentanter dillar om. (vad innehåller tex en sk. "pausblåsning"?)

Allt annat än det som inriktar sig på optimal förbränning är inte bra anser jag.
Även flertalet andra ledande utvecklare av modern vedpanneteknik har förstått och driver på utvecklingen framåt bort från dålig förbränning (danska baxi med lamdasond, gaselle, trebema, värmebaronen, you name it)

Man har förstått (okej, kanske inte alla ännu) att det inte är bra med strypt förbränning (tjära, sotbrand, obekvämt, rykigt, jobbigt)

När man tidigare fläskade på och fick pannan att brinna bra uppstod genast problem.
Fan, det kokar ju.
Vad göra av värmen?
Strypa förbränningen igen (kanske köpa orlan?).....eller...Aha!

...Vi ackumulerar!
Vi räknar ut hur mycket vatten vi måste ackumulera för att bekvämt kunna elda vid endast ett tillfälle/dygn. Sagt och gjort.

Och det är där vi står idag. Tyngdpunkten ska ligga på att optimera ackumuleringstekniken.
(skiktad tank, vilken volym, hur göra vv bäst, mm)

Vi har ju vedpannealternativ där fabrikören har förstått det här med ackumulering.
Hittar ni någon "effektreglering" på dessa pannor?
Nä, jag trodde väl inte det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.