Varför inte skippa sekvensen med pausblåsningar, vad har den för uppgift att fylla om man eldar mot stor ack? Kolmonooxid bildas väl bara vid dålig förbränning/pyreldning.

bjacek:

Hur går man tillväga om keramiken i botten på vedmagasinet samt munstycket/utblåset för sekundärluften går sönder? Verkar ju vara gjutet på plats inne i pannan.

Hej Janne,
Om man eldar mot stor acktank pausblåsningar har ingen betydelse alls. Pannan går ju hela tiden.
För att byta munstycket/keramiken knackar man den helt enkelt ut underifrån. Den är inte gjuten på plats. Den är konisk så den måste plockas ut uppifrån. Brukar inte ställa till några problem.

Hej har en Orlan panna som har fungerat rätt bra att elda i
det är en Orlan 25, men även denn har spruckit i keramiken
värt att tillägga är att jag förvärmde keramiken i 12 timmar innan jag började
elda i pannan eldade sedan väldigt försiktigt i pannan men den sparack efter ca 3månader synd på en för övrigt bra panna.

Jannne skrev:
http://www.polimex.se/_filer/Skorstensdiameter.doc

Skulle vara intressant att få förklarat från tillverkaren hur de har kommit fram till rekomendationerna för area och längd på skorstenen. Vilka data som ligger bakom osv.. Pannan verkar ju trots allt funka med en "normal" pipa också.
vad är en normal pipa ??

vad är en normal pipa ??
Vid en nybyggnad är en normalhög skortenspipa med diametern 160 mm fullt tillräcklig för de flesta moderna vedpannor på marknaden, även de med tryckfläkt upp till 40-50KW.
Men om du kollar diagrammet på hemsidan så räcker den inte för en Orlan 40.

Dock så vet jag nu att skorstenskravet i diagrammet för Orlan verkar vara i överkant, även installationer med betydligt klenare skorstensarea i förhållande till längden fungerar klanderfritt så länge pannan inte försätts i väntläge och pausblåser.

En installation med en Orlan 40 och 3000l acktank där orginalregulatorn är frånkopplad och fläkten istället styrs/stoppas mot en rökgastermostat (likt många andra vedpannor) fungerar helt suveränt bra. Fläkten stannar först när veden är slut, dvs ingen onödig regulatorstyrning. Pannans drifttemp har också ökats till 90-95 grader. Skorstenen är en ca 9m hög Isokern med diametern 160 mm.

Enda nackdelen med den anläggningen är väl att garantin inte gäller längre.. ;). ;D

En installation med en Orlan 40 och 3000l acktank där orginalregulatorn är frånkopplad och fläkten istället styrs/stoppas mot en rökgastermostat (likt många andra vedpannor) fungerar helt suveränt bra. Fläkten stannar först när veden är slut, dvs ingen onödig regulatorstyrning. Pannans drifttemp har också ökats till 90-95 grader. Skorstenen är en ca 9m hög Isokern med diametern 160 mm.
Bjacek:
Har du några synpunkter eller kommentarer om denna installation? Framförallt angående längden och arean på skorstenen.

mvh/Janne

Hej Janne,

Har varit i kontakt med fabriken. Själva installationen som sådan är korrekt, det finns många typer av pannor som fungerar så. Det som kan vara ett problem för användaren är att han förlorar garantin för alla skador som har orsakats av övertryck eller överhettning av pannan, däremot behåller han garantin för skador som inte kunde orsakats av såna påfrestningar. En sådan installation kan kompleteras med en överhettningsskydd monterad på pannan. En syrventil kan inte fungera bra i det här fallet eftersom den öppnar vid 95 grader. Pannans maximala arbetstemperatur är fastställd till 80 grader i första hand p.g.a. TUV institutets rekommedationer. När det gäller skorstensdimmentioner, de är baserade på normen DIN 4705, alltså det är ingenting som tillverkaren har hittad på själv.
Till alla som har problem med keramikem.
Om den keramiska munstycket som sitter mellan övre och nedre kammaren spricker under första 6 månaders användnig av pannan, trots att garantin omfattar inte keramiken, så får kunden en ny gratis. Det räcker att anmälla det till mig och ange pannans tillverkningsnummer.

MVH
Jacek

Så dumt. Ska man ladda ackumulatortankar vill man ju upp i åtminstone 90°C i toppen, för att få "plats" med så mycket energi som möjligt.

Det låter för mig som om Orlan-pannan kan fungera bra, om den körs som det är tänkt, men att den inte riktigt är tänkt för seriös vedeldning, på det sätt som vi definierar det här i Sverige.

Du förlorar ingen energi. I varje inlägg av ved finss en bestämd mängd av energi och den mängden flyttas till acktanken oavsett om den värms upp till 80 eller 90 grader. Vid 80 grader flyttas den bara under en längre tid. Jag vet inte vad du menar med "seriös" eldning, jag tror att du tänker på de gamla vedpannor där verkningsgrad la på 60% och då gällde det verkligen att få upp temperaturen i tanken så högt som möjligt och så fört som möjligt.

Du förlorar ingen energi.
Självklart inte. Men det jag tror Apersson menar är att ju lägre maxtemperaturen när tanken är fulladdad, desto mindre energimängd finns lagrad = kortare förbrukningstid innan nästa eldning måste göras. Alternativt måste man skaffa en tank med större volym. Har man golvvärme spelar det äl mindre roll, men ett radiatorsystem (särskilt om det är något underdimensionerat sett till avgivningsytan) kan inte värma huset med låga vattentemperaturer effektivt, vilket också bidrar till att eldningen måste ske oftare. Så rent praktiskt är det inget vidare med 80 grader i tanken. Åtminstone inte om värmesystemet i övrigt är dimensionerat för normal laddning till +90 grader.

Precis vad jag menade. Oavsett vilken sorts värme man har, så ska framledningen shuntas ut med lagom temperatur. Är det högre temperatur i tanken behöver man blanda in mindre hett vatten, och då varar det längre till nästa eldning.

Med seriös vedeldning menar jag just en som är hanterbar för den som har ett normalt övrigt liv, med allt vad det innebär. Då vill jag minimera tiden som behövs för att mixtra med eldandet, men ändå ha kvar den låga driftkostnaden för vedeldningen.

Allt det där vet alla som förstår att utnyttja ett vedeldat system optimalt.
Det är bara konstruktören till orlanpannan som tycker annorlunda.

Förmodligen. Finessen är att som konsument behöver man inte handla sånt, som konstruktörer med andra idéer har totat ihop!

Den mängd energi som pannan tillverkar är alltid sammma. Du kommer att elda lika ofta om du värmer tanken till 80 grader eller 90 grader. Ända skildnaden är att pannan levererar värme under längre tid. Du kan inte lura fysikens lagar. Fär husets värmesystem spelar det ingen roll om du har 80 eller 90 graders vatten i tanken.
Att pannan är begränsad till 80 grader är ingen påhitt från konstruktorens sida, den kan värma till 90 grader utan problem, det är TUV's institutets krav, som ger det europeiska miljöceritfikatet för pannan, att värme ska begränsas till 80 grader.
Dels är det för att visa länder har den begränsningen, dels för att pannan har en kylslinga som ska kopplas till en syrventil. Enligt de europeiska normer syrventilen måste öppna vid 95 grader. Skulle pannna kunna värma till 90 grader så skulle det innebära att ventilen skulle släppa kalt vattnen nästan hela tiden. Det finns en troghet i systemet, viken gör, att när fläkten stannar, vattentemperatur ökar ytterligare 5-7 grader. Tyvärr, det är ingenting som fabriken kan påverka om de vill sälja i hela Europa och där säljer de tusentals pannor varje år.

Ända skildnaden är att pannan levererar värme under längre tid

Då får man väl längre tid mellan eldningarna????? Eller har Orlan folket nått annat system..........

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.